|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

מה כוחה הצבאי האמיתי של אירן

לשנה החדשה: מה כוחה הצבאי האמיתי של אירן, ועד כמה היא באמת מעוניינת במלחמה נגד ישראל? כיוון שאירן מומחית בלוחמה פסיכולוגית, כלי הנשק של החלש, וכיוון שבמערב ובישראל לוקחים כל תעמולה כאילו היא עובדה, נבחן עכשיו מהן נקודות החולשה הבעייתיות מאוד של אירן ושל הצבא שלה, ואת זה לא תקראו בשום כלי תקשורת ישראלי, או בינלאומי את זה אירן לא תפרסם, כמובן, ביוטיוב
26/11/2010  |     |   מאמרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
הרבה רעש וצלצולים. אחמדינג'אד [צילום: AP]

   רשימות קודמות
  מדד האיומים הביטחוניים - מאי 07'
  שימוש נכון בכוח
  כמה טוב שיש את ישראל
  לכודים בכישוף
  סופה גדולה מתקרבת

אין כמעט יום בטהרן בלי "תרגילים" צבאיים, "נסיונות", "שיגורים", ואיומים. כיוון שאירן מומחית בלוחמה פסיכולוגית, כלי הנשק של החלש, וכיוון שבמערב ובישראל לוקחים כל תעמולה כאילו היא עובדה, נבחן עכשיו מהן נקודות החולשה הבעייתיות מאוד של אירן ושל הצבא שלה, ואת זה לא תקראו בשום כלי תקשורת ישראלי, או בינלאומי. את זה אירן לא תפרסם, כמובן, ביוטיוב.

כאשר האויבים שלך לא מתלהבים להילחם נגדך, זה משום שהם חושבים שזה מנוגד לאינטרס שלהם, או משום שהולכת אותם שולל, לחשוב כך.

"מה שחשוב במלחמה הוא לא כמה לוחמים יש לך וכמה טוב הם מצוידים, אלא כיצד האויבים שלך תופסים אותך. אם הם יחשבו שאתה חלש ופגיע, הם יתקפו בעוצמה. אך אם הם יחשבו שאתה חזק, או בלתי צפוי, או שאולי יש לך מקורות נסתרים, הם יירתעו, ויְחשבו מחדש את הצעדים שלהם. בזמן של עימות יש דברים שלא תצליח להספיק לעשות ברמה הצבאית. אך תמיד תוכל להשפיע על התדמית שלך אצל הצד השני."
-
הגנרל-פילוסוף הסיני סן טסו" (Sun Tzu), אמנות המלחמה", המאה הרביעית לפני הספירה (מתוך הסרט "הקיסר האחרון", 1987, בימוי: ברנרדו ברטולוצ'י, על סופה של העיר האסורה בבייג'ין, על הקיסר-ילד, ותחילת עידן הקומוניזם.)


לפעמים, כאשר אני נפגש עם קציני צה"ל מכל הרמות, אני שואל אותם האם הם מכירים את סן טסו, או האם למדו ושיננו בעל פה את כללי המלחמה בתולדות האנושות. האם הם מכירים בכלל את הטקטיקות שהופעלו בניצחונות המזהירים של ההיסטוריה, את תרגילי ההונאה והעורמה. לצערי, לרוב התשובה היא שלילית.

על הנייר, כפי שתמצאו בוויקיפדיה, נראה הצבא האירני חזק ומרתיע יותר מאי פעם: רבע מיליון מגוייסי-חובה (יש שירות חובה במדינה, של כארבע שנים בממוצע), עוד רבע מיליון חיילי צבא קבע, ועוד 350,000 אנשי מילואים (הפחות מאומנים). גם קשה לעמוד מול שטף ה"תרגילים", "הנסיונות" וההשקות של ציוד צבאי חדש, הזורם מאירן. פה מנסים טיל, שם חונכים צוללת או ספינת קרב. צילומים, דיווחים וסרטונים ביו טיוב (מחלקת התעמולה של אירן מרבה להעביר סרטונים מפחידים ליוטיוב, כמדיניות, לרוב בלי להזדהות כאירן). במקביל נמשכים האיומים הבוטים של פיקוד הצבא האירני כנגד ישראל, שתושמד אם תתקוף את אירן. שימו לב, אילו תמיד איומים מה תעשה אירן אם ישראל תתקוף אותה. המטרה האירנית היא ברורה: ליצור רושם של צבא אדיר, שמי שיעז לצאת נגדו: ישראל, ארצות הברית, המערב, מדינות ערביות, יושמד מייד.

