|   15:07:40
  לין יאנוביצקי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מחפשים כיצד לייעל את בית העסק? בחנו את מערך האריזה שלכם
כתיבת המומחים
שירותי אחסנה: זה הזמן לפנות מקום בבית למה שחשוב באמת

פלאי השירות המוניציפלי במאה ה-21

העירייה תישאר עירייה ועובדיה יישארו פקידים קטנים עם עיניי עגל שלא מסוגלים לפתור שום בעיה, לנו נשאר להתאים את עצמינו
13/12/2009  |   לין יאנוביצקי   |   מאמרים   |   תגובות
נפלאות הבירוקרטיה [צילום: AP]

אני אדם מתקדם שחי בעולם של האינטרנט. בעולם הזה יש גם משרדים מוניציפליים, גם הם מנסים לחיות בעולם האינטרנט. מזמן כבר לא יצא לי לעמוד בתור בדואר או בבנק כדי לשלם חשבון כזה או אחר. השירות הטלפוני ואתרי האינטרנט שנבנו להיות ידידותיים למשתמש ולרוקן את המשרדים העמוסים, מאפשרים לנו הצעירים המתרוצצים סביב הזנב של עצמנו וחיים את החוסר הזמן המתמיד, לפטור את בעיית התורים. הבעיה באתרי האינטרנט של השירותים המוניציפליים היא, שהם מספיק מתוחכמים רק בשביל לקבל את הכסף שלנו, במידה ושילמת יותר מדי בטעות (כי אתה רואה עצמך אזרח טוב) ומגיע לך החזר כספי, לא יעזור לך לא האינטרנט ולא השירות הטלפוני. כדי לקבל את כספי בחזרה נאלצתי להתייצב בעירייה! (ושלא תחשבו שזה מה שפטר לי את הבעיה).

בפעם האחרונה שביקרתי שם, העירייה הייתה בשיפוצים ולכן הכניסה הייתה צדדית ועמוסה בפיגומים, סרטים שמזהירים כי יש שם סכנה, ברזנט ירוק שאמור לחסות את הזוועה של השיפוץ ולא מעט קרשים שמיועדים לנוחות המעבר. עברו שנים לא מעטות מאז ובהתייצבותי הנוכחית שלי במקום עיניי עלו מעבר לגובה של הגבות מרוב התפלאות ותדהמה.

אזור קבלת הפנים של עיריית תל אביב אכן שודרג ברמת הארכיטקטורה ועיצוב הפנים שלו. בכניסה יש מעבר משוכלל כמעט כמו בשדה התעופה עם גלגלת כזאת ושער שאמור לגלות מתכות ששכחתם להוציא מכיסכם. עומד שם גם שומר מיומן עם תלבושת רצינית ובודק את התיקים. אחרי השומר יש מדרגות נעות ארוכות שלחו אותי אל החלל המעוצב של קבלת הפנים. היי-טק בעיצומו נגלה שם לעיניי וחשבתי לי... וואווו באמת מגיע לנו לתושבי תל אביב שמשלמים הון תועפות על החיים המעניינים שלנו שתהיה לנו עירייה של המאה ה-21. תקרות גבוהות, חלונות זכוכית מהרצפה ועד התקרה, המון אור, ספסלים נוחים לממתינים, ריצוף משיש מנצנץ. בסוף המדרגות ניצבת לה עמדת המודיעין שבה חוץ מהמחשב שאמור לעשות סדר, עומדת לה גם בחורה חיננית עם חולצה לבנה מכופתרת וצעיף כחול קשור על הצוואר, כולה שירותיות ועניינות.

"העוזרת של המחשב" מקישה על המקשים, מוציא את המספר שלך בתור ומכוונת לאיזה תור אתה אמור להצטרף. עד כאן מאוד עתידני ו- too good to be true, נכון? אז זהו, כדי להגיע לאותה הבחורה יש להידחף לתור ה"ישראלי", כלומר תור חסר צורה שמזכיר יותר מעגל של המון שסוגר על הבחורה והמחשב. גייסתי את מקסימום הישראליות שבי, דחפתי והתעקשתי והופניתי לתור שנקרא "אקספרס". התבוננתי סביבי... ראיתי את התור הרגיל ובו שורות של כיסאות מעוצבים ונוחים מסודרים בשורות ועליהם יושבים להם בנחת ובשקט אנשים וממתינים בזמן ש-20 פקידות האחרות הלבושות בחולצה מכופתרת וצעיף כחול פוטרות בעיות של מי שהיה לפניהם. ואז הסתובבתי וראיתי את התור הקרוי "אקספרס", עמדה גדולה בצורה של "ח" עם חמישה מחשבים שרק שניים מהם היו מאוישים, אין כיסאות, אין שורות אבל כן יש פי חמישה יותר אנשים שעומדים מותשים וממתינים לתורם שלא נראה באופק. חשש התחיל לחלחל לתוך נפשי על כך שהקידמה היא רק למראית העין ומתבטאת בעיקר בעיצוב ברהיטים ובתלבושת אחידה של הפקידות, בנושא התורים והשירות הכול נשאר כפי שהיה לפני 50 שנה.

