|   15:07:40
  אליקים העצני  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

מקומה של ירדן במשוואה של הסכסוך

סכנתה של הסיסמה "ירדן היא פלשתין" לממלכה הירדנית נובעת בעיקר מכך שהיא משקפת אמת, וחמור מזה – מפני שבה טמון הפתרון היחיד האפשרי למלחמה של הערבים נגד המדינה היהודית. אם הממלכה הירדנית היא הביטוי הנאמן והמקובל על הפלשתינים – של הגדרתם העצמית והם רואים במלך את השליט הלגיטימי - יוצא, שכבר יש לפלשתינים מדינה! לכך, שהשושלת ההאשמית היא זרה בירדן ואין כל משמעות
17/06/2012  |   אליקים העצני   |   מאמרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
גבול ירדן. חוששים משכנה פלשתינית [צילום: המועצה האזורית עמק הירדן]

מסביב לישראל הולך ומתמוטט המבנה המדיני שהוקם לפני כמעט 100 שנים על חורבות האימפריה העותומאנית. עירק מתפרקת, סוריה מתבוססת בדמה, וגם בלבנון ובירדן רועדת האדמה. כל סדר חדש שייצא לבסוף מתוך ההפיכה הזאת, ישפיע בהכרח עמוקות גם על מה שמתקרא "הסכסוך" בינינו לבין ערביי א"י. בתוך זה תהיה השפעה מכרעת לגורלה של ירדן, שהייתה שותפה ראשית להיווצרות הבעיה וחייבת לשחק תפקיד ראשי גם בגיבוש הפתרון.

על הרקע הזה מתעורר עניין מחודש בכמה פרשיות היסטוריות שכוננו את המשטר הישן של המזרח התיכון, זה המתפורר לנגד עינינו, ובתוכו - התהוותה של ממלכת הירדן והמנדט הבריטי על א"י.

לכך הקדשתי ארבע שיחות בערוץ 7, והן נשלחות אליך כאן "בחבילה אחת".

"תאריך תפוגה" למשטר המלוכה ההאשמי?

על פני השטח יצאה הממלכה הירדנית שלמה ובלתי ניזוקה מתוך סערת "האביב הערבי" (אביב בסגי-נהור). אלא, שמתחת למסך השתיקה מגיעים משם קולות עמומים של התנגדות למלך ולבית המלוכה, כלומר למשטר גופו בבנוי הולו מסביב לשושלת המלוכה האשמית במיוחד מדאיגה את המשטרה העובדה, שההתנגדות באה הפעם מן המיגזר הבדווי, שעיקרו בדרום המדינה, והלא הבדואים היו תמיד בסיס השלטון ועמוד התווך שלו. עם זאת, גם בצפון ירדן יש אי-שקט, ושם יושב הרוב הפלשתיני הגדול.

על הרקע הזה מובנת לעצבנותו של המלך למשמע כל הגה היוצא מכאן , שיש בו כדי לחשוף ולו טפח מן הסוד השמור ביותר במזרח התיכון, והוא – כי "ירדן" היא Palestine זה הכינוי האנגלי של ארץ ישראל שהערבים לשו אוו עד שהפך ל"פלשתין" ועם השם הבדוי הזה המציאו אומה מלאכותית. סכנתה של הסיסמה "ירדן היא פלשתין" לממלכה הירדנית נובעת בעיקר מכך שהיא משקפת אמת, וחמור מזה – מפני שבה טמון הפתרון היחיד האפשרי למלחמה הבלתי פוסקת של הערבים נגד המדינה היהודית.

נכון, ניתן לחיות גם בלי "פתרון", והעם היהודי גדל כאן מכ-80,000 נפש עד לכ-6 מליון, כן יירבו, בלי ,פתרון. להפך, כל אחד מן הפתרונות שהוצעו לנו היה מונע ומסכל את התעצמותנו, והפתרונות שהיצענו אנחנו לפני תש"ח, לו התקבלו – לא הייתה לנו היום מדינה. אבל גם זו אמת, שמי שמחפש פתרון יש לו רק כתובת את. עבר הירדן מזרחה, שעליו יושבת היום "הממלכה הירדנית האשמית".