נבחן עכשיו מהן נקודות החולשה הבעייתיות מאוד של אירן ושל הצבא שלה, ואת זה לא תקראו בשום כלי תקשורת ישראלי, או בינלאומי. את זה אירן לא תפרסם.

1. זהו צבא מדוכא, שהקידום בו לא נעשה על-פי היכולות, אלא על-פי הנאמנות לשלטון הדתי הדיקטטורי. תפקיד "משמרות המהפכה" של הנשיא אחמדינג'אד הוא לפקח ולנהל את הצבא הגדול הזה, ולשמור שהגנרלים שלו יזמרו במקהלה את התכתיבים של אחמדינג'אד ושל החבורה הצבאית המקיפה אותו. שום יוזמה מקומית לא תוערך, שום הברקה אישית לא תקודם. המדד היחיד הוא הנאמנות העיוורת. ביולי אשתקד נעצרו 36 קצינים בצבא הזה, שהתכוונו להשתתף בהפגנות נגד המשטר ונגד אחמדינג'אד. מאז לא נודעו עקבותיהם. אין ספק שבצבא נערכים טיהורים.

והנה החולשה של אחמדינג'אד: מי ערב לו, שהצבא המדוכא שלו לא ייצא נגדו, אם תתרחש מלחמה ותתעורר אנדרלמוסיה? הוא יודע שהצבא הוא גם חוסנו וגם חולשתו הגדולה ביותר. יש שנאה גדולה כלפי המשטר אצל חלק מן הקצינים, וכל מיני מחשבות על הפיכה צבאית יכולות לקרות. במילים אחרות: הצבא הוא הכל, והוא הלא כלום, מבחינת המשטר הדתי שם. וכי חסרות הפיכות צבאיות במזרח התיכון? הצבא האירני הוא העוצמה וגם החולשה.

2. למרות גודלו, חילות האוויר והיבשה של הצבא האירני חלשים. לעומת מעל 1,500 מטוסי קרב של ישראל (לפי מקורות זרים) לאירן יש עשירית מכך, כמאה וחמישים, וייתכן שחלקם כבר לא כשירים, בהעדר חלפים. המטוסים של אירן מיושנים מאוד, כמה דורות אחורה לעומת הטכנולוגיות המערביות המתקדמות. בעיקר F-5 מיושנים עוד מתקופת השאה (שהאירנים משדרגים וקוראים להם "ברק"), פנטומים, מיגים וסוחוי סובייטיים. המערכות של המטוסים מיושנות ומפגרות אחר הקידמה. לגבי טנקים, כאלף במספר, מחציתם מדגם T-72, והיתר מדגמים מיושנים. נכון הוא שאירן פיתחה תעשיה ביטחונית, אך זו מתמחה בהעתקת הקיים, ולא בפיתוח טכנולוגיות חדשות. במלחמה אפשרית מול ישראל או ארצות הברית, השריון והרגלים של אירן לא רלוונטיים בכל מקרה, בשל המרחק. אירן גם יוצאת מנקודת הנחה שכל הבסיסים שלה - אוויר, שריון, רגלים וים, מוכרים לישראל ולארצות הברית - בעידן של לווינים כה מדויקים כפי שיש היום, ושכולם מכוונים נגדה. צבא גדול מדי, נייח מדי, הוא גם חיסרון.