נעמדתי גם כן ליד דלפק האקספרס, שהתרחשות מועטה בתוכו גרמה להתרחשות מאוד תוססת מחוצה לו. אז היו שם כמה סבתות שאחרי 50 שנות תשלום ארנונה בעירייה עצמה קשה להסביר להן שיש עוד אופציות ושלעירייה מגיעים רק כשיש "בעיות". היה שם את זה שמנהל את התור למרות שכל אחד היה מספר ומעל העמדה מסך פלזמה מהעידן הטכנולוגי שמכריז על המספר שהגיע תורו. האיש שיודע לסדר את כולם לפי התור, מצפצף על הקידמה, הפלזמה והמספרים המודפסים על הנייר שיש לכל אחד ביד, הוא אוהב לקחת את העניינים לידיים שלו אז הוא מתרוצץ בין כולם ומברר למה הם באו ואיזה מספר יש להם ביד. יש גם את היפה נפש שלא ממהר לשום מקום וההמתנה לא מעניינת אותו אז הוא מסתובב ומרגיע את כולם שיהיה בסדר, לא צריך להתעצבן תורם של כולם יגיע, השלום בדרך ואנחנו ננצח כשהמשיח יבוא. יש בתור תושבי העיר המובהקים, צעירים ואופנתיים, ישנם שם גם תושבות יפו עטופות מכף רגל ועד הראש, סבתות תימניות משכונת התקווה ולכולם מכנה משותף אחד: כולם רוטנים וכועסים שהתור לא זז. יש ביניהם גם את הגבר הישראלי השרמנטי שמנסה לקדם את עצמו על-ידי עמדה מאצ'ואית עם הישענות נינוחה על הדלפק בדיוק מול אחת הפקידות בתקווה וזה יעזור יותר טוב מהמחשב והמספר הרחוק שבידו.

בתוך העמדה בצורת "ח" יושבות שתי פקידות עייפות, מתלמדת אחת עם עיני עגל, שעדיין לא קיבלה מדים והלימוד שלה מעקב את התור כי צריך להסביר לה הכול פעמיים. יש גם את המנהלת משמרת שמסתובבת לה בתוך ה"ח" ולוקחת על עצמה את מתקפת התלונות על כך שהעמדות האחרות לא מאוישות, היא גם דואגת להסביר לכולם שזה לא תלוי בה, זה לא נתון להחלטתה ואם היא הייתה יכולה הכול היה אחרת, אחראית ישראלית טיפוסית בעלת ראש בגודל של זרת. בין תפקידיה ה"רבים" שלה יש גם את תפקיד ההצבעה על עמדתה של אחראית משמרת בכירה לאלה שלא מפסיקים להתלונן והקסם האישי שלה (ששואף לאפס) אינו מרגיע אותם.

כמובן שאין תור כפי שמוגדר "תור" כי הממתינים, במקום לעמוד בצד ולחכות לתורם, נשענים על עמדת הקבלה בצורת "ח" כדי להשגיח שהעניינים מתקדמים (כאילו מרחוק אי-אפשר לראות ששום דבר לא מתקדם לשום מקום).

ואז בעיצומה של ההמתנה המייגעת והמעניינת ברמה החברתית שבה, כשביני לבין פיתרון מיוחל לכפל של החיוב שלי יש עוד 20 איש בתור האקספרס, אחת הפקידות (מבין השתיים) יוצאת להפסקת צהריים ואם זה לא מספיק בשביל להרגיז, בדיוק אז כל המחשבים קורסים!

מנהלות משמרת מתחילות להתרוצץ ולהצביע עם הידיים בעצבנות, הפקידות מיד מקבלות מבט מזוגג של "אני לא אשמה", פניהן מתכסות בשער ברזל ועליו שלט "נא לא לפנות אליי". רמת הכעס בתור עולה ומתייאשים רבים עוזבים את המקום. אני ממשיכה להמתין בסבלנות לאיזה נס חנוכה שיפתור את בעיית המחשוב של עיריית תל אביב, אבל חנוכה עוד רחוקה ושום דבר לא קורה. אחרי כ-20 דקות הפקידות מקבלות הוראה מהאחראית לעשות "התחל" לכל המחשבים והם קמים לתחייה... אבל בדיוק לחמש דקות ואז... נופלים שוב - מחשבים ממזרים.

מיותר לציין שכמובן שעזבתי את העירייה בלי לפתור את בעייתי אחרי שבילית שם שעה תמימה מהיום החופשי שלי ובבית ניסיתי לפנות לשירות הטלפוני, למרות חוסר התקווה שבי שמישהו שם יהיה מספיק יעיל כדי לזכות אותי על החיוב הכפול. אחרי המתנה של 10 דקות על הקו וניסיון מאוד סובלני להסביר את הבעיה, הפקידה שענתה לי מודיעה לי כי אין לה אפשרות לעשות משהו והיא תבקש מאחראית שלה לחזור אליי עוד באותו היום. רוצים לנחש האם חזרו אליי? ברור שלא, אני מחכה כבר שבוע תמים לשיחה המיוחלת.

