|   15:07:40
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'

תנו לצרכנים להשמיע

תופעה צרכנית חדשה - ארגונים הפועלים בשמם של משתמשי התחבורה הציבורית - עלולה לגווע בהיעדר מימון משרד התחבורה צריך להבין כי לא כל החוכמה נמצאת אצלו, ולהסדיר בחוק גם את מעמד הארגונים הצרכניים
05/07/2011  |   עידן יוסף   |   מאמרים   |   תחבורה ציבורית   |   תגובות
חריש עומק בדפוסי הנסיעה של הישראלי המצוי [צילום: פלאש 90]

לפני כל השיפורים כדאי אולי לעמוד על הדבר הפשוט ביותר לביצוע - ירידה מן הדלת האחורית. נוסעים המבקשים לעלות לאוטובוסים נאלצים לא פעם להמתין לאלה שיורדים מהקדמית, והדבר מעכב את הנסיעה

החיים הטובים של זלמן מת"א
עידן יוסף
לעומת הזקן מהגליל שנאלץ לחכות שעות לאוטובוס שיגיע, זוכה הזקן מגוש-דן לתחבורה ציבורית טובה * קשה לו להתרגל לתחבורה טובה יותר, וכדי לגרום לו להתרגל צריך פשוט להסביר לו פנים יפות
לרשימה המלאה

לכשני מיליון איש, המשתמשים בתחבורה הציבורית מדי יום, כמעט שאין פה. חלקם הגדול אנשים הטרודים בעיסוקיהם השונים - עבודה, לימודים, צבא וכדומה. רק לאחר שנים ארוכות שתחילתן באמצע שנות התשעים ושיאן בשנים האחרונות, מתחילה מדינת ישראל להבין שללא תחבורה ציבורית נאותה היא אינה יכול להיקרא מדינה מודרנית.

אלא שבהחלטות בכל הקשור לתחבורה ציבורית מעורבים לא רק שיקולים טהורים של טובת הנוסע. מתכנני התחבורה הציבורית בישראל מתקשים לצאת מן הקופסה, וחושבים בדפוסים ישנים. לרוב, שיקוליהם מקצועיים אם כי ניתן למצוא פה ושם התקפלות בפני גורמים כלכליים, חברות המפעילות קווים שינם משתלמים להן, וגורמים פוליטיים ברשויות המקומיות.

כדי להניע את התחבורה הציבורית קדימה, יש לבצע חריש עומק בדפוסי הנסיעה של הישראלי המצוי. אומנם משרד התחבורה מבצע סקרים, אך השינויים הננקטים הם לרוב מינוריים. בכירי משרד התחבורה צריכים להשתלם כדי ללמוד מן המדינות המתפתחות בעולם כיצד להפוך את התחבורה הציבורית בארץ, הבנויה טלאי על גבי טלאי, לכזו שמסיעה נוסעים ליעד במהירות ובנוחות. אוטובוס שעוצר בכל תחנה אינו מודל למהירות, ולכן חשוב לבצע שינויים שיעדיפו את הנסיעה בו על פני הרכב הפרטי.

רוצים דוגמאות? בבקשה: עוד ועוד נתיבי ומסלולי תחבורה ציבורית, קדימות ברמזורים, אכיפה ראויה של איסור החניה בתחנות האוטובוסים ושל האיסור לעקוף אוטובוס שעצר לאסוף נוסעים וכעת מאותת שמאלה כדי להשתלב בכביש, אגרות גודש וכן רפורמת הדילוג שמקדם השר ישראל כ"ץ, המאפשרת לנוסע לשלם בתחנה במקום באוטובוס. לפני כל אלה כדאי אולי לעמוד על הדבר הפשוט ביותר לביצוע - ירידה מן הדלת האחורית. נוסעים המבקשים לעלות לאוטובוסים נאלצים לא פעם להמתין לאלה שיורדים מהקדמית, והדבר מעכב את הנסיעה. כמובן, אין מדובר על מקרים שבהם אין ברירה - כאשר הנוסע הוא זקן, נכה או הורה עם עגלת תינוק.

תופעה חדשה שכדאי לעמוד עליה בהזדמנות זו היא ארגוני הצרכנים החדשים בנושאי תחבורה ציבורית. עד היום היו קיימים ארגונים שעוסקים בתחבורה בהבטים שונים - קיימות, נגישות, סביבה, חרדים, עירוניות וכיו"ב. לאחרונה צצו כפטריות אחרי הגשם ארגונים שהם צרכניים במהותם. כך למשל "15 דקות" בירושלים ו"תחבורה בדרך שלנו" הפועלת בעיקר בגוש-דן. מדובר בארגונים קטנים ומסורים שעושים רבות להעלאת הנושא לתודעה הציבורית ומייצגים את קולם של המשתמשים. בכוחותיהם הדלים הם פועלים לכך שצרכי הנוסע יעלו בני מקבלי ההחלטות.

