|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
ההיבטים המשפטיים של חוזה שכירות
קבוצת ירדן
הצעה שאי אפשר לסרב לה: כך לתכנן הצעת נישואין מקורית
פגיעה באפקטיביות של הענישה [צילום: פלאש 90]
דוח מבקר המדינה

זגזוג במדיניות אכיפת התעבורה של השרים לביטחון פנים

למשטרה אין תוכנית עבודה ארוכת טווח למאבק בתאונות אגף התנועה ומשטרת התנועה סובלים ממחסור בכוח אדם עומס אדיר ואכיפה בלתי יעילה בבתי המשפט לתעבורה
28/05/2024  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   הקטל בדרכים   |   תגובות

בשנים 2022-2019 השתנתה מדי שנה מדיניות האכיפה של השרים לביטחון פנים בתחום הבטיחות בדרכים, כך שחלק מהמרכיבים שנכללו במדיניות בשנה מסוימת נעדרו מהמדיניות בשנים אחרות. "שינויים תכופים במדיניות משרדי ממשלה בהקשר של תהליכים מורכבים פוגעים בסיכויים להשיג את היעדים והתוצאות הרצויות", מתריע מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, בדוח מיוחד על תאונות הדרכים.

למשטרה אין תוכנית עבודה מערכתית ארוכת טווח למלחמה בתאונות הדרכים. תוכניות העבודה השנתיות מושפעות מחילופים של בעלי תפקידים - השר לביטחון לאומי, מפכ"ל המשטרה וראש אגף התנועה (את"ן). חוסר העקביות נובע בין היתר מהעדר תוכנית אסטרטגית רב-שנתית, המחייבת את כל משרדי הממשלה הרלוונטיים לפעול על פיה.

בעוד שהאכיפה בכבישים הבין-עירוניים מתבצעת על-ידי שוטרי את"ן, האכיפה בתחום העירוני מתבצעת על-ידי שוטרי תנועה הכפופים לדרג הפיקודי במחוזות ובתחנות המשטרה ומונחים מקצועית על-ידי את"ן. בשל מבנה ארגוני זה, קיים פער בין האחריות המוטלת על את"ן ובין סמכותו להפעיל את שוטרי התנועה בתוך היישובים בהתאם לשיקוליו המקצועיים ובהתאם לצרכים של הפעילות לבטיחות בדרכים. שוטרי התנועה בתחנות ובמחוזות אינם עוסקים באופן בלעדי בתחום התנועה, ומבצעים גם משימות נוספות. מבנה ארגוני זה ומיעוט אמצעים וכוח אדם מביאים לפגיעה בפעילות אכיפת חוקי התנועה של את"ן, בפרט בתוך היישובים.

למרות החלטות ממשלה מ-2005 ומ-2017 לחזק את משטרת התנועה ולהגדיל את תקן השוטרים ולמרות קצב הגידול הגבוה מאז 2005 במספר כלי הרכב (89%), בנסועה (59%) ובשטח הכבישים (40%) - הרי שבשנים 2023-2017 תקן כוח האדם המאושר של את"ן, ובפרט של משטרת התנועה הארצית, נותר למעשה ללא שינוי (1,044 משרות באת"ן, מתוכם 550 במשטרת התנועה הארצית ב-2023).

באותה שנה, 13% מהתקן המאושר באת"ן (137 משרות) לא היו מאוישים, ובשנת 2022 כ-20% מתקן שוטרי התנועה במחוזות (201 משרות) לא היו מאוישים. לא אחת מופנים שוטרי התנועה לביצוע פעולות שאינן קשורות לאכיפת חוקי התנועה. הנוכחות המשטרתית נמצאת בחסר מתמיד, והדבר מונע מניעה של עבירות מסוכנות וטיפול יעיל בהתנהגות עבריינית מודעת.

לרשות את"ן עומדות 264 ניידות, אולם בשל מצוקת כוח אדם הוא מפעיל רק 120 ניידות במשמרת, לעומת היעד שהוצב בהחלטת הממשלה משנת 2005 של 450 ניידות במשמרת. במדינות OECD יש ניידת על כל עשרה קילומטרים, ואילו בישראל יש רק ניידת אחת על כל 100 קילומטר. הממשלה החליטה ב-2005 להתקין 300 מצלמות לאכיפת עבירות מהירות ומעבר באור אדום; ב-2022 היו למשטרה 121 בלבד. בישראל יש 17 מצלמות למיליון נפש, לעומת 211-67 מצלמות בחמש המדינות בעלות השיעור הגבוה ביותר.

