|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
ההיבטים המשפטיים של חוזה שכירות
כתיבת המומחים
שירותי אחסנה: זה הזמן לפנות מקום בבית למה שחשוב באמת

פרשת כי תבוא

ביכורים, ברכות ותוכחה

בְּמַתָּן עצה לזולת טוב להיות זהיר. טעות בּעֵצָה, כְּבְרָכָה בִּקְלָלָה לְהַמִיר
23/08/2013  |   אברהם הללי   |   מאמרים   |   תגובות
[צילום: פלאש 90]


הֶאֱמֵרְתָּ וְהֶאֱמִירְךָ
כִּי תּבוֹא אֶל הָאָרֶץ וְהֶאֱמַרְתָּ אֶת אֱלֹהיך
וֶאֱלֹהִים הֶאֱמירְךָ כְּעַמּוֹ לְכֹל דּוֹרוֹתֶיךָ
זֹאת שְׁבוּעַת אִמוּנִים שֶׁל יִשְׂרָאֵל לֶאלֹהָיו
וּבִלְבַד שֶׁקִּיֵּם חוֹקָיו מִצְווֹתָיו וּמִשְפָּטָיו
זְה אֲשֶׁר צִוָּה רִבּוֹן הָעוֹלָמִים
חֲיֵֵי בַּמְּצִיאוֹת וְלֹא בַנֶּעְלָמִים
וְלֹא לַעֲסוֹק בַּנִּסְתָּרִים
לִקְרַאת יוֹם הַדִּין עֶת אֶת עַמּוֹ הַשׁםֵ יָדִין
הַכֶּה בְּסֶּתֶר לִבְךָ עַל חֶטְא וְעַל פְּשָׁעִים
קוּם קְרַא בְּתַחֲנוּנִים וּדְבָרֶיךָ נִשְׁמָעִים
ּבְבַקָּשַׁת סְלִיחָה לְךָ נֶעֱתָרִים
בְּאֵלוֹל עֲדֵי יָמִים נוֹרָאִים
קוּם קְרָא בְּתַחֲנוּנִים


לחקוק את דברי התורה הזאת בסלע

כמעט ואין פרשה מאז מתן תורה לישראל החל ממעמד הר סיני עד לסוף ספר דברים שלא חזר הכתוב וצווה עלינו לקיים את הכתוב בה. והלא הכתוב בה הוא התהוותם של בני יעקב -בני ישראל לעם ישראל, ונכונותם שנתגלתה במדבר לקבל את התורה בְּאָמְרַם "נעשה ונשמע" כי מי לא יודע שמה שיהיה כתוב בתורה אלה עקרי המוסר הצדק ועשית משפט שבראשו יעמדו שופטים נקיי כפיים וברי לבב. הדבר כתוב בצורה כזאת שחוק יסוד השפיטה והשופטים , לקוח מן המקור הזה. כמובן שהתורה כוללת בעיקר חוקים ומשפטים ודרכי התנהגות של הפרט בחברה ויחס אדם אל זולתו-חברו אחיו ושונאו ואפילו לחיה. הדברים האלה כאילו הומצאו על-ידי מחוקקים מעדנים שונים ושיאם במהפכה הצרפתית, אבל לא הם כולם מן המקור הזה, שניתן לנו וקבלנוהו בלי תנאי. האמור בתורה טוב לכל עידן ועידן . רבים הם המנסים להטיף לאותם דברים כאילו שאבו אותם מעולם האמת ומידיעתם ודעתם אלא שזה לא כך הם מצויים בתורה עצמה. לא בכדי הפרשה מְצַוָּה : והיה בעברכם את הירדן תקימו את האבנים האלה אשר אנכי מצוה אתכם היו בהר עיבל ושדת אותם בשיד (כז/ד)...וכתבת על האבנים את כל דברי התורה הזאת באר היטב (כז/ח)

בלשון רגילה אפר לומר כך: לחקוק את דברי התורה הזאת בסלע ולמד את מהותם ומשמעותם את העם - באר היטב . לא בכדי קם דור שלא קמו מתוכו חכמים שפרשו את הכתוב ובארו אותו היטב, כדי שהעם ילך ככתוב בתורה באמונה , ביושר , ובעשיית הטוב לזולת, למען ייטב לך.