האם השושלת האשמית – זרה בירדן?

שימו לב לאבסורד ; נהרות של דם נשפכו, במערב הירדן מסביב לדרישה הערבית להעניק "הגדרה עצמית, לערבים המקומיים הקוראים לעצמם ,פלשתינים. נתעלם לרגע מכך, שזו דרישה מלאכותית, וכונתה האמיתית היא ליצור מכשיר להשמיד בעזרתו את המדינה היהודית. נתייחס לרגע לדרישתם להגדרה עצמית על פניה וכלשונה: הלא "הגדרה עצמית היא דרישה לגיטימית של הרוב לשלוט בעצמו על שטח שבו הוא מהווה רוב. אולם כל ערביי מערב הירדן – בישראל וביש"ע גם יחד – אינם רובו. הרוב בכל השטח הזה הוא עדיין יהודי, ולפי תחזיות דמוגרפיות שאינן נגועות בפוליטיזציה פרו-פלשתינית, הרוב הזה יישאר יהודי. לעומת זאת, בממלכה הירדנית, הפלשתינים הם רוב עצום, 70% - ויש אומרים אפילו 80% והיתר - הלא הם הבדואים – אינם טוענים לסטטוס של אומה נפרדת .

יוצא, שאם הפלשתנים הם עם, כפי שהם טוענים,הם העם היחיד בכל המרחב שבין נהר הירדן לגבול עירק. וכאן נשאלת השאלה: אם כל כך חשובה להם ,ההגדרה העצמית" מדוע אינם תובעים "הגדרה עצמית כלומר שלטון פלשתיני, היכן שהם רוב? מה גם, שהמרחב הזה הוא חלק מארץ ישראל. "פלשתין היא הצל שמלווה אותנו ומחקה אותנו בכל מקום ומקום! וכל מה שאצלנו א"י אצלם הוא "פלשתין", ואפשר לחדד את השאלה: אם הממלכה הירדנית היא הביטוי הנאמן והמקובל עליהם – של הגדרתם העצמית והם רואים במלך את השליט הלגיטימי של ארץ הפלשתינים - יוצא, שכבר יש לפלשתינים מדינה! לכך, שהשושלת ההאשמית היא זרה בירדן ואין כל משמעות. הלא כשהתחיל הכל עם צאת הטורקים, בין כך לא היה שם כלום, חוץ מכמה שבטי בדואים נודדים וההאשמים הם משפחה מיוחסת מאד, אומרים שמוצאם מן הנביא מוחמד בעצמו. ובכל העולם מקובל, שעם בוחר לו למל שושלות זרות. בית המלוכה הבריטי מוצאו מגרמניה !

מן הצד השני, אם הרוב הפלשתיני בירדן אינו רואה בבית המלוכה ובמשטר המלוכה ההאשמי את ביטויו הלאומו, למה הוא שותק מדוע אינו דורש ריבונות פלשתינית בירדן, אותו החלק של פלשתין שבו הוא מהווה רוב? מה גם, שהחלק הזה משתרע על יותר מ-76% משטח ארץ ישראל המנדטורית כולה, והחלק הז היה אסם התבואה של הארץ כולה, כל עוד ישבו בו בני ישראל ואח"כ היהודים!

ותמיהה על גבי תמיהה: אם ערבייה מירושלים, נניח שבן אחד שלה גר ברבת עמון והשני בשכם – האם יתכן לור שהבנים האלה שייכים לשני עמים נפרדים הראשון הוא בן לעם הירדני והשני בן לעם הפלשתיני. והם מדברים אותה שפה ובאותו הדיאלקט, הם בעלי אותו הלבוש, אותה הדת ואותם המנהגים? מה גם, שעד לשנת 1988 שניהם היו בעלי נתינות ירדנית והרבה משפחות משני צידי הנהר – משולבות.

