|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

משפט הולילנד

שלב הסיכומים

מה תהיה הנקודה עליה יוכרע המשפט? כיצד ניתן לסכם את עדותו של שמואל דכנר? מדוע התערב השופט דוד רוזן בצורה כל כך נרחבת? על מה מגיעות מחמאות לכל עורכי הדין שהופיעו בתיק? והאם ניתן להסתכן בניחוש לגבי פסק הדין הצפוי?
13/11/2013  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   משפט הולילנד   |   תגובות
אחרי 140 ישיבות

אחרי 140 דיוני הוכחות, נכנס משפט הולילנד לישורת האחרונה: הסיכומים ואחריהם פסק הדין. זוהי נקודת זמן מתאימה לסיכומים משלנו, וגם לקצת השערות לגבי הצפוי בהמשך.

נתיב הכסף
שוחד או כשר? [צילום: פלאש 90]

משפט הולילנד יוכרע על נקודה אחת ויחידה: מהותם של הכספים שהגיעו לכיסיהם/לסביבתם של נבחרי הציבור ועובדי הציבור העומדים לדין. השופט דוד רוזן הבהיר זאת היטב הרבה יותר מפעם אחת, כולל באחד הדיונים האחרונים כאשר הנחה את הצדדים לגבי הסיכומים. אם עובד ציבור קיבל כסף בצורה לא-כשרה ולמרות זאת "דפק" את היזמים – זה שוחד. אם עובד ציבור קידם את ענייני היזמים למרות שלא קיבל אף אגורה בלתי-חוקית – זה לא שוחד. הכלל הזה חל בענייני הולילנד, הזרע ותעשיות מלח. ומה שנכון לגבי המקבלים, משליך כמובן על הנותנים.

בשל כך, המאבק הגדול בין התביעה להגנה הוא בדיוק בשאלה הזאת: מה היה טיבם של מיליוני השקלים שעברו מצד לצד. האם הלל צ'רני, אביגדור קלנר, שמעון גלאון ואמנון ספרן נתנו לשמואל דכנר הלוואות ומענקים לגיטימיים, או שמא הזרימו לו כספים לתשלום שוחד? האם אורי שטרית קיבל שכר תמורת עבודות שביצע כחוק, או שמא היה זה שוחד? האם התרומות של דכנר ליד שרה של אורי לופוליאנסקי ולבית מלכה של אברהם פיינר היו סיוע ראוי לשבח למטרות חשובות, או רק כסות לשוחד?

האם דכנר תרם למטרות פוליטיות לגיטימיות של אהוד אולמרט או שילם לו שוחד? האם חצי מיליון השקלים שנתן דכנר ליוסי אולמרט היו סיוע או שוחד? האם שולה זקן קיבלה מתנות על-רקע אישי, או שוחד במסגרת תפקידה? האם דני דנקנר שילם למאיר רבין כמאכער או לצורך העברת כספי שוחד (אגב: רוזן עשוי להרשיע בשוחד גם אם מדובר בהפעלת מאכער)? האם יעקב אפרתי קיבל תשלום פסול או שהדבר לא היה ולא נברא? האם אלי שמחיוף רק סייע לרבין לפרוט צ'קים, או שהיו אלו תשלומי שוחד?

הכוונה המקורית של פרקליטות מחוז תל אביב (מיסוי וכלכלה) הייתה ללכת בשני מסלולים: להוכיח את מעבר הכסף ולהוכיח את כוונת השוחד באמצעות התמורות שניתנו למשלמיו. אך בשלב מוקדם יחסית הבהיר רוזן, שהתמורות לא מעניינות אותו, משום שכאמור הן פשוט לא רלוונטיות: או שהכסף היה חוקי או שהוא היה בלתי חוקי.

מה כל זה אומר לגבי "התוכנית העבריינית" עליה דובר בכתב האישום? האם המדינה לא הצליחה להוכיח אותה כלל, או שמא היא נטשה אותה לאור הערותיו של רוזן? לא בטוח שפסק הדין יתייחס לכך, וכל צד יוכל להסביר זאת לפי נקודת מבטו.

שמואל דכנר
דמות מורכבת [צילום: פלאש 90]

עד המדינה בפרשה היה דמות מורכבת ואף מרתקת. מצד אחד: יזם ואיש עסקים מצליח, בעל רזומה של עשרות שנים בכמה מן החברות הגדולות במשק, אדם חכם מאוד, מהיר תפיסה, כריזמטי ורהוט. מצד שני: מי שלדברי עצמו רימה ושיחד והעלים מס ושיקר במשך שנים על גבי שנים, מי שלדברי עצמו כתב רישומים כוזבים ביומניו והכין תביעה שקרית וסחטנית נגד הלל צ'רני.

