|   15:07:40
  ענבל בר-און  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

הוצא צו מניעה כנגד עובדי הבנק הבינלאומי הראשון

במסגרת רכישת השליטה ב'בנק אוצר החייל', דרש הבנק הבינלאומי הראשון מעובדיו להדריך את עובדי 'בנק אוצר החייל' במערכת המחשוב שלו עובדי הבנק סירבו בית הדין האזורי לעבודה ציווה עליהם לעשות כן
15/05/2010  |   ענבל בר-און   |   פסיקה   |   תגובות
בית הדין קבע כי השביתה נערכה שלא כדין [עידן יוסף]

ועד עובדי הבינלאומי וההסתדרות מבקשים להוציא צו מניעה
מחלקה ראשונה
פנו לביה"ד לעבודה להוציא צו מניעה נגד העסקה לא חוקית של עובדים חיצוניים * הדיון בבקשה יתקיים ביום ו'
לרשימה המלאה

"במונח "עבודה" או "מתן שירות" כלולים מטבע הדברים הן אותן פעולות במסגרת העבודה המהוות את החלק הארי של העבודה, והן אותן פעולות נילוות לעבודה העיקרית, אשר יש והינן מבוצעות בתדירות פחותה, אך גם הן חלק מהעבודה הנדרשת (כגון השתלמות של העובד עצמו שלעיתים היא חלק מחוייב המציאות מעבודתו, הדרכת עובד אחר וכד')". כ ך קבעה (יום ב', 10.05.10) שופטת בית הדין האזורי לעבודה בחיפה, עפרה ורבנר, בבקשה לצו מניעה אשר הגיש הבנק הלאומי הראשון כנגד ועד העובדים, כנגד החלטתם של עובדי הבנק שלא להדריך את עובדי "בנק אוצר החייל" במסגרת הבמיזוג בין הבנקים.

לאחר שהבנק הבינלאומי הראשון רכש את השליטה בבנק אוצר החייל, נתבקשו עובדי הבנק להדריך את עובדי בנק אוצר החייל, אולם ביום ההדרכה המיועד הם נמנעו מלעשות כן בהוראת ועד העובדים וההסתדרות. לטענתם, ביצוע עבודה זו חורגת מהגדרת תפקידם, היא מטילה עליהם עומס רב, וממילא הנהלת הבנק אינה נענית לדרישותיהם ואינה מתגמלת אותם על עבודתם הקשה חרף העובדה שחולק דיבדנד בסך 800 מיליון ש"ח לבעלי המניות.

בית הדין לעבודה פסל טענה זו וקבע כי משנכרת הסכם 'שקט תעשייתי' בין ועד העובדים לבין הבנק, מושתקים העובדים מלשבות, אלא במקרי קיצון, וכן - בכל מקרה הדרכת עובדי בנק אוצר החייל הינה חלק אינטגרלי מן העבודה ואין זו "דרישה עודפת או חורגת". כן קבע בית הדין לעבודה כי אם לעובדים טענות כלפי הנהלת הבנק, שיתכבדו ויפנו לבית הדין לעבודה אולם אל להם לנקוט ב'עיצומים אסורים' בניגוד להסכם קיבוצי, באופן חד-צדדי. בנסיבות אלו ניתן צו מניעה אשר מורה להם לשוב ולהדריך את עובדי בנק אוצר החייל במערכת המחשוב החדשה.

עובדות המקרה

בראשית שנת 2006 רכש הבנק הבינלאומי הראשון את השליטה בבנק אוצר החייל, ובאמצע שנת 2007 רכש הבנק הבינלאומי הראשון את השליטה בבנק מסד. בנק פועלי אגודת ישראל ויו-בנק נרכשו זה מכבר בידי הבנק הבינלאומי הראשון.

בסוף שנת 2006 נחתם בין הבנק לבין ועד העובדים וההסתדרות הסכם קיבוצי מיוחד המאריך את תוקפם של הסכמים קודמים. במסגרת הסכם זה הסכימו הצדדים על מתן שירות לחברות בקבוצת הבנק וללקוחותיהם. ההסכם קבע כי עובדי הבנק יתנו שירות לחברות בקבוצת הבנק גם בעת עיצומים או סכסוך עבודה. במקביל למיזוג חתמו העובדים על הסכם של שקט תעשייתי עד לשנת 2010, אשר ניתן יהא להפרו רק במקרים קיצוניים כגון פגיעה בלתי סבירה בזכויות העובדים, מכירת גרעין השליטה של הבנק וכו', או כאשר תוכרז כדין שביתה ארצית עו ענפית.