לשבת בשלושה רבעים מפלשתין ולשכנע שאינם שם

מדוע ם ישראל אוכל את הלוקש הזה, שמגמתו חד-משמעית: לקחת מן היהודים את הארץ?! מפני שאלו הודו הערבים ש-75% ממה שהם קוראים ,"פלשתין " נמצאים כבר בידיהם, הם לא היו יכולים להמשיך ולטעון להיותם "עם חסר מולדת", עם שאת מולדתו שדדו היהודים! לא לאמיתו של דבר, הם עלו על הפטנט גאוני הגובל בבלתי אפשרי לאכול את העוגה וגם להשאיר אותה בידם: לשבת בשלושה רבעים מפלשתין ולשכנע את העולם שאינם שם ! וכל זאת ע"י שינוי שם מפלשתין ל"ירדן!"

לולא היה זה כ"כ עצוב, זה היה יכול להיות מצחיק מפני זה יוצא שהאם הציונית בנוסף על הילד החוקי שהביא לעולם ושמו "מדינת ישראל", ילדה עוד שנים, אבל מחוץ לנישואין – את פלשתין ואת ירדן.ואולי אפילו עוד - את פלשתין בעזה, את פלשתין ב' ביו"ש, את ירדן ועוד מעט גם אוטונומיה פלשתינית בגליל.

והנה, למרות כל אלה יש אצלנו התעלמות גמורה מעבר-הירדן כמרכיב מרכזי בתשבץ המדמם ששמו הסכסוך היהודי-ערבי מרכיב שבלעדיו שום פתרון לא ייתכן,ועימו – בין היתר בגלל מרחביו העצומים, הריקים – הכל יכול לבו על מקומו בשלום.

לא משתמשים בחוש הצדק שלנו

הנושא הירדני משיק לבעיה נוספת שלנו מהקשות ביותר, והיא שאלת הצדק. ציניקנים אולי יצחקו, אבל הצדק הוא עדיין כוח אדיר בעולם. אלולא הצלחנו, ערב הקמת המדינה, לשכנע את העלם בצדק שלנו מול רישעותה של בריטניה, כל תושייתנו וכל הצלחותינו לא היו מפיקות די אנרגיה כדי להוליד את העצמאות העברית. הייתה זאת תחושת האיש ברחוב בניו-יורק ובפריז שהצדק עם היהודים שהכריעה את הכף.

והנה, בחזית הזאת, של המלחמה על הצדק שלנו, אנחנו הולכים ומפסידים לטובת הערבים, למרות מעשי הטרור שלהם ולמות שהם משניאים את עצמם על עמי מערב בהתנהגותם התוקפנית. ואין זו רק אנטישמיות. הרבה גויים הגונים בעולם משוכנעים, שלפלשתינים נעשה עוול, שעשקו את מולדתם והפכו אותם לעם חסר בית. ומי שעשה זאת אנחנו, היהודים.

בזירה הזאת של הקרב על הצדק, יש עמנו תשובה, אבל אנחנו איננו משמיעים אותה יש לנו נשק, ואיננו משתמשים בו. כוונתי לחולי האחת החסרה בכל טיעונינו, שירדן היא פלשתין, שיש להם בית ויש להם מולדת, הואי משתרעת על רוב בטחה של פלשתין!

לא נותר אלא לשאול, מדוע ? מדוע סגן שר החוץ, דני איילון, בסידרת ההסברה המצויינת שלו, אינו מטיל את קלף הניצחון הירדני? ומדוע חסר הנושא הירדני בכל מערכת ההסברה הרשמית, בעבר ובהווה, תחת כל ממשלה ומכל מפלגה?