בבואך ארצה דְּאַג לַלֶוִי,לַגֶּר לַיָּתוֹם וְלָאַלְמָנָה


מה מבקשת התורה מעם ישראל כאשר בא אל הארץ המובטחת לאבותיו ולו , שיזכור כי הוא יצא ממצרים מבית עבדים שם עינו אותו המצרים עד שצעקת ישראל הגיעה אליו והוציאם ממצרים באותו ובמופתים והביאם אל הארץ , המתוארת כארץ זבת חלב ודבש. לא ממש ימצאו זבת חלב ודבש מן המוכן, על ישראל להתיישב בארץ בנחלה ולזרוע ולשבח את הארץ ולהוציא תנובה ממנה שתהא כל כך טובה כ"זבת חלב ודבש". התנובה שיוציא האדם מישראל מן האדמה שקבל, היא לא רק להנאתו ולהנאת בני ביתו בלבד , אלא בראש ובראשונה עליו להפריש חלק מתנובת אדמתו ומן החי שיש לו מעשר או עשירית מתנובת משקו, כדי לתת את המעשר לַלֶוִי,לַגֶּר לַיָּתוֹם וְלָאַלְמָנָה כי הלוי לא יקבל נחלה כי הוא יהיה מתפקד או מגויס כל יוצא צבא בן עשרים ומעלה, כפי שנאמר בפרשות הקודמות לזאת הפרשה , להיות צבא משרתי בקודש , ולכן צריך לדאוג שיהיה לו ממה להתקיים. (זה המס דאז). אשר לגר הרי את ארצו ירשת וזכרת כי היית גר , תן גם לגר להתקיים, והיתום והאלמנה שאבד להם מפרנסם דאג להם. לכן נאמר: ולקחת מראשית כל פרי האדמה אשר תביא מארצך אשר ה' אלהיך נתן לך ושמת בטנא והלכת אל המקום אשר יבחר ה' אלהיך לשכן שמו שם.(כו/ב). וזכור כי תבוא אם הלוי הגר , היתום והאלמנה לא יבואו אל המנוחה , גם אתה לא תגיע אל המנוחה והנחלה. לכן אמר משה : בינו בוערים . כי לכך נתן ה' לכם , לב לדעת ועינים לראות ואזנים לשמע .

התפילה וערכיה ומשמעותה

מבחינים בשלוש משמעויות לתפלה האחת כאשר אדם מתפלל לא לשם השגת צרכיו האישיים ואף לא במסגרת הכלל , זו תפילה לשם שמים . משמעות תפילה זו , היא בעצם אוניברסאלית בה הוא מבקש שהשם יתברך שישוב למלוך על כל העולם כולו ולתקן מלכות שַׁדַּי. השנייה: כאשר האדם מישראל מתפלל למען עם ישראל ולמען האדם בכלל . זו דרך לתקן עולם ולהביא רוחה לאדם ועל-ידי כך גם המתפלל נהנה. השלישית היא כאשר המתפלל איננו רואה דחף כלשהו להתפלל , ואם עושה זאת הרי זאת בגלל השגרה וזה איננו רואה פגם באי קיום התפילה, זה איננו הרשע אליו מתכונים בדרך כלל. על סוג זה של מתפלל . הדברים בקשר לכך לקוחים מן התפילה עצמה : תפלה לעני כי יעטף ותפלת הערער ולא בזה את תפלתם.(תהילים קב/יח) כידוע הערער הוא סוג שיח קוצני השימוש בו בתהלים הוא למליצה לאדם המתייסר וניתן גם לתת לזה משמעות של תְּפִלַּת אדם "ערירי" . דווקא תפילת הערירי או הערער , היא תפילה למלכות השמים , כי איננה מבקשת למען עצמו ולמען העם כלו, זו דאגתו היחידה להאדיר מלכות שמים.

