לאחר יותר מ-46 שנה, חברת נתיבי איילון משנה את יעודה ותבצע לראשונה בתולדותיה פרויקטים תחבורתיים במרחב העירוני, הפרברי, והמטרופוליני, בכל רחבי הארץ. כיום פועלת החברה באזור תל אביב בלבד.
שינוי יעוד החברה התאפשר לאחר שהממשלה אישרה את הצעת שר התחבורה, ישראל כ"ץ, להפוך את חברת נתיבי איילון לחברה ממשלתית, בבעלות מלאה של המדינה.
החברה החדשה תשמש כזרוע של
משרד התחבורה לביצוע מיזמים במרחב העירוני, בכל רחבי הארץ, בדומה לחברת נתיבי ישראל, המבצעת מיזמים תחבורתיים בין-עירוניים.
"מדובר במהפכה, שכן חברת נתיבי איילון תתכנן, תקדם ותבצע לראשונה בתולדותיה, פרויקטים תחבורתיים במרחב העירוני, הפרברי והמטרופוליני, בכל רחבי הארץ, במקביל לחברת נתיבי ישראל, המבצעת פרויקטים בינעירוניים", אמר כ"ץ.
בעקבות שינוי יעודה של "נתיבי איילון", משרד התחבורה מחפש שם חדש לחברה שיבטא את מטרותיה החדשות של החברה. המשרד בוחן בין השאר אפשרות לפנות לציבור הרחב להצעת שם שישקף את תחומי פעילותה החדשים של החברה.
משרד התחבורה, רשות החברות הממשלתיות ועיריית תל אביב-יפו משלימים בימים אלה את תהליך המכירה של מניות עיריית תל אביב למדינה, ובקרוב מאוד היא תהפוך לחברה ממשלתית בבעלות המדינה בלבד.
חברת "נתיבי איילון", שהוקמה ב-1970 כגוף משותף לממשלת ישראל ולעיריית תל אביב-יפו, אחראית כיום על הקמה ופיתוח של עורקי תחבורה עירוניים ומטרופוליניים באזור תל אביב בלבד.
על-פי החלטת הממשלה, המדינה החלה בהליך הרכישה של אחזקות עיריית תל אביב-יפו (50%) בחברת נתיבי איילון ובמקביל לכך, אחזקותיה של המדינה בחברת "
אוצר מפעלי ים" יימכרו כמקשה אחת לעירייה.
במהלך שנות פעילותה, צברה חברת נתיבי איילון ניסיון במיזמים עירוניים מורכבים ורחבי היקף בתל אביב, וגם ספגה לא מעט ביקורת מ
מבקר המדינה על אופן התנהלותה. החברה פועלת כיום כגוף מטה המפעיל, מתאם ומבקר מספר רב של משרדי תכנון, מנהלי פרויקטים וקבלנים.
חברת נתיבי איילון מנהלת ומקדמת כיום עבור משרד התחבורה שלושה מיזמי דגל של המשרד: פרויקט למתן העדפה לתחבורה ציבורית "מהיר לעיר" ב-20 רשויות מקומיות במטרופולין תל אביב, הקמת רשת "נתיבים מהירים" במטרופולין תל אביב והקמת רשת מטרופולינית של "אוטוסטרדות" לאופניים בגוש-דן "אופני-דן".
החברה החדשה שתוקם תהיה אחראית בנוסף על ניהול וייזום מיזמים של תחבורה ציבורית, שבילי אופניים ונתיבים מהירים למרכזי המטרופולינים בכל הארץ, וכן ייזום פרויקטים תחבורתיים שיסייעו בתוכניות הלאומיות לפתרון בעיית הדיור ויתמכו בהן.