הנהלת הבנק החליטה כי הבנקים האחרים בקבוצת חברות הבנק שבשליטתו יקבלו את שירותי המחשב מהבנק הבינלואומי הראשון, או יסבו את מערכות המחשב שלהם לזו של הבנק. הסבת המחשב דורשת, מעבר למישור הטכנולוגי, גם הכשרה של עובדי הבנק המוסב, כך שיכירו את תוכנות המחשב החדשות וזאת באמצעות חניכתם ע"י עובדים המשתמשים כבר במערכות אלה.

פעולת החניכה וההדרכה של עובדי הבנק המוסב אמורה להתבצע בשני שלבים, השלב הראשון בסניפי הבנק הבינלאומי הראשון, כאשר הדרכה זו דומה להדרכה שמקבל עובד חדש בבנק, והשלב השני הינו תמיכה של עובדי הבנק הבינלאומי הראשון, ועובדי הבנק המוסב, בסיפי הבנק המוסב, עד להטמעת המערכת. הצורך בהכשרת עובדי הבנקים המוסבים נתקל ב'בעיה' שכן מכוח ההסכם הקיבוצי- יציאתם של עובדי הבנק לפעולות הקשורות לבנק אשר מתקיימות מחוצה לשטחו – צריכה להיעשות בהסכמת ועד העובדים.

יום 27.05.10 היה מועד ההסבה המתוכנן של עובדי בנק אוצר החייל, ברם, הועד הורה להם לשבות ולהפסיק את ההדרכה לעובדי בנק אוצר החייל. הועד נימק זאת בכך שההנהלה לא קיימה את הבטחותיה: בין היתר גרס הועד כי ההנהלה מטילה על העובדים עומס יתר, וכי היא אינה מתגמלת את העובדים על עבודתם הקשה, חרף העובדה שהיא מחלקת דיבידנד לבעלי המניות בשווי של 800 מליון ש"ח. הועד לא גרס כי ההדרכה אינה חלק מעבודת העובדים, אלא שבנסיבות שבהן ההנהלה מתעלמת מדרישות הועד, 'פעולת התגמול' המתאימה היא השביתה.

טענות הצדדים

לטענת הבנק, אי ביצוע ההדרכה יגרום לעיכוב בהסבת מערכת המחשוב של בנק אוצר החייל למערכת המחשוב של הבנק הבינלאומי הראשון, והמדובר בנזק של מליונים, כאשר לגרסת הבנק, המעבר של בנק אוצר החייל למערכת המחשוב של הבנק הבינלאומי הראשון יחסוך כ – 26 מליון ש"ח.

טענת ההסתדרות וועד העובדים הינה כי הם מבצעים את עבודתם הרגילה וכי אינם מחוייבים במסגרת עבודתם הרגילה לבצע הדרכה לעובדים של בנק אוצר החייל, לא בסניפי הבנק המבקש ולא בסניפי בנק אוצר החייל, ועל כן אינם שובתים ואינם מפרים את סעיף השקט התעשייתי עליו הם חתומים.

קביעות בית המשפט

האם עובדי הבנק נוקטים עיצומים? - אין למעשה מחלוקת בין הצדדים בדבר קיומו ותוקפו של סעיף שקט תעשייתי, ואין אף מחלוקת שלא ניתנה הודעה על שביתה או עיצומים, ובכל זאת העובדים נקטו עיצומים דה-פקטו.

האם הדרכת עובדים חדשים חורגת מתחומי התפקיד של עובדי הבנק? - במסגרת הפררוגטיבה הנתונה למעביד, לנהל מפעלו, הוא יכול לדרוש מהעובדים, כחלק מעבודתם, אף להדריך עובדים אחרים, ולמעשה גם המשיבים לא חלקו על כך, שככל שהמדובר בהדרכת עובד חדש של המבקש, עליהם לעשות כן, והם הדריכו בעבר, הן עובדים חדשים של הבנק המבקש או עובדים שעברו לתפקיד אחר והמעבר דרש הדרכה, והן את עובדי בנק מסד. בית הדין לא קיבל הסבר מניח את הדעת מדוע הדרכה של עובד אחר של הבנק המבקש, הינה בגדר עבודתם של עובדי המבקש בעוד שבדיוק אותה הדרכה של עובד של בנק מסד או אוצר החייל, שהינם עובדי בנקים במסגרת חברות בקבוצת הבנק, אינה חלק מעבודתם, למרות התחייבותם בהסכם הקיבוצי. נפסק בעניין אחר כי העובד חייב למלא אחר הוראות הבנק ושמורה לו הזכות לערער עליהן במסגרת הליך יישוב סכסוכים שנקבע בהסכם הקיבוצי, או לפנות לבית הדין, אולם אין בפניות אלה כדי לפתור את העובד מחובתו לקיים את הוראות ההנהלה, ואין הוא רשאי שלא לבצע את הוראות ההנהלה בשל הוראות שקיבל מהארגון היציג.


