בוועידת התחבורה בישראל הראשונה, שנערכה בימים ג' וד' השבוע, הועלו טענות קשות כלפי משרד התחבורה.
בוועידה נכחו ראשי וועדות התנועה העירוניות מרוב הערים בישראל, אשר טענו כי הם פועלים על-פי נוהלים שהינם תולדה של פקודת התעבורה המנדטורית, אשר לא שונתה זה שנים רבות.
המהנדס פנחס בן-שאול, לשעבר המפקח הארצי על התעבורה וכיום יועץ תחבורה, טען בכנס כי כל הסמכויות ניתנות בצורה ריכוזית בידי שר התחבורה ובידי המפקח על התעבורה הכפוף לו, ואף הסמכויות המועטות שהוקנו לעיריות - מותנות בהסכמת שר התחבורה.
בפאנל מומחים שחתם את היום הראשון לכנס, בו השתתפו סגני ראשי ערים, חברי מועצה וועדות תנועה עירוניות, אמר ד"ר
משה טיומקין, יו"ר הרשות לתחבורה, תנועה וחנייה בעיריית ת"א, כי למרות שמשרד התחבורה פרסם תקנות המאפשרות לו להעניק סמכויות לערים, הסמכויות על צירי תנועה המכילים נתיבים לתחבורה ציבורית, נשארו בידי משרד התחבורה.
גם ברחובות החוצים צירים אלו נתונה הסמכות לתמרור בידי משרד התחבורה וזאת עד למרחק של 300 מטרים מהצומת.
כך נוצר מצב בו לוועדות התנועה העירוניות אין שליטה ויכולת להשפיע על התנועה במרכזי הערים הגדולות ועל צירי התנועה הראשיים בה. כל ראשי ועדות התנועה העירוניות שנכחו בכנס הסכימו כי זהו מצב אבסורדי בו לא ניתנת לרשות המקומית ולתושביה הסמכות לשלוט על הזרמת התנועה בעירם.
במהלך הוועידה הוכרז על הקמת "פורום חברי ועדות תנועה ותשתיות תחבורה בישראל" (תו"ת), שיפעל לפיתוח תשתיות התנועה בארץ, לשיתוף פעולה בין ועדות תנועה העירוניות ולקידום מעמדם המקצועי של חבריו. הפורום יגבש המלצות לדרכי עבודה ולהתנהלות אחידה של פעילות הוועדות העירוניות וחבריהן, שיועברו למשרד התחבורה, בתקווה שאלו יהפכו לנהלי עבודה מסודרים.
ועידת התחבורה 2002, התקיימה במעמד מנכ"ל משרד התחבורה בן-ציון סלמן, ומהווה מפגש מקצועי של הרצאות, דיונים, חילופי דעות וסדנאות עבודה עם מומחים ואנשי המקצוע בארץ. בועידה נכחו כמאה חברי וועדות תנועה עירוניות מכל הארץ.