אני לא באה ללמד ולכעוס, אני התושבת הפשוטה והמחונכת טוב אאלץ לסתום את הפה ולנסות להתאים את עצמי לשירות המוניציפלי כי הוא גדול, ואני קטנה ושום דבר לא ישתנה כאן לעולם. אבל אני חייבת להגיד שהם לא יצליחו לעבוד עליי עם העיצוב הזה, עם החלונות האלה, עם המיחשוב המתקדם ועם המדים היפים של העובדים, כי מה שבסופו של דבר עושה את השירות הוא החומר האנושי שנותן אותו, לא המחשבים ולא העיצוב. עירייה תישאר עירייה ועובדיה יישארו הפקידים הקטנים עם עיניי עגל שלא מסוגלים לפתור שום בעיה ואני אתפלא אם יפתיעו אותי ויראו לי שיש דרך אחרת.

מחר, עם מחשב, אוהל וצידנית אני הולכת לעשות ניסיון שני בעירייה הכי יפה, מעוצבת ולא יעילה בעיר הכי תוססת שלנו.

תאריך:  13/12/2009   |   עודכן:  13/12/2009
לין יאנוביצקי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פלאי השירות המוניציפלי במאה ה-21
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
לגב' לין הכותבת.
14/12/09 00:37
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הכתרתי את מאמרי בשבוע שעבר במילים "מרד המתנחלים". קוראים שאלו אותי אם אינני מגזים - "מרד? הרי גם לפי המאמר שלך הם רק משחקים את המשחק של ביבי". השבתי שבלי קשר למניעים, התוצאה היא אכן מרד. גם רוב הפרשנים בעיתונות היומית הקלו ראש בהתנהגות המתנחלים.
13/12/2009  |  נפתלי רז  |   מאמרים
"...הלקח החשוב שלימדו אותי שנות האינתיפאדה הוא שאין כל דרך לעשות עיתונות אמיתית בעיניים מצועפות. וגם כשטוהר הבושה מטשטש את הראייה, אסור לשמוט, ולו בנסיבות הקשות ביותר, את כלי העבודה הבסיסיים של עיתונאי - סקרנות, ספקנות וגישה ביקורתית. לימים התברר עד כמה היטיב הצד הפלשתיני לנכס את המבוכה והבושה של עיתונאים שכמותי ככלי במאבקו" (חנוך מרמרי, העין השביעית - 10.12.2009).
13/12/2009  |  דודו אלהרר  |   מאמרים
טרם נכנסנו לשגרה, בתום חגי ראש השנה, כיפור וסוכות, ולפנינו חג האור. שמונה ימים להעביר בכיף עם הילדים ולקוות לנס פח השמן - שהמעות לא יאזלו במרוץ שבין פסטיגל לקרנבל. הפרסום בשיאו, והילדים לוחצים - ואתם מתחילים את הספירה לאחור... אז מה לעשות כדי להצליח גם ליהנות?
13/12/2009  |  א. גולדשטיין, נ. קזז  |   מאמרים
מי שבכלל לא מפחד מפני חושך, שיצביע. כן, גם מבוגרים, גם אנשים ש"כבר ראו משהו בחיים שלהם", מרגישים לא נוח כשהחושך יורד ומחליף את האור.
13/12/2009  |  מלכה דונסקי  |   מאמרים
מדינה אחראית אינה מפקירה את תושביה. ישראל עושה זאת. האם ישראל אחראית? קשה להשיב על שאלה זו. האם ישראל מפקירה? קל להשיב על שאלה זו. התשובה היא חדה וחלקה, בת מילה אחת - כן. ובשתי מלים - ישראל מפקירה. בארבע מילים - ישראל מפקירה את תושביה.
13/12/2009  |  אברהם שרון  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
מחשבות על-רקע זירת המרד באושוויץ והפסטיבל היהודי בקרקוב    וגם: חלוקת הזמן של נתניהו, האם ישראל תהפוך לבת-דמותה של רוסיה והשלכות מכתבי האזהרה של ועדת גרוניס
רפי לאופרט
רפי לאופרט
אסון ה-7.10.23 (השבת השחורה של שמחת תורה תשפ"ד) הוא השני מסוגו ובממדיו בהיסטוריה של ישראל, ופקד אותנו 50 שנה אחרי אסון יום הכיפורים (1973). הדמיון בין המקרים מדהים ומכאן הצורך ללמו...
דן מרגלית
דן מרגלית
לנוכח אי-הבהירות נחוצה חקירת משטרה בעניין ההתבטאות של שרה נתניהו על ראשי צה"ל    כותרת משנה: ביבי חומק מלומר כי אינו מאמין שהמטכ"ל חותר תחתיו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il