היה לדכנר עוד קו אופי: עקשנות עצומה. מצד אחד, זה מה שהביא אותו להציע הסברים מופרכים במקום לומר בפשטות "טעיתי, לא זכרתי". מצד שני, זה מה שהביא אותו לדבוק ללא פשרות בקו המרכזי של הנרטיב שהציג: שילמתי שוחד של מיליונים בשליחותם של חמישה מן הנאשמים בתיווכו של הנאשם השישי לשבעת הנאשמים האחרים.

רוזן הרבה להגדיר את דכנר במילים "עד בעייתי", ולעיתים אף ציין שזה בלשון המעטה. כל עד מדינה הוא בעייתי מעצם טבעו; אם הוא מודה שהוא שקרן ורמאי, הבעייתיות גדלה; אם מסמכים שהוא מציג מתבררים כמזויפים, הבעייתיות מחמירה; ואם הוא הולך לעולמו בטרם נחקר בחקירה נגדית – משקל עדותו לגבי אותם נאשמים (שאפשר לכנותם "נאשמי פוסט-מורטום") שואף לאפס.

מסיבה זו, הלכה הפרקליטות והתבססה יותר ויותר על מסמכים. חלק מהם אומנם הגיש דכנר, והיו כאמור מסמכים שלו שהתגלו כמזויפים, אבל יש לא מעט מסמכים שהוא הביא ושלמעשה אין חולק על האותנטיות שלהם – והוא גם נחקר עליהם. מסמכים רבים אחרים נתפסו במשרדיהם של הנאשמים, בבנקים, בגופים רשמיים ועוד, ואיתם אי-אפשר להתווכח. אפשר לומר, שהמארג העובדתי ברור למדי ואפילו די מוסכם. ההעברות הכספיות תועדו בחלקן הגדול ואי-אפשר להתכחש להן. השאלה המכרעת, כפי שכבר אמרנו, תהיה מה עמד מאחוריהן.

דוד רוזן
בלי הלחץ, המשפט היה נמשך עוד שנה

שני קווים בלטו באופן בו ניהל השופט דוד רוזן את משפט הולילנד. האחד: מעורבות עצומה שלו, אולי במידה חסרת-תקדים. הוא שאל, הקשה, הרחיב, צמצם, נזף, הרגיע, צחק, צעק. רוזן חשף עמדות בצורה מאוד ברורה, למרות שמדי פעם הקפיד להדגיש שזו רק מחשבה רגעית ושטרם גיבש שום כיוון; לא תמיד ההדגשות הללו היו משכנעות, ודומה היה שהוא מבטא בצורה גלויה ביותר את מחשבותיו. עם זאת חשוב מאוד לזכור, שלהכרעת דין יש דינמיקה משלה, הנובעת מהעיון בתמונה הכוללת ומהכתיבה של הפרטים היוצרים אותה.

השני: הלחץ הכבד שהפעיל רוזן על כל הצדדים לקצר בטיעוניהם ולנהל את המשפט באינטנסיביות אדירה, שאולי גם היא חסרת-תקדים. רוזן התחיל עם רצון לנהל את המשפט ארבעה ימים בשבוע מ-8:30 בבוקר עד 8:00 בערב. הוא אומנם התרצה והסכים להסתפק בשלושה ימים ולסיים את הדיונים ב-6:00 בערב, אך כמעט ולא היה מוכן לבטל ישיבות. כאשר שמואל דכנר הודיע שוב ושוב שהוא חולה, דרש רוזן לבסוף שיתייצב למרות זאת. כאשר עדים ונאשמים התקשו לעמוד ביום הארוך והמתיש, רוזן לא היה מוכן לוותר אפילו על חצי שעה. הוא דרש מעורכי הדין משני הצדדים לוותר על פרקים שלמים של חקירות, ואף איים מספר פעמים שיקציב להם זמן אם ימשיכו לשאול מה שלדעתו היו שאלות מיותרות.

