|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'
קרומוול. אחרי 363 שנים [ציור: סמואל קופר]
שישה בשישי / זורעים הרס

"לכו, בשם אלוקים, לכו!"

גם בשבוע הקצר של יום הכיפורים, הוכח שוב עד כמה הממשלה הנוכחית היא מסוכנת והרסנית. לא נותר אלא לומר לה את מה שאמר אוליבר קרומוול לפרלמנט הבריטי ב-1660
29/09/2023  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   ממשלה 37   |   תגובות


הקרע בעם
הלוי. זהירות: קונספציה [צילום: חיים גולדברג, פלאש 90]

שירתתי ביחידה 8200 פחות מעשור אחרי מלחמת יום הכיפורים. למרות שהיחידה עשתה את מלאכתה על הצד הטוב ביותר וסיפקה את כל המודיעין הנכון על המלחמה הקרבה (הכרתי אישית את מי שקלט את אחת הידיעות החשובות ביותר) והכשל היה בחטיבת המחקר, היחידה נשאה את צלקות המחדל. בין השאר החדירו בנו היטב את המילה "מַשְרוּע" – מילולית "פרויקט" – שהייתה הכינוי הסורי למלחמה הקרבה: אם תשמעו אותה, תזעיקו מיד את מפקדיכם. לא שהיה בזה הרבה היגיון – הסורים לא ישתמשו שוב באותה מילה – אבל זה בהחלט חלחל; עובדה שאני זוכר זאת 40 שנה מאוחר יותר.

עוד מילה שאמורה לגרום לכל האזעקות לצלצל ברעש מחריש אוזניים, והפעם מהצד הישראלי, היא "קונספציה". זה היה אבי-אבות המחדל: תפיסת היסוד לפיה מצרים לא תצא למלחמה לפני שתהיה לה עוצמה צבאית מסוימת ושסוריה לא תצא למלחמה לבדה. כל העובדות וההתראות ניגפו בפני הקונספציה של אמ"ן ומפקדו, אלי זעירא. לכן, כאשר הרמטכ"ל משתמש שוב באותה מילה, אנחנו חייבים להזדעק.

זה בדיוק מה שעשה השבוע הרצי הלוי, ולא במקרה, בטקס לציון 50 שנה למלחמה: "להניח כי צה"ל חסין מהשלכות הקיטוב ההרסניות – קונספציה מסוכנת", אמר. הפירוש שלי: התעלמות מהקרע בעם היא רשלנות פושעת בדיוק כמו המחדל של יום הכיפורים. וכולנו יודעים מה גורם לקרע הזה: ההפיכה המשטרית שמוליכה הממשלה. אבל הדברים זכו לכותרות של כמה שעות ונמוגו. הם חלפו מעל הראש של בנימין נתניהו, יריב לוין ושמחה רוטמן. למי ששכח, נתניהו פיטר את יואב גלנט כאשר התריע מפני הסכנות הביטחוניות של ההפיכה. כעת זהו הקצין במדים הבכיר ביותר – וכלום. המשמעות היא שהממשלה הזאת מפקירה את ביטחון המדינה. לכו, בשם אלוקים, לכו!

מלחמת תרבות
היבט בוטה ואלים של ליברליזם מזויף [צילום: איתי רון, פלאש 90]

מה שאירע ביום הכיפורים ברחבי תל אביב – כיכר דיזנגוף הייתה רק אחד המוקדים – הוא לא פחות מאשר מלחמת תרבות. באירוע הנקודתי הזה, האחריות המרכזית היא של רון חולדאי שביקש לקושש קצת קולות אנטי-דתיים במאבקו מול אורנה ברביבאי על ראשות העירייה. אשמים גם הבריונים שבאו בכוונה להפריע לתפילה, שהרוב המכריע של משתתפיה הם חילוניים שאין להם בעיה עם הפרדת גברים ונשים בהתאם למסורת ישראל. במבט רחב יותר, היה זה היבט בוטה ואלים של הליברליזם המזויף, במסגרתו מותר להגיד ולעשות הכל – בתנאי שזה ליברלי; הפלורליזם שלהם אינו חל על שמרנים ודתיים.

הבעיה היא שזה ממש לא "רק" יום הכיפורים, שעד השנה היה אחד הימים היחידים שאיחדו רוב גדול מבין היהודים בישראל. זהו תסמין למאבק תרבותי כולל בין שמרנים לליברלים, בין דתיים לחילוניים, בין המדינה היהודית למדינה הדמוקרטית. את המאבק הזה מלבים פוליטיקאים מכל הצדדים, הסבורים שבקריאות להקצנה יזכו לתהודה ולתמיכה. הוא נמצא על אש קטנה מזה שנים רבות, לעיתים מתלקח ואז נרגע עד הפעם הבאה.