3. אירן פיתחה לכן את תעשיית הטילים שלה, מתוך ידיעה שאין לה יכולת להתמודד עם חילות אוויר חזקים כמו זה של ישראל או ארצות הברית. הבעיה האירנית היא שהאוכלוסיה האזרחית בישראל דווקא הוכיחה נחישות בשתי מלחמות הטילים האחרונות, בלבנון ובעזה, תוך שהיא מאפשרת לצה"ל לפעול, בעוד שספק אם האוכלוסיה האזרחית שלה תעמוד מול התקפות אוויריות ובליסטיות מסיביות. לישראל יש רשת אופרטיבית והמתקדמת בעולם של טילים נגד טילים ("החץ"), דבר שלאירן אין. זוהי התחלה ממצב נחיתות מבחינת האירנים.

4. בנוסף, לאוכלוסיה באירן יש עדיין טראומה ממלחמת שמונה השנים מול עירק (80-88), כאשר סדאם חוסיין שיגר אלפי טילי קרקע קרקע מסוג סקאד לעבר טהרן והערים הגדולות, דבר שגרם לכמות עצומה של אבידות אירניות (בסך-הכל מעריכים את הנפגעים באירן - צבא ואזרחים - במעל חצי מיליון הרוגים). באירן לא הייתה יכולת לרדת למקלטים, משום שלא היו כאלה, לא הייתה התראה בזמן, ואותו מצב שורר כיום. זאת, בעוד ישראל מוכנה ומתורגלת בירידה למקלטים או למקומות הגנה. תגובה ישראלית, בינלאומית או אמריקנית על מרכזי הערים באירן, עלולה לעורר זעם גדול באירן, גם נגד המשטר.

5. תרחיש זה יוצר את הפחד הגדול ביותר של הדיקטטורה באירן: בזמן מלחמה וכאוס, לא בטוח שלא תהיה התקוממות אזרחית לתפוס את השלטון במדינה, בחסות המהומה. המצב היום אינו זהה לזה של שנות השמונים. המהפכה איבדה כיום את תמיכת הרחוב, שרק מחכה להזדמנות להתפטר ממנה. רק לפני כשנה ראינו את מיליון המפגינים נגד אחמדינג'אד והמהפכה שלו ברחובות טהרן. האנשים האלה לא נעלמו, הם רק מחכים להזדמנות. שלא לדבר על הכורדים באירן, שמחכים להזדמנות, לסונים, לערבים, ולעמים אחרים, השואפים לפצל את המדינה הזו לרפובליקות קטנות. הם רק מחכים לשעת הכושר. המשטר יודע את כל זה.

6. אירן יוצאת מנקודת הנחה שארצות הברית תְגבֵה את ישראל בכל מקרה. לעומת זאת, מי יגבה אותה בזמן מלחמה? הסנקציות האחרונות שעברו במועצת הביטחון הוכיחו שרוסיה וסין אינן נמצאות בכיס האירני באופן מובטח. איך היא תוודא שלא תישאר לגמרי לבדה בזמן מלחמה גדולה? על-פי תפיסתה של טהרן, רוסיה וסין בגדו בה. מי ערב שלא יבגדו בה שוב? ואז, מי ידאג לחלפים, לציוד ולאספקה נוספת? מי ידאג לה במועצת הביטחון? היא עלולה להיות לגמרי לבד. זהו סיוט, שכבר קרה לאירן בזמן מלחמתה עם עירק. היא כל כך הייתה במצוקה עד שהסכימה לקנות ציוד מכל אחד, גם מישראל.

7. לאירן יש היום שני כלים שהיא יכולה להפעיל במלחמה נגד ישראל: חיזבאללה וחמאס. היא גאה בכלים האלה. אך אם תהיה זו מלחמה רצינית, מי ערב לה שישראל לא תחסל את שתי הזרועות האלה באופן מוחלט, וכבר בשלבים מוקדמים? בשתי המלחמות האחרונות ישראל ריסנה את עצמה. אך אם היא תרגיש מאוימת ברמה קיומית, ותזכה בתמיכה עולמית בשל כך, מי ערב לאירן שחמאס וחיזבאללה לא יושמדו לגמרי? היא יודעת שצה"ל מסוגל לכך. מבחינת אירן נוח היה יותר שחיזבאללה אינו חלק מן הממשלה הלבנונית. היום הוא בפנים, ויש לו גם אילוצים ומשחקים פנים לבנוניים. ומי ערב לאירן שחיזבאללה לא ייאחז באינטרסים משלו? שום דבר לא בטוח, כאשר חיזבאללה וחמאס יודעים שהם הולכים להיות מחוסלים. שום גוף אינו רוצה להיות מחוסל.