התורה נתנה על יד משה לקהלת יעקבהם ישראל

התורה איננה מותירה מקום לספק, כי כל אחד ואחד מעם ישראל מחויב בקיום התורה, אם לא כן עליו לשאול את עצמו מה הוא עושה כאן בארץ שרבים מן האמות טוענים זכות עליה. התוכחה שהפרשה הזאת מכילה , נוגעת ממש להתנהגות האדם בארץ ולא מחוצה לה. התוכחה הזאת מפי משה אל העם , היא מעין חזרה על אשר כבר נאמר לישראל על-ידי הקב"ה בדבר הר הברכה גרזים והר הקללה עיבל (ראה יא/כט) הפעם משה נוקב בשמות ששה שבטים : שמעון ולוי ויהודה ויששכר ויוסף ובנימין שיאמרו את הברכה בקשר להר המסמל - גרזים את הברכה וששה שבטים: ראובן וגד ואשר וזבולון ודן ונפתלי שיאמרו את הקללה בקשר להר המסמל את הקללה-עיבל. והוא אומר לעם : הַסְכֵּת וּשְׁמַע ישראל היום נהיית לעם ה' אלהיך. (כז/ט) זאת על-רקע מסירת התורה לכהנים וללויים כאמור: ויתנה (התורה) אל הכהנים בני לוי (לא/ט) באו כל ישראל לפני משה ואמרו לו: משה רבנו,אף אנחנו עמדנו בסיני וקיבלנו את התורה וניתנה לנו, ומה אתה משליט את בני שבטך על כך ושמח משה ועל זאת אמר להם: היום הזה נהיית לעם. אבל בסיום הפרשה , חוזר ומוכיח את העם בְּאָמְרוֹ להם: ולא נתן ה' לכם לב לדעת ועינים לראות ואָזְנִַים לשמוע (כט/ג) אם כן מדוע נמסרה התורה לכהנים כפי שנאמר כאן אם מוטלת חובה על כל אחד לקיים את מצוותיה. והרי נאמר: תורה צווה לנו משה מורשה קהילת יעקב . לנו לכל ישראל ואין מונופול על התורה לשום אדם יהא רב חשוב אשר יהא , התורה היא של כל העם היא מורשה לכל קהלת יעקב -הוא ישראל . ושוב נזכיר כי האמירה בפרשה ,אולי זו הפעם השלישית בתורה והייתם לי סגלה מכל העמים (בשמות יט' ה) או עַם סְגֻלָּה , כי השם בחר בעם זה כי הוא העם היחיד "הַמְסֻגַּל" לקבל ולקיים את מצוות התורה. וכפי שאמרו אבותינו על קיום מצוות התורה:

הוי רץ למצווה קלה כחמורה ובורח מן העבירה. שמצווה גוררת מצווה, ועברה גוררת עברה.( פרקי רבות ד ב.

הֱיֵה זָהִיר בְּפֵרוּשׁ הַתּוֹרָה
וּרְאֶה בָּהּ כִּמִשְׁנָה סְדוּרָה
שֶׁעִקָּרֵיהָ צֶדֶק חֶסֶד וְאֱמֶת
שִׂימָהּ מוֹרָשָׁה דַרְכְךָ תְּנַוֵּט
הִיא קִנְיָנוּ שֶׁל כֹּל יִשְׂרָאֵל
גָּם לַשּׁוֹמֵר וְגָם לְמִי שֶׁחִלֵּל
הָאֶחַד עַל גְרִזִּים הִתְבַּרַךְ
וְחוֹטֵא מְקֻלַּל שֶׁדַּרְכּוֹ שֵׂרַךְ
כִּי תָּבוֹא חוֹבָה לָבוֹא כִּכְלַל
כִּי עַל כֵּן עַל שִׁיבָה נִתְפַלַּל
כִּי קִיּוּם יִשְׂרָאֵל הוּא כָּאן
עָלֶיהָ אָמַר מֹשֶׁה"וָאֶתְחַנַּן"
אִם לֹא יֵשֵׁב בָּאָרֶץ פּוֹגֵם
שֶׁמִּצְוַת תְנוּבָתָהּ לֹא קִיֵּם
יְהֵא זֶה רַב יְהֵא זֶה מָשִׁיחַ
זֶה הָאִישׁ שֶׁמּשֶׁה מוֹכִיחַ