הת שובה ידועה: איילון אינו יכול והממשלה וכל גוף רשמי אינם יכולים, להוציא הגה העלול להתפרש שחתירה תחת שלטונו של המלך הירדני. ירדן כמו שהיא הינה מדינת-חייץ חיונית לישראל, ולמרות חולשתה ועתים גם בוגדנותה (עיין ערך מלחמת השחרור ומלחמת ששת הימים) לא פעם שיתפה פעולה עם ישראל , והיא גם בת חסות של ארה"ב. היום, ירדן היא גם פרטנר שלנו לחוזה שלום.

בתנאי האילוץ האלה, שום מדינאי ישראלי רשמי לא היה ואינו יכול להכניס את ירדן להקשר הפלשתיני, פן ייראה הדבר כמו רצון לפתור את בעייתנו על חשבונה וכך יוצא, שלערבים יש פתחון-פה, ואנחנו – נאלצים לשתוק.

אנחנו המגינים של ממלכת ירדן

שנים הרבה חששה ירדן הרשמית מדינה פלשתינית במערב א"י בעלת גבול משותף איתה. הנשיא קלינטון הציע בשנת 2001 נסיגה ישראלית מבקעת הירדן תוך 3 שנים מחתימת הסכם השלום. על כך כתב הפרשן זאב שיף המנוח בהארץ מיום 12.1.01, שהירדנים מודאגים מאד מהצעתו של קלינטון, הואיל והם חוששים משכן פלשתיני. שיף מספר שהוא העמיד לפקידי צמרת ירדנים את השאלה, את מי הם מעדיפים את ישראל, אך בתנאי שנשב שם ללא סיפוח רשמי , כי אז ייאלצו למחות.

עוד תנאי היתנו, שלא נכריז בפומבי שע"י החזקתנו בביקעה אנחנו מגינים על ממלכת ירדן.

בקיצור: הירדנים חששו מאד מפלשתין ריבונית על גבולם. היום השתנתה התמונה. המלך עבדללה כל כך פוחד מהקמת מדינה פלשתינית בירדן כלומר מהפיכת ירדן (או – לפחות חלקה הצפוני) לפלשתין, שהוא כבר מעדיף שבכנות פלשתינית על נהר הירדן. ובכיוון הזה הוא לוחץ עלינו, משחק ברוגז, נמנע מלשלוח לת"א את השגריר.

לפי דיווח בערוץ 7 מן ה-21.11.01 "התבטא המלך בחריפות נגד ישראל" ובראיון לBBC אמר: לישראל יש תאריך תפוגה, אם לא תהיה מעוניינת באמת בפתרון של שתי מדינות.

מקוממת במיוחד הייתה ההנמקה שהמלך נתן להודעתו – "אם לא תקדם ישראל את התהליך המדיני, יגבר הלחץ במפנים על ממלכת ירדן. אתם מבינים? אנחנו צריכים לוותר על נחלת אבותינו כיד שממלכת ירדן " לא יגבר הלחץ מבפנים"!

אפשר לסכם ולומר, שבעוד ישראל מגלה איפוק מירבי במעשיה ובהתבטאויותיה, כדי שלא לזעזע את הייצור המלאכותי הקרוי "ממלכת ירדן", ושחלילה לא יתפרק לגורמיו, ובעוד אנו עושים את תוך גרימת נזק חמור לכל מערכת ההסברה שלנו בעולם – עכשיו כל התמונה עשוייה להשתנות. ומן הצד הירדני דווקא, ממי שמייחס לנו " תאריך תפוגה,, כנראה עושה זאת מוך חשש לתאריך תפוגה – אצלו בבית!

והואיל וכך, ייתכן שתבוא השעה שבה התפתחויות פנימיות בעולם הערבי ובתוך ירדן – הן ולא אנחנו ! – תפתחנה מחדש את השאלה הירדנית. לקראת אותו הרגע, אם יבוא – ולא אנחנו נביא אותו1 – עלינו להתכונן ולהפנים היטב ששם, בירדן, החלק החסר במשווייה הערבית-יהודית.