8. אירן יוצאת מנקודת הנחה שלישראל יש יכולת צבאית גרעינית, ולכן ביכולתה לשתק את אירן. מכאן עולה שכל "משחקי המלחמה" שלה הם אכן משחקים. אירן יודעת שאם תביא את ישראל להילחם על חייה, זה יהיה סופה המיידי והמוחץ של המהפכה שלה. הכלל של סן טסו חל גם כאן: מה האויב חושב שיש לך.

9. אירן מבינה טוב מאוד שאם תפתח במערכה מאסיבית נגד ישראל, הדבר לא ייגמר רק עם ישראל. היא יודעת שישנה נוכחות צבאית אמריקנית גדולה מאוד במפרץ הפרסי, וההסכם הצבאי הסודי, עליו חתמה ישראל עם רוסיה בשבוע שעבר, מדאיג אותה. במילים אחרות, היא כנראה תעמוד לבד מול כוחות עצומים וגדולים ממנה בהרבה. בכלל לא טוב מבחינתה.

10. מכל הסיבות האלה הדבר האחרון שאירן מעוניינת בו הוא מלחמה עם ישראל. הם כל כך חוששים מן המלחמה הזו, עד שהפכו את ההליכה על הסף (brinkmanship) למרכיב החשוב ביותר במדיניות החוץ-צבא שלהם. "אנחנו כל כך חזקים, כל כך עצבניים, לא כדאי לכם להתחיל איתנו", זה המסר.

עכשיו אנחנו מבינים שכל זה נובע מחולשה גדולה. ובכן, לאירן אין שום אינטרס להילחם נגד ישראל, ולישראל במקביל אין שום אינטרס להילחם נגד אירן. אירן לא רוצה להסתבך עם ישראל, והיא תסתבך במקרה של מלחמה, וישראל אינה רוצה להסתבך עם אירן, וגם היא תסתבך במקרה כזה.

מצב זה מחזק באופן פרדוקסאלי את היציבות במזרח התיכון.

כמו שכבר נכתב באתר הזה בעבר, תנו להם לגווע לבד. המהפכה הזו סיימה את חייה באופן היסטורי, עממי, וכיום היא עוד דיקטטורה אלימה, מכוערת, הנשענת על כידוניה, עם ציבור אירני גדול שלא רוצה אותה עוד, ועם מערכת סנקציות עולמיות הולכת וגדלה סביבה.

אירן נחלשת והמשטר שלה מודאג. אך לא לנו לטפל בה ובתסביכיה. תנו לזה לקרוס לבד.

תאריך:  26/11/2010   |   עודכן:  01/12/2010
ד''ר גיא בכור
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מה כוחה הצבאי האמיתי של אירן
תגובות  [ 13 ] מוצגות   [ 13 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אמיר ש.
26/11/10 19:38
2
איתי
26/11/10 20:41
3
מחשבון
26/11/10 21:31
4
אלון ליאל
27/11/10 00:11
5
אליהו חיים
27/11/10 00:34
6
רק הוא "חכם"!?
27/11/10 02:16
7
פטריוט ישראלי
27/11/10 11:40
8
ינחתו בישראל
27/11/10 11:47
9
המחפירות פה
27/11/10 20:50
 
צבי גלברד
27/11/10 22:54
10
דנור-שג
27/11/10 22:54
11
שירהW
28/11/10 00:53
12
הנביא
29/11/10 05:31
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
השבוע פירסמו מהדורות החדשות את חגיגות התייר ה-3 מיליון ואחד שנחת בישראל. התייר הנבחר שלא ידע עד כמה שפר גורלו, התכבד בקבלת פנים חגיגית במעמד שר התיירות לקול תקתוק המצלמות ונפנוף הדגלונים. עד אוקטובר השנה כבר הגיעו לישראל כ-2.3 מיליון תיירים - יותר תיירים מאלה שביקרו בה במהלך כל שנת 2009, והצפי הוא כי השנה יישבר השיא של כל הזמנים, עם הגעתם לישראל של כ-3.4 מיליון תיירים. ההכנסות מתיירות בשנה שעברה עמדו על כ-13 מיליארד שקלים, והשנה הן עומדות לגדול באופן ניכר. זוהי בהחלט סיבה למסיבה, אך עוד יותר מכך - הזדמנות לעריכת חשבון נפש.
26/11/2010  |  בועז ארד  |   מאמרים
ראש ממשלת אמירות קטר, חמד בן ג'אסם בן ג'בר אל-ת'אני, הגיע השבוע לביירות באופן מפתיע וללא הודעה פומבית מוקדמת, כדי לא לאפשר למפגע פוטנציאלי להכין עבורו מכונית תופת. ככה זה בלבנון, וזוהי גם הסיבה שחסן נסראללה - האיש החזק בלבנון - גר במאורה משוריינת.
26/11/2010  |  מרדכי קידר  |   מאמרים
"קודם אנשי יום השבת ואחר כך אנשי יום ראשון". גרפיטי כזה ניתן לעתים למצוא בשכונות מוסלמיות במזרח התיכון. "אנשי השבת" הם כמובן היהודים, שכיום כמעט שאינם מצויים בארצות האיסלאם. עתה "אנשי יום ראשון" - הנוצרים - נמצאים על הכוונת, וגם הם נמלטים בקצב מדאיג. בארצות שבהן קיים רוב מוסלמי שתי הדתות אינן רצויות מטעמים של אידיאולוגיה מוסלמית - ג'יהאד, כלומר מלחמת קודש, נגד הכופרים.
26/11/2010  |  לילה גילברט  |   מאמרים
השופט (בדימוס) אורי שטרוזמן השתתף בניסוח הצעת "חוקה למדינת ישראל" מטעם המכון לאסטרטגיה ציונית, שהוגשה לשר מיכאל איתן, בהיותו יו"ר ועדת חוקה חוק ומשפט של הכנסת. למרות זאת הוא סבור כי אין אפשרות בתקופתנו לחוקק חוקה ראויה לשמה בהסכמה גורפת של אזרחי המדינה. "המחלוקות בין חלקי האוכלוסיה במדינה הן עמוקות וגדולות", מסביר השופט וממשיך: "כל עוד אין חוקה, האמורה על-פי מהותה להיות קשיחה ובלתי ניתנת לשינויים בקלות, ניתן להגיע לפשרות ולהשיג איזונים המאפשרים לבני הלאומים השונים, לקבוצות הדתיות השונות ובכלל לאוכלוסיות המגוונות במדינה לחיות ולתת לחיות בצוותא, תוך חיכוכים וויכוחים אבל גם תוך ויתורים והשלמות. קבלת חוקה מחייבת הכרעות בין שאיפות סותרות, אשר לעתים קרובות מתקשות מאד, ואולי אף אינן יכולות, לדור בכפיפה אחת".
26/11/2010  |  נחמן פביאן  |   מאמרים
מעניין ומעורר תהייה הדבר כי יבוא סטודנט צעיר ללמד את המורה הנכבד לאזרחות שיעור בדמוקרטיה. אך כפי שאומרים 'לעיתים גובר התלמיד על המורה'. אדוני המחנך, תן לי להזכירך פרט קטן אך חשוב שכה העדפת להשמיט. דמוקרטיה משמעה כי גם לצד האחר יש את זכות המחאה.
26/11/2010  |  קובי דנה  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-ערבי  /  מי ומי  
פלטי שיחות קושרים את חיזבאללה לרצח חרירי  /  איציק וולף
תחת אבטחה כבדה: נשיא אירן נחת בלבנון  /  עידן יוסף
אסד תמך בטרור וקיבל מדליה מאחמדינג'אד  /  עידן יוסף
לבנון - בדרך לנוסחת פשרה?  /  יוני בן-מנחם
סודאן לפני התפרקות?  /  יואל גוז'נסקי, יונתן שכטר
סומליה - קן הצרעות החדש של הג'יהאד העולמי  /  רואי בר שדה
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il