אז מה קרה הפעם? דומני שזהו גם חלק מהקרע האיום, אולי הבלתי ניתן לאיחוי, שיצרה הממשלה עם ההפיכה המשטרית – וגם תגובת-נגד למה שנתפס כמדיניות פרו-דתית ופרו-חרדית בוטה שלה. לא כל כך משנה האם התפיסה הזאת נכונה, כי תפיסות מעצבות מציאות גם אם הן שגויות, אבל יש בה הרבה מן האמת. ראו את העברות התקציב לחרדים בשבועות האחרונים, את הרעל של אבי מעוז, את הצעות החוק הפרטיות הקיצוניות, את חוק הגיוס ההרסני. לא במקרה זה מתפוצץ במשמרת של הממשלה הזאת. לכו, בשם אלוקים, לכו!

האלימות
נשק שנפתס בידי אוהדי הפועל תל אביב [צילום: משטרת ישראל]

עוד תופעה חמורה המקצינה תחת הממשלה ה-37 היא האלימות. אני לא מדבר הפעם על המתרחש במגזר הערבי; לא מתוך זלזול חלילה, אלא משום שכבר באמת אין הרבה מה לומר שעוד לא נאמר. נזכיר רק את המספרים, נכון לאמש: 191 נרצחים בתשעת החודשים הראשונים של 2023, לעומת 116 בכל שנת 2022, בה נרשמה ירידה של 13% לאחר שנים רצופות של עלייה. הקצב השנה הוא 249 נרצחים – פי 2.1 מאשר אשתקד.

השבוע היינו עדים לעליית מדרגה גם באלימות במגרשי הספורט. המשטרה חשפה מצבור של נשק, כולל רימוני עשן ואקדחי זיקוקים, שהכינו 70 אוהדים של הפועל תל אביב לקראת הדרבי מול מכבי. למחרת נורו פצצות תאורה מחוץ לאצטדיון סמי עופר, בעת משחק בין מכבי חיפה לבני סכנין. עבר עוד יום, ובכניסה להיכל שלמה התחוללה מהומה אלימה לפני דרבי הכדורסל התל אביבי.

גם כאן מדובר כאמור בתופעה ותיקה, אבל זוהי התדרדרות חמורה במיוחד משום שעסקינן בסכנת חיים אמיתית. וכמו במגזר הערבי – ועם כל ההבדלים – יש לשאול מה נשתנה. האוהדים (למעשה החוליגנים) נותרו כשהיו, המשטרה נותרה כשהייתה, היריבויות הספורטיביות והחוץ-ספורטיביות נותרו כשהיו. הדבר היחיד שהשתנה הוא הממשלה. מכאן זוהי לוגיקה פשוטה ביותר: האשמה נעוצה בגורם שהשתנה. לכו, בשם אלוקים, לכו!

חוקי היסוד
הקואליציה חיכתה חודש ויומיים [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

בדיון בבג"ץ על חוק הנבצרות הייתה למעשה הסכמה כללית (חוץ מאשר מצד בא-כוחו של בנימין נתניהו), שזהו חוק פרסונלי מבחינת המניע שלו: הקואליציה נחרדה מן האפשרות שבג"ץ יקבע שעל נתניהו לצאת לנבצרות בשל הפרת הסדר ניגוד העניינים החל עליו, ומיהרו למנוע אפשרות זו במסגרת תיקון לחוק יסוד הממשלה. אחת השאלות המרכזיות הייתה, האם גם תכלית החוק – דהיינו מה שיצא מתחת ידה של הכנסת – היא פרסונלית.

חוק הנבצרות הוא הפעם השנייה בה הקואליציה הנוכחית משנה את חוק יסוד הממשלה לצרכים פרסונליים ברורים של בכירים הנגועים בפלילים. הפעם הראשונה הייתה התיקון לפיו ייאמר בו שרק מי שנדון למאסר בפועל בשל עבירה שיש עימה קלון, מחויב בשבע שנות המתנה לפני שיתמנה לשר; לפני כן לא הופיעה המילה "בפועל". התוספת הזאת נועדה לאפשר לאריה דרעי להתמנות לשר, לאחר שנדון למאסר על תנאי בעבירות המס בהן הודה והורשע. במקום ללכת למסלