בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
|
נהגים צעירים מסכנים את כולנו
|
|
|
הכביש לא סולח: נהגים צעירים מעורבים פי 1.4 ממבוגרים בתאונות חמורות
|
נהגים צעירים מעורבים בתאונות דרכים בשיעור גבוה בהרבה מחלקם היחסי באוכלוסייה ● גורמי הסיכון לתאונות כוללים חוסר ניסיון, היסח דעת, נהיגה בשכרות ועייפות ● תוכניות התערבות קיימות לא הצליחו לפתור את הבעיה ● ארגוני בטיחות ממליצים על מספר צעדים לצמצום התאונות, כולל הגברת אכיפה, שיפור תשתיות וחינוך ממוקד
|
נהגים צעירים מעורבים בתאונות דרכים קטלניות וקשות בשיעור גבוה בהרבה מחלקם היחסי באוכלוסייה. הם נוהגים במהירות מופרזת, שולחים מסרונים תוך כדי נהיגה, שותים אלכוהול ונוסעים עם חברים שמסכנים אותם עוד יותר. למרות תוכניות התערבות שונות, הבעיה רק מחמירה. האם יישום המלצות חדשות יצליח להציל חיים? מרכז המחקר והמידע של הכנסת בדק את העניין. בעשור האחרון, למעלה מ-100 אלף נהגים חדשים מקבלים רישיון בכל שנה. כשני שלישים מהם הם צעירים, בני 17 עד 24. נהגים צעירים אלה מעורבים בתאונות דרכים חמורות בשיעור גבוה פי 1.4 מנהגים מבוגרים יותר. בשנת 2021, השנה הקטלנית ביותר, 135 נהגים צעירים היו מעורבים בתאונות קטלניות.
|
נהגים צעירים נוטים לחוסר ניסיון בנהיגה, קושי בזיהוי סכנות בכביש, היסח דעת, נהיגה בשכרות ונהיגה בהשפעת עייפות. כל אלה הם גורמי סיכון משמעותיים לתאונות דרכים. למרות שתוכניות התערבות שונות, כמו חינוך והסברה, תהליך רישוי מדורג, חקיקה ומיקוד אכיפה, מיושמות על-ידי משרדי הממשלה והרלב"ד, הבעיה עדיין רחוקה מפתרון. בשנת 2023 חלה ירידה קלה במעורבותם של נהגים צעירים בתאונות, אך הנתונים עדיין מדאיגים. ארגוני בטיחות בדרכים ממליצים על הגברת האכיפה והנראות המשטרתית, שיפור תשתיות הכבישים, חינוך תעבורתי ממוקד, שימוש בטכנולוגיות רכב מתקדמות, ליווי נהגים צעירים ועידוד אמצעי תחבורה חלופיים. האם המלצות אלה אכן ייושמו ויצליחו להפחית את שיעור התאונות בקרב נהגים צעירים? ימים יגידו.
|
|
תאריך:
|
12/06/2024
|
|
|
עודכן:
|
12/06/2024
|
|
עידן יוסף
|
הכביש לא סולח: נהגים צעירים מעורבים פי 1.4 ממבוגרים בתאונות חמורות
|
|
נפתח לתנועה (יום ג', 28.5.24) מחלף אשדוד צפון במלואו, אשר יציע כניסה נוספת לעיר אשדוד, תוך הפחתה משמעותית של גוד התנועה בכביש 41, וישפר את הגישה לנמל אשדוד ולאזור התעשיה של אשדוד, וישרת גם את השכונות החדשות במזרח העיר יבנה. הפתיחה המלאה התאפשרה לאחר הסרת הסדר התנועה שהונהג באזור עד כה.
|
|
|
המודל המשמש בישראל לתעדוף פרויקטים לטיפול בכבישים מתבסס בעיקר על מספר תאונות הדרכים והנפגעים, ולא על מאפיינים אחרים, כגון התשתיות הקיימות, מפגעים ורמת התחזוקה של הכביש. בדוחות קודמים הועלו פערים רבים בנוגע לתשתיות בטיחות בכבישים הבין-עירוניים, בהם העדר אזורי מנוחה, מפרצי עצירה ונתיבי זחילה, שוליים צרים שאינם מאפשרים עצירה בטוחה, מגבלות תקציביות שאינן מאפשרות להרחיב את עבודות התחזוקה בכבישים והעדר טיפול מספק בליקויים הבטיחותיים בחלקים מכביש 90. רוב הבעיות נותרו בעינן - מתריע (28.5.24) מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, בדוח מיוחד על תאונות הדרכים.