הרשיונות נפסלים, הנהגים עדיין על הכביש

בשנת 2021 היה מספר שיא של פסילות רישיון (19,600), אבל ב-75% מהמקרים הרישיונות לא הופקדו כנדרש. בשנים 2021-2019 ניתנו בממוצע 5,000 דוחות בשנה לנהגים שרישיונם נפסל והמשיכו לנהוג בניגוד לחוק, תוך סיכון חיי אדם. "משרד מבקר המדינה רואה בחומרה את אי-הקמתו של מאגר פסולי רישיון על-ידי מטה מערך הדיגיטל הלאומי, המשרד לביטחון לאומי, המשטרה, משרד התחבורה והנהלת בתי המשפט, 17 שנים לאחר חקיקת החוק בנושא".

בשנים 2021-2018 נפתחו בממוצע מדי שנה 137,000 תיקי תעבורה; כל שופט מטפל מדי שנה ב-3,400 תיקים. עד 2020 כמעט בכל השנים גדל מספר התיקים הפתוחים, דבר המלמד שקצב סגירת התיקים נופל מקצב פתיחתם. מספר שופטי התעבורה (כ-40) לא גדל מאז 2016, אך מלאי התיקים הפתוחים גדל עד 2021 ב-16%, ועל כן העומס על כל שופט גדל. משך זמן הטיפול הממוצע בתיקים ב-2021 היה 5.5 חודשים. תשלום הקנס נעשה אפוא זמן רב לאחר ביצוע העבירה, והדבר פוגע באפקטיביות של הענישה.

שיעור התיקים הנובעים מבקשות להישפט הלך ועלה עם השנים, מ-23% ב-2015 ל-59% ב-2019. במקביל נעצר קידומם של פתרונות ארוכי טווח להתמודדות עם בעיית העומס בבתי המשפט ועם פער הזמנים שבין ביצוע עבירת תנועה לענישה בגינה. הדיונים בהצעת חוק בנושא הפיכת עבירות "ברירת משפט" להפרות מינהליות טרם הסתיימו, והדיונים בהצעות חוק בנושא חזקת אמינות למכשירי אכיפה אלקטרוניים הופסקו ב-2017. משכך, העומסים בבתי המשפט הולכים וגדלים, ההליכים בבתי המשפט מתארכים (גם בשל מחסור בתובעים משטרתיים), תיקים רבים נמחקים, ניתנות הקלות לנהגים (בעיקר ביטול רישום נקודות), ונטל ההוכחה לגבי עבירות תעבורה מוטל על המשטרה.