כיצד יש לפרש את ההסכם הקיבוצי בין העובדים לבין הבנק? - העובדים התחייבו במסגרת ההסכם הקיבוצי לתת כל שרות נדרש לחברות בקבוצת הבנק, ואין זה סביר כי פרשנות מילים אלה הינה, כי המדובר אך ורק בשרות בנקאי, אלא המדובר בכל שרות במסגרת יחסי העבודה ובמסגרת עבודתו של הפקיד, לרבות הדרכת חבר למקצוע. במונח "עבודה" או "מתן שירות" כלולים מטבע הדברים הן אותן פעולות במסגרת העבודה המהוות את החלק הארי של העבודה, והן אותן פעולות נילוות לעבודה העיקרית, אשר יש והינן מבוצעות בתדירות פחותה, אך גם הן חלק מהעבודה הנדרשת (כגון השתלמות של העובד עצמו שלעיתים היא חלק מחוייב המציאות מעבודתו, הדרכת עובד אחר וכד').

האם רשאים העובדים לנקוט 'עיצומים חלקיים' מקום בו לטעמם המעביד אינו ממלא כלפיהם התחייבות? - כאשר מעביד מפר התחייבות משפטית קיימת, כך לטענת העובדים, והפרה כזו לא הוכחה, יכולים העובדים לאכוף התחייבות קיימת באמצעות פניה מתאימה לבית הדין, אולם אין בהעלאת טענה כי המעביד הפר הסכם קיים, משום הצדקה להמנע ממחוייבות העובדים לבצע את עבודתם על כל חלקיה, כאשר אין קשר בין שני הדברים. לאור זאת, על עובדי הבנק לקיים את ההדרכה לעובדי בנק אוצר החייל, ברם, ככל שהדבר כרוך ביציאה משטח הבנק, על ההנהלה לקבל מראש את הסכמת הועד, וזאת מתוקף ההסכם הקיבוצי.

האם יש מקום ליתן צו מניעה כנגד העובדים? - ככלל צווי מניעה כנגד שביתות, כאשר המדובר בשביתות כלכליות במגזר הפרטי או לכל הפחות אצל מעסיק שאינו מספק לציבור שירות חיוני, ניתנים ביד קמוצה, אולם בנסיבות העניין התקיימו מספר סייגים המצדיקים את הגבלת חירות השביתה, וזאת בהתייחס לסירוב העובדים, הן הפקידים והן המנהלים ומורשי החתימה, לבצע עבודת הדרכה של עובדי בנק אוצר החייל, בתוך סניפי הבנק המבקש.

תוצאת ההליך

ניתן צו מניעה המורה לעובדים לבצע עבודתם הרגילה, לרבות הדרכה על תוכנת המחשב, אולם צו זה תקף בהתייחס לבנק הבינלאומי הראשון ולא בהתייחס לבנק אוצר החייל. מאחר ומדובר בסכסוך קיבוצי, אין צו להוצאות.

פרטי ההליך

סק (חי') 31658-04-10 הבנק הבינלאומי הראשון לישראל בע"מ נ' הסתדרות הכללית החדשה סניף ארלוזורוב (ניתן: 10.5.10).