|
|
|
בשנים 2022-2019 השתנתה מדי שנה מדיניות האכיפה של השרים לביטחון פנים בתחום הבטיחות בדרכים, כך שחלק מהמרכיבים שנכללו במדיניות בשנה מסוימת נעדרו מהמדיניות בשנים אחרות. "שינויים תכופים במדיניות משרדי ממשלה בהקשר של תהליכים מורכבים פוגעים בסיכויים להשיג את היעדים והתוצאות הרצויות", מתריע מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, בדוח מיוחד על תאונות הדרכים.
|
|
|
המידע שהמשטרה אוספת על תאונות דרכים הוא חלקי, ומתמקד בעיקר בתאונות קשות וקטלניות - קובע (28.5.24) מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, בדוח מיוחד על תאונות הדרכים. המשטרה אינה אוספת את מלוא הנתונים על תאונות קלות, על תאונות שהיו בהן רק נזקי רכוש ועל תאונות שהיו מעורבים בהן רק כלי רכב שאינם מנועיים. ייתכן שחלק מהתאונות הסתיימו רק במקרה ללא נפגעים קשים, ועל כן איסוף מידע עליהן עשוי היה לסייע בהפקת לקחים ובמניעת תאונות עתידיות. אחת הסיבות לכך היא תת-איוש של בוחני תנועה במשטרה: בסוף השנה יחסרו 88 בוחנים - למעלה משליש התקן.
|
|
|
כל הממשלות בעשור האחרון נכשלו במאבק מול תאונות הדרכים, כפי שמלמדת העלייה במספר התאונות, ההרוגים והפצועים קשה. הכשלים הם בכל המישורים: בתקציב ובניהול, באסטרטגיה שאינה קיימת, באכיפה ובשיפוט. כך קובע (28.5.24) מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, בדוח מיוחד בנושא. שרי התחבורה בתקופה זו היו ישראל כ"ץ (2019-2009), בצלאל סמוטריץ' (2020-2019), מירי רגב (2021-2020 ומ-2023) ומרב מיכאלי (2022-2021).
|
|
|
|
|
|
אורי מילשטיין
ההכרעה המַקרו-אסטרטגית של יוחנן בן-זכאי; יצחק רבין גרר את מדינת ישראל לתבוסת 7 באוקטובר; צ'רצ'יל בחר להכריע את הגרמנים במזרח התיכון ולהקיז את דם הרוסים והגרמנים במזרח אירופה
|
|
|
דן מרגלית
מה משקל ההפגנות? ההגדרה שניסחתי לעצמי היא זו: ההפגנות לא יפילו את נתניהו אך בלעדיהן נתניהו לא ייפול הן אינן תנאי מספיק אך הן תנאי הכרחי
|
|
|
בעז שפירא
בנימין נתניהו הוא עתיר ניסיון, אדם נבון ביותר, משכיל, בעל-רקע צבאי ובעל השקפה כלכלית אותה יישם כאן באופן שהפך את ישראל למדינה בעלת כלכלה חזקה ומשגשגת כפי שלא הייתה מעולם
|
|
|
עמנואל בן-סבו
באיחור של ארבעה חודשים דמעתי על עידו שלא זכיתי להכיר, דמעתי על תלמידי האהוב מאיר, הנער הצעיר, מלא שמחת החיים, האוהב, המעניק ללא תמורה, הנער שהיה לגבר, לאבא גאה בילדיו, מאיר שהאיר א...
|
|
|
עידו דמבין
במקום סיקור עומק על סגן הנשיא המיועד של טראמפ, הקהל ביקש לשמוע על תיאוריית הניצחון של הדמוקרטים
|
|
הבלוגרים הנקראים ביותר ב- News1
|
|