בטיחות בדרכים / דוח מבקר המדינה

תאריך:  28/05/2024   |   עודכן:  28/05/2024
איתמר לוין
+370 מיליון שקל והפקקים יפחתו: נפתח לתנועה מחלף אשדוד צפון
16:48 28/05/24  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
מחלף אשדוד צפון נפתח לתנועה במלואו וצפוי להפחית משמעותית את גודש התנועה באזור, לשפר את הגישה לנמל אשדוד ולאזורי התעשיה באשדוד וביבנה  ▪  המיזם כלל שדרוג כביש 4 והחבתו והסדרת הכניסות והיציאות לאזורים שונים  ▪  בעתיד, המחלף יחובר לכביש הרצל ג' החדש, שיקשר בין המחלף לנמלי אשדוד
המחלף שנפתח [צילום: משרד התחבורה]
+ליקויים בכבישים אדומים אינם מטופלים במשך שנים
15:48 28/05/24  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
אגף הפיקוח במשרד התחבורה סובל ממחסור בכוח אדם, בכלי רכב ובציוד חיוני  ▪  ההנחיות לבתי הספר לנהיגה לא עודכנו מזה 20 שנה ונושאים חיוניים אינם נלמדים
כביש 90. נהרגו 251 בני אדם [צילום: משה שי, פלאש 90]
+אין תוכניות ואין סמכויות למאבק בתאונות הדרכים
15:47 28/05/24  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
הרלב"ד פעלה בלי יו"ר ומנכ"ל ותקציבה קוצץ בהתמדה  ▪  התוכנית שהוכנה לבקשת הממשלה לא אושרה ולא תוקצבה  ▪  המשטרה אוספת מידע חלקי בלבד על התאונות
התוכנית האחרונה - בשנת 2005 [צילום: פלאש 90]
+מבקר המדינה קובע: כל הממשלות בעשור האחרון נכשלו במאבק בתאונות
15:47 28/05/24  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
אנגלמן: הכשלים הם בכל התחומים - מהעדר אסטרטגיה כוללת, דרך חולשה של הרשות למאבק בתאונות הדרכים ומחסור בשוטרים ושופטים, וכלה בהימנעות מתיקון ליקויים בטיחותיים
מטיל את המשימה על רגב [צילום: פלאש 90]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
זגזוג במדיניות אכיפת התעבורה של השרים לביטחון פנים
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הקטל בדרכים
המידע שהמשטרה אוספת על תאונות דרכים הוא חלקי, ומתמקד בעיקר בתאונות קשות וקטלניות - קובע (28.5.24) מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, בדוח מיוחד על תאונות הדרכים. המשטרה אינה אוספת את מלוא הנתונים על תאונות קלות, על תאונות שהיו בהן רק נזקי רכוש ועל תאונות שהיו מעורבים בהן רק כלי רכב שאינם מנועיים. ייתכן שחלק מהתאונות הסתיימו רק במקרה ללא נפגעים קשים, ועל כן איסוף מידע עליהן עשוי היה לסייע בהפקת לקחים ובמניעת תאונות עתידיות. אחת הסיבות לכך היא תת-איוש של בוחני תנועה במשטרה: בסוף השנה יחסרו 88 בוחנים - למעלה משליש התקן.
28/05/2024  |  איתמר לוין  |   חדשות
כל הממשלות בעשור האחרון נכשלו במאבק מול תאונות הדרכים, כפי שמלמדת העלייה במספר התאונות, ההרוגים והפצועים קשה. הכשלים הם בכל המישורים: בתקציב ובניהול, באסטרטגיה שאינה קיימת, באכיפה ובשיפוט. כך קובע (28.5.24) מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, בדוח מיוחד בנושא. שרי התחבורה בתקופה זו היו ישראל כ"ץ (2019-2009), בצלאל סמוטריץ' (2020-2019), מירי רגב (2021-2020 ומ-2023) ומרב מיכאלי (2022-2021).
28/05/2024  |  איתמר לוין  |   חדשות
בכבישי הארץ נהרגו מאתמול שבעה בני אדם ושישה נפצעו פצעים קשים. עוד יותר מ-20 בני אדם נפצעו פצעים בינוניים.
20/04/2024  |  עידן יוסף  |   חדשות
סגן נשיא בית המשפט לתעבורה במחוז מרכז, טל פרי, ביטל מיוזמתו (29.3.24) את הודאתה של קרול פסלר, אשר דרסה למוות בשנת 2023 את הילד רפאל אדנה. התאונה עוררה מחאה נרחבת של יוצאי אתיופיה נגד רשויות האכיפה. צעדו של פרי נדיר מאוד והוא בא בשל סתירה בין הודאתה של פסלר לבין טענותיו של הסניגור, מתן קניג.
29/03/2024  |  איתמר לוין  |   חדשות
משרד התחבורה והבטיחות בדרכים מציע להעלות את רף גיל הבדיקות הרפואיות לצורך חידוש רישיון נהיגה. החיוב הנוכחי בבדיקות רפואיות כל חמש שנים הוא מגיל 70 ומעלה, וכעת מבקש המשרד, בטיוטת תזכיר חוק שפרסם (31.12.23) להעלות את רף הגיל ל-75.
31/12/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יצחק בריק
יצחק בריק
מדובר בתרבות שקר של זריית חול בעיני הבריות - הכל כדי לרומם את תדמית הצבא גם במקומות שהוא כשל. גנבת דעת זו חומרתה היא חרב פיפיות משום שהיא גם מטעה את אזרחי ישראל וגם הצבא מתחיל להאמ...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
אסון ה-7.10.23 (השבת השחורה של שמחת תורה תשפ"ד) הוא השני מסוגו ובממדיו בהיסטוריה של ישראל, ופקד אותנו 50 שנה אחרי אסון יום הכיפורים (1973). הדמיון בין המקרים מדהים ומכאן הצורך ללמו...
חיים רמון
חיים רמון
עכשיו זה הזמן להפסיק עם האסטרטגיה של "כניסה-יציאה" שהמטכ"ל מציע, לזנוח את התוכנית של הרמטכ"ל לעבור ל"לשלב ג'", ולהורות לצבא לכבוש את הרצועה ולהקים בה ממשל צבאי זמני כדי להשיג את מט...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il