תאריך:  23/08/2013   |   עודכן:  23/08/2013
אברהם הללי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כשטילים מתחילים שוב לעוף לעברינו, וחורשי רעתנו מנסים בכוח להכניס את ישראל למלחמה, כדי להסיח את דעת העולם מהטבח שעושה אסד בנתיניו - חשוב שנצמצם הוצאות מיותרות כמו המותרות להחזיק על חשבוננו מאות אלפי איש בטלים מעבודתם, וחיים בשלווה ע"ח קיצבאות הילדים הרבים שהם מייצרים. אם לא יקבלו את קיצבת הגביר, כמו בעיירות במזרח אירופה, שם לכל גביר היה חתן שישב ולמד בישיבה, והגביר מימן הכל - או אז אם הברז ייסגר - אולי יתחילו היהודים החרדים הגרים בישראל לצאת לעבודה, ולדאוג לפרנסת וחינוך ילדיהם.
23/08/2013  |  עליס בליטנטל  |   מאמרים
המשבר במצרים הולך ומעמיק, והצדדים לסכסוך מתחפרים בעמדותיהם יותר ויותר. האבידות בנפש בקרב תומכי מורסי ובקרב אנשי הצבא גורמות לשני הצדדים לחשוב מהלב, לא מהראש. שני הצדדים חושבים במושגים של "אנחנו עוד נראה להם" ו"נשבור אותם", הזירה הציבורית המצרית מתרסקת, נציגי חברות זרות עוזבים בהמוניהם, וכולם מאשימים את כולם במצב העגום.
23/08/2013  |  מרדכי קידר  |   מאמרים
מעל דפים אלה חזרה ונשנתה הקריאה לשנות את הסתכלות המערב על האיסלאם. הצירוף איסלאמו-נאציזם היה למושג הדגל, לא משום שהצמדת המילה "'נאצי" לכל מילה אחרת הוא הגידוף האולטימטיבי (זוהי שיטתם הקבועה של האנטישמים), אלא בשל קווי הדמיון שבין שיטות הפעולה של האיסלאם הלוחמני-פוליטי, לשיטות הפעולה של המפלגה הנאצית. אין זה מקרה שה"אחים המוסלמים" קיבלו את המימון הראשוני ואת התמיכה פוליטית מן המשטר הנאצי. פגישת המופתי אמין אלחוסייני-היטלר והשירות שנתן המופתי למשטר הנאצי במהלך מלחמת העולם השנייה הם ראייה לשיתוף פעולה המבוסס על זהות רעיונית וזהות אינטרסים. המהפכה האיסלאמית של שנת 1979 באירן היא דוגמה ניצחת לניצול הציני של האיסלאמו-נאציזם את רצון העם להשתחרר מרודנות, לניצול של מנגנונים דמוקרטיים ושל חוסר-האונים של מדינות דמוקרטיות לכפיית העריצות האיסלאמית. השלוחה האירנית בלבנון חזרה על התרגיל עד להשגת מעמד של מדינה-בתוך-מדינה. הדוגמה השלישית היא השתלטות האיסלאם הפוליטי על טורקיה והשימוש הציני שנעשה במוסדות הדמוקרטיים כדי לפרק את החוקה החילונית. והדוגמה הרביעית היא השתלטות האיסלאמו-נאצים המקוריים, "האחים המוסלמים", על מוסדות השלטון במצרים, שנמשכה שנה וגררה הפיכה צבאית.
23/08/2013  |  יובל ברנדשטטר  |   מאמרים
בראיון לטלוויזיה איים המזכיר של מפלגת הבעת' הסורית, פאיז שוקר, להחריב את העיר הקדושה למוסלמים מכּה, בהוסיפו כי כבוד האדם חשוב יותר מאבן אלכעבה שבמכּה
23/08/2013  |  מנשה שאול  |   מאמרים
הגיעה העת לומר בגלוי את שהכול יודעים. הברית אותה כרת נפתלי בנט עם יאיר לפיד ומפלגת ה"אין עתיד" שעימו היא ברית רעה, מזיקה, פסולה מעיקרה וגורמת לנזקים שסופם ואחריתם מי יישורם.
23/08/2013  |  בעז שפירא  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ההכרעה המַקרו-אסטרטגית של יוחנן בן-זכאי; יצחק רבין גרר את מדינת ישראל לתבוסת 7 באוקטובר; צ'רצ'יל בחר להכריע את הגרמנים במזרח התיכון ולהקיז את דם הרוסים והגרמנים במזרח אירופה
1,000 שקל אגרה על כל פועל למינימום 350 פועלים [צילום: שימוש לפי סעיף 27א]
איציק וולף
מדינת ישראל חייבה תאגידי בניין לשלם אגרה של 350,000 שקל עבור 350 עובדים זרים, אך לא הצליחה להביא את הכמות המובטחת    רבים מהפועלים שהגיעו מהודו ומסרי לנקה לא היו פועלי בניין בהכשרתם...
דן מרגלית
דן מרגלית
מה משקל ההפגנות? ההגדרה שניסחתי לעצמי היא זו: ההפגנות לא יפילו את נתניהו אך בלעדיהן נתניהו לא ייפול    הן אינן תנאי מספיק אך הן תנאי הכרחי
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il