במבט לאחור, רוזן צדק בשני הקווים הללו, גם אם מדי פעם הגזים. נכון ששיטת המשפט שלנו היא אדברסרית, דהיינו: הצדדים הם המנהלים את הצגת הראיות והשופט רק מאזין ופוסק. אבל במגה-משפט שכזה, עם 13 נאשמים ו-85 עדים ואלפי עמודי פרוטוקול וכ-10,000 עמודי ראיות, השופט חייב לקבל מיד תשובות למה שמציק לו, אחרת הוא עלול להישאר עם סימני שאלה. היו גם מקרים בהם היה רוזן צריך להקשות כדי לרדת לעומקם של דברים בשל הגרסאות שהציגו הנאשמים, למשל: טיב יחסיו של דכנר עם זקן ועם יוסי אולמרט. ואם רוזן לא היה מתעקש על לו"ז צפוף וקפדני, המשפט היה נמשך לפחות עוד שנה. גם כך נדרשו 140 ישיבות בנות תשע שעות נטו כל אחת לשמיעת הראיות – וזה בלי שדכנר השלים את עדותו ואחרי אותו לחץ כבד של רוזן לקצר היכן שרק ניתן.

עורכי הדין
"תביעה הגונה מאין כמותה" [צילום: פלאש 90]

היו רגעים לא מעטים, בהם הישיבה בספסלי הקהל במשפט הולילנד דמתה לישיבה ביציע במשחק בליגת האלופות: גם אם אתה לא אוהד אף אחת משתי הקבוצות, אתה פשוט נהנה מהרמה המקצועית. שורה של עורכי דין מעולים התקבצו בתיק הזה, הן מצד התביעה והן מצד ההגנה, וההופעה הייתה בהתאם.

היו כמובן מקרים של מחלוקות בטונים גבוהים, אך הרבה פחות מכפי שניתן היה לצפות במשפט כה מסובך, כה מורכב וכה חשוב. היו טענות הדדיות על הטעיות, אך שוב – ממש לא הרבה, במיוחד בהתחשב בעובדה שהצדדים ישבו בבית המשפט למעלה מ-1,200 שעות. רוזן תרם לאווירה בכך שלעיתים התערב והוריד מיד את גובה הלהבות, לעיתים החמיא לצדדים ("יש לכם תביעה הגונה מאין כמותה", "אני מאוד מכבד את אדוני", "כל מילה בסלע"), לעיתים נתן להם להוציא קיטור דקה או שתיים. את עיקר המחמאות יש לתת ליותר מ-50 עורכי הדין שהופיעו בתיק, וידעו להפריד בין התפקיד המקצועי לבין היחסים האישיים וההתנהגות הקולגיאלית.

מה יהיה
יספיק לו ספק סביר [צילום: פלאש 90]

מובן שהתשובה לשאלה זו יכולה להיות חלקית ביותר, גם משום שהנבואה ניתנה לשוטים וגם בשל מגבלות הסיקור העיתונאי של הליך פלילי. אך דומה שלא יהיה זה מסוכן ובלתי ראוי לומר, שיהיו הרשעות במשפט הולילנד. מבלי להיכנס לשמות, די ברור שחלק משמעותי מן הנאשמים התקשו להסביר את אותן תנועות כספיות שיעמדו במרכז הכרעת הדין. גם מדבריו של רוזן לאורך המשפט, עם כל הזהירות שיש לייחס להם, מתקבל רושם דומה.

ומה לגבי אהוד אולמרט? התביעה אומנם אומרת שמבחינתה הוא רק עוד נאשם (מספר 8, ליתר דיוק), אבל ברור שהוא החשוב ביותר והמעניין ביותר. כאן מלאכתו של רוזן תהיה כנראה הקשה ביותר, משום שהראיות בעניינו הן נסיבתיות - ועל המדינה להוכיח שההסבר שלה הוא היחיד המתקבל על הדעת. לאולמרט, לעומת זאת, יספיק ספק סביר.

מי בדיוק יורשע, באלו סעיפים ועל אלו סכומים – את זה נדע בעוד מספר חודשים. בקצב של רוזן, פסק הדין יתפרסם מתישהו בין פסח לבין היציאה לפגרה ביולי 2014.

תאריך:  13/11/2013   |   עודכן:  14/11/2013
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים אירועים / מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אביבה חפץ-נוימן / Aviva Hefetz-Noyman   אביגדור קלנר / Avigdor Kalner   אברהם פיינר / Avraham Fainer   אהוד אולמרט / Ehud Olmert   אורי לופוליאנסקי / Uri Lopoliansky   אורי שטרית / Uri Shitrit   אורן אדרת / Oren Aderet   אורנה אנג'ל / Orna Angel   אילן סובל / Ilan Sobal   אירית באומהורן   איתן מעוז /  Maoz Eitan"   אלי זהר /  Zohar Eli"   אלי שמחיוף   אלימלך קורצווייל   אמנון יצחקניא   אמנון ספרן   אתי בן-דור   גיורא אדרת /  Aderet Giora"   גיל פרידמן   דב גלעד כהן / Dov Gilad  Choen   דוד רוזן / David Rozen   דני דנקנר   הדס ליס / Hadas Lis   הלל צ'רני   הלל צ'רני   טל שפירא   טליה דאר   יד שרה   יהושע פולק   יובל גבעון   יוני תדמור / Yonni Tadmor   יוסי אולמרט   יורם ראב"ד /  "   יעקב אפרתי   יפעת מנור-נהרי   ירון גולומב   ירון ליפשס   ליאת ארזי   ליאת בן-ארי שווקי / Liat  Ben-Ari Shwekey   מאיר רבין   משה  ישראל   משה שמיר   עודד  גזית / Oded gazit   עודד  קם   עופר ברטל / Ofer Bartal   עמוס ון-אמדן   קנת מן /  Prof. Kenneth Mann"   קרן קורן-בנדלק   רוני בלקין   רועי בלכר   רותי  ליטבק   שולה זקן / Shula Zaken   שי פינס /  Shai Pines"   שלומית הראל-שוורץ   שלמה בן-עמרה   שמואל קליין   שמואל דכנר   שמעון גלאון   שמעון קליין 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שלב הסיכומים
תגובות  [ 18 ] מוצגות   [ 18 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מסקנתי כאזרח
13/11/13 09:09
2
מיכל מירושלים
13/11/13 09:30
 
שמעון אמסלם
13/11/13 10:37
 
בבון זה קוף
13/11/13 11:08
 
מיכל מירושלים
13/11/13 12:28
 
מאיר שרעב
13/11/13 12:36
 
בבון זה קוף
13/11/13 12:50
 
בבון ודאי קוף
24/11/13 22:06
3
דרור קמחי
13/11/13 10:36
4
חזיב
13/11/13 10:58
5
דין וחשבון
13/11/13 11:46
 
יוסי ג.
27/11/13 08:15
6
מים נושפים
13/11/13 12:09
 
מים נושפים
13/11/13 14:06
 
מים נושפים
13/11/13 14:11
 
מים נושפים
13/11/13 14:35
7
עובדיה הוכמן
13/11/13 14:50
 
ד"ר פישר-פסיכולוג
15/11/13 10:23
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משפט הולילנד
מאיר רבין היה פעיל בקבוצה הירושלמית בליכוד ונטל חלק במגעים פוליטיים מרכזיים, ובהם חזרתם של שרי ש"ס לממשלה בשנת 2002. כך העיד (יום ג', 12.11.13) הח"כ לשעבר עמרי שרון במשפט הולילנד. ההגנה מבקשת לבסס את טענתה, לפיה היו לרבין קשרים פוליטיים שהצדיקו את העסקתו בידי דני דנקנר.
12/11/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
"השבעתי את יוסי שהוא לא רץ לראשות עיריית רעננה אם לא יהיו לו תורמים ושהוא לא ישתמש בכספים שלנו. הוא נשבע, אהבתי אותו והאמנתי לו". כך העידה (יום ג', 12.11.13) רעייתו לשעבר, לינדה אולמרט, כעדת הגנה מטעם אהוד אולמרט במשפט הולילנד. היא אישרה את דבריו של אהוד, לפיהם התנגדה כל המשפחה לריצתו של יוסי.
12/11/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
הסיכומים במכתב במשפט הולילנד יוגשו עד לשבוע האחרון של ינואר 2014. כך קבע (יום א', 10.11.13) שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, דוד רוזן.
10/11/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
ארבעה חברים חרדיים לשעבר במועצת העיר ירושלים אומרים, כי הרב אברהם פיינר לא פנה אליהם ולא ניסה להשפיע עליהם לתמוך בפרויקט הולילנד. הארבעה - ח"כ אורי מקלב, שלומי אטיאס, יעקב שנור ויוסי לוי - דחו (יום א', 10.11.13) את טענתו של שמואל דכנר לפיה פיינר הפעיל השפעה זו, בתמורה ל-690,000 שקל שתרם דכנר למוסדות "בית מלכה" שבראשם עמד.
10/11/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
שולה זקן לא התערבה בנושאים המקצועיים של לשכת השר אהוד אולמרט, וגם אם מדי פעם נכנסה לדיונים - לא הבינה בנעשה בהם. כך העיד (יום א', 10.11.13) אלדד רוטמן, שהיה מיועציו של אולמרט במשרד התמ"ת. לדבריו, תפקידה העיקרי של זקן היה קביעת לוח הזמנים של הלשכה.
10/11/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il