על משרד התחבורה להבין כי לא כל החוכמה נמצאת אצלו, ויוכיחו הריקושטים שספגה הפעימה השנייה בארגון-מחדש בגוש-דן. התחייבותו של סמנכ"ל משרד התחבורה אלכס לנגר כי המשרד יפעל לייצר מנגנון שנציגי הציבור יוכלו להשפיע, אסור שתישאר רק בגוש-דן. יש לתת תמיכה כספית ולשתף בדיונים את הארגונים הצרכניים החדשים. מדובר בארגונים ללא כוונת רווח ועל המשרד לממן אותם, כשם שמשרד התמ"ת מממן את המועצה הישראלית לצרכנות. כדי להיות ראוי למימון, הגוף הצרכני צריך לפעול בשיתוף פעולה עם משרד התחבורה ולא לראות בו אויב, ולהפך. ייאסר עליו לארגן חרמות והפגנות, והוא יידרש להתאים את עצמו למדיניות הממשלתית ולא יוכל לצאת נגדה באופן מובהק, למשל בכל הקשור לנושאי בטיחות או לסטטוס-קוו בנושא התחבורה הציבורית בשבת.

אם שלושת החבר'ה הצעירים שמונה כיום "תחבורה בדרך שלנו" ימשיכו לממן את הפעילות מכספם הפרטי, פעילותם תיעצר בסופו של דבר, וקולו של צרכן התחבורה הציבורית לא יבוא לידי ביטוי בפורומים המתאימים. על משרד התחבורה להתגבר על העכבות, להתעלות מעל האגו ולאפשר ערוץ תקשורת גם ללקוח שלו.

כל התחבורה בכף-ידך
תאריך:  05/07/2011   |   עודכן:  08/07/2011
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בעצם ימים אלו משודרג המאבק בזכות להימנע מעישון פאסיבי. כיום נשים בישראל מוגנות יותר ויותר מחשיפות להערות בוטות או נגיעות "מקריות" (אם כי המאבק עוד לא תם). אזרחים שבחרו שלא לעשן מוגנים יותר ויותר מפני שאיפה פאסיבית של עשן. אבל כולנו אנוסים להאזין לשיחות הפלאפון העסיסיות של שכננו לקרון הרכבת או לבית הקפה, או למוזיקה הבוקעת מחלונו.
04/07/2011  |  ענבל בר-און  |   מאמרים
שני אסירים מפורסמים לא הגיעו בשבועות האחרונים לשמיעת פסקי הדין בערעוריהם בבית המשפט העליון: ג'קי מצא ואברהם הירשזון. השניים כלואים בכלא חרמון בכפר מרר שבגליל העליון, ונראה שאין זה מקרה ששניהם ביקשו וקיבלו פטור מהתייצבות בבית המשפט.
04/07/2011  |  איתמר לוין  |   מאמרים
סיכום היום הראשון של החקירה הנגדית במשפט אולמרט: התובע ניסה לתקוף את אולמרט עשרות פעמים באותה נקודה, אך ראש הממשלה לשעבר נתן הופעה מרשימה ולא זז אפילו מילימטר מגירסתו. לפי התביעה, הבעיה היא שהגירסה הזאת סותרת דברים קודמים שאמר וגם: מי יבקש הגנה מן הצדק
04/07/2011  |  איתמר לוין  |   מאמרים
כבר שנים רבות שאנו חברים, ממש ידידים משכבר הימים. מפאת גילי הצעיר, לא העזתי לעמוד למולך, הקשבתי לך בכל אשר אמרת לי, הקרבתי מעצמי גם כשלא הסכמתי, כי אין חכם כבעל ניסיון.
04/07/2011  |  עקיבה לם  |   מאמרים
בשעה שיהודי נמק בשבי ממן העניין לומר תחילה את המובן מאליו - אחינו אתה וראוי לעשות כל מה שמוסרי, נכון ואפשרי ע"מ לפדות אותך משבייך ולהשיבך לחיק משפחתך ועמך. לצד אמירה זו, שללא ספק מאחדת את רוב היהודים בארץ ובעולם, אי-אפשר להתחמק מלדון במסע המתנהל לשחרור החייל החטוף, מסע שרבים מדי ממאפייניו נגועים בשקרים, הסתרה וצביעות. אמנה כמה מאלה לשם הדגמת האמור
04/07/2011  |  בעז שפירא  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הרב הכריז למעשה, שכל עולם הערכים של האזרחים הלא חרדים הוא חסר משמעות    מה שקובע הוא מה שהרבנים, המקבלים משכורתם מקופת המדינה, קובעים
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
היתרון של מערכת ציבורית היא שכל עוד היא עובדת, גם העשיר וגם העני יקבלו טיפול טוב. כשיש עומס נוצרות שתי בעיות: החזק והעשיר הולך למערכת הפרטית, אבל החלש צריך לצעוק חזק יותר כדי לקבל ...
אלון קוחלני
אלון קוחלני
לראשונה בעולם פורסם מחקר המציע אמת מידה להטלת אחריות פלילית על קציני ציות    יש הכרח לנקוט בדרך אחרת כדי להגן על אינטרס הציבור
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il