בינתיים, כדאי ללמוד איך התהוותה הממלכה הירדנית מתוך חלוקת ארץ ישראל בשנת 1922 ואת זאת נעשה בהמשך. ובמאת המומחים המזרחנים שלנו נבקש להשכיל אותנו מעט יותר על המתהווה בתוך הממלכה, מה הם סיכויי השרידה שלה, ומה הן האופציות שצפויות למדינה הזאת, , אם יום אחד יגיע "תאריך תפוגה" למשטר המלוכה ההאשמי.

תאריך:  17/06/2012   |   עודכן:  17/06/2012
אליקים העצני
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מקומה של ירדן במשוואה של הסכסוך
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הגיון
29/06/12 13:59
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פרס קיבל את מדליית החירות אותה היה צריך לתת לפואלרד החולה עד שיצא ממאסרו הרעיון של מידע תמורת שחרור מהכלא – הוא רעיון פסול ומסוכן דוח המרמרה - לממשלה יש את הצבא והמשטרה וכאשר אלה כושלים לא תמיד יש לתלות את הכשלים בממשלה גירוש הסודנים - במקום להסיע את הסודנים שחצו את הגבול לת"א, יש להסיעם ישירות לנתב"ג
17/06/2012  |  יוסף אליעז  |   מאמרים
אישה היא נזר הבריאה! ועל שום מה? - הלכת המחמירים (בית שמאי): הנזר כולו! והלכת המקלים (בית הלל): היהלום שבנזר! ואין הלכה פסוקה!
17/06/2012  |  גד גזית  |   מאמרים
"מי שאינו רואה טעם בחיים ובחיי בני אדם, זולתו, איננו אומלל בלבד, אלא ספק גדול אם הוא בכלל מוכשר לחיות". (אלברט אינשטיין)
17/06/2012  |  אברהם פכטר  |   מאמרים
בעיתון מעריב מתנהל בימים האחרונים דיון ער ומעניין בעניין גבולות חופש הביטוי.
16/06/2012  |  רועי אורן  |   מאמרים
האנטישמיות היא שנאה או אפליה כלפי יהודים מטעמים הקשורים למורשת היהודית. אדם בעל דעות כאלו נקרא אנטישמי. אנטישמיות מתבטאת בדרכים רבות, החל מביטויי שנאה או אפליה כלפי יהודים ועד להתקפות אלימות המאורגנות על יחידים או על הקהילה היהודית כולה. מקרים קיצוניים של רדיפת היהודים כוללים פוגרומים, שקדמו למסע הצלב הראשון בשנת 1096, גירוש היהודים מאנגליה, ב-1290, מעשי הטבח ביהודי ספרד בשנת 1391, רדיפות היהודים על-ידי האינקוויזיציה הספרדית, גירוש יהודי ספרד בשנת 1492, גירוש יהודי פורטוגל, בשנת 1497, הפוגרומים ברוסיה, פרשת דרייפוס, גרמניה של היטלר והפתרון הסופי ליהודים שתוצאתו השואה והמדיניות הרשמית של ברית המועצות נגד היהודים.
16/06/2012  |  נורית גרינגר  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי  
שחרור מוקדם ללבנוני שהואשם בשת"פ עם ישראל  /  עופר וולפסון
מורדים סורים חטפו 12 שיעים מלבנון  /  הדר פרבר
90 הרוגים בפיגוע התאבדות בתימן  /  איציק וולף
עתיד "האביב הערבי": לוב כמשל  /  יואל גוז'נסקי, אלתרמן אוואן
אינעל אביב  /  אפרים הלפרין
האביב הערבי הפך לאביב איסלאמי דורסני  /  יהונתן דחוח-הלוי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il