- בבית הדין האזורי לעבודה בחיפה
- בפני השופטת עפרה ורבנר ובפני נציג העובדים אפריים רוזנר ונציג המעבידים שמואל כץ
- בשם המבקשים – עו"ד פיינברג ועו"ד שליט
- בשם ועד עובדי הבנק – עו"ד ארי הילל
- בשם ועד מנהלי ומורשי החתימה בבנק – עו"ד פרסו ועו"ד כלפון
תאריך:  15/05/2010   |   עודכן:  15/05/2010
ענבל בר-און
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הוצא צו מניעה כנגד עובדי הבנק הבינלאומי הראשון
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"כאשר המבטחת אינה מגלה את דעתה שהעניין הוא מהותי, ואינה מכוונת את המבוטח לדעת שמדובר בעניין מהותי, לא ניתן לדרוש מהמבוטח מודעות לחשיבות ולמהותיות העניין". כך קבע (יום א', 9.05.10) שופט בית משפט השלום בנצרת, ערפאת טאהא, במענה לטעת "הראל חברה לביטוח" כי היא אינה חייבת לכסות את המבוטח בביטוח צד ג', וזאת היות והוא נמנע מלגלותה כי הוא מכור לסמים, טרם ההתקשרות בביטוח.
15/05/2010  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
"התובעת הביאה ראיות לכאורה לכך שהיא זו שחיברה את השיר. הנתבעים טענו להגנתם כי השיר חובר עוד קודם לכן. לפיכך, עליהם היה מוטל הנטל להוכיח טענה זו, והם כשלו בהרמתו של נטל זה". כך קבע (יום ה', 6.05.10) שופט בית משפט השלום בתל אביב יפו, חגי ברנר, בתביעה שהגישה קרן אפריים, אשר חיברה חמשיר לכבוד חתונת חברתה, כנגד "דפוס יעיל בע"מ" בגין הפרת זכויות היוצרים שלה בשיר, באמצעות הדפסת החמשיר על הזמנות חתונה נוספות.
14/05/2010  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
"אין כל ספק שמעשים כגון: "איחור לעבודה", "חריגה מסמכות", "שימוש שלא כדין ברכוש החברה", פוגעים בצרכי החברה ובפעילותה התקינה. אולם, מאחר שקיימת מערכת הסכמים בין הצדדים הקובעת את דרכי הטיפול, במקרים הללו, הפררוגטיבה הניהולית של החברה, מוגבלת וכפופה להסכמים ולנהלים שהחברה התחייבה להם, שאם לא כן, הרי שהיא מרוקנת מכל תוכן, את "הנוהל טיפול בעבירות משמעת". כך קבע (יום ה', 22.04.10) שופט בית הדין האזורי לעבודה בחיפה, נוהאד חסן, בתובענה שהגיש ארגון עובדי חברת החשמל - מרחב צפון, כנגד חברת החשמל, במטרה לעצור את ה"בירור המנהלי" אשר ערכה חברת החשמל בעניינו של רפאל נגר, ובמטרה לעצור את הסנקציות שהטילה חברת החשמל כנגדו, ובכללן, שלילת זכות החתימה שלו.
12/05/2010  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
"בנסיבות אלו ובהינתן כי אך כחודש וכמחצה לפני פיטוריה (באמצע חודש נובמבר) הודיעה התובעת לנתבעת כי בהריון, נוטה הכף לעבר המסקנה כי פיטורי התובעת באותו מועד היו קשורים להריונה". כך קבעה (יום א', 25.04.10) שופטת בית הדין האזורי לעבודה בחיפה, אביטל רימון-קפלן, בתביעה שהגישה יסמין דהאן נגד חברת אמנון מסילות בע"מ, לתשלום פיצויים בשל פיטוריה, לטענתה שלא כדין, בהיותה בהריון, וזאת בניגוד לחוק עבודת נשים, התש"יד - 1954 ולחלופין בניגוד לחוק שוויון הזדמנויות בעבודה, התשמ"ח - 1988.
12/05/2010  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
"עתירות אלה עוסקות בגורלן של משפחות העותרים. אין זה ראוי ואף אין זה תקין להודיע לעותרים כי נמצאו טעמים הומניטאריים אשר בגינם מועבר עניינם לוועדה הבין-משרדית לעניינים הומניטאריים, כאשר החלטתה של הוועדה הבין-משרדית לעניינים הומניטאריים לא מפרטת ולא מתייחסת כלל לשיקולים הומניטאריים". כך קבעה (יום א', 9.05.10) שופטת בית המשפט המחוזי, שרה גדות, בעתירה שהגישו ילדי עובדים זרים אשר נולדו בישראל והיא להם המדינה היחידה אותה הם מכירים, ואשר להוריהם אשרת עבודה כדין, להעניק להם מעמד בישראל, וזאת מכוח החלטת ממשלה מיוני 2006.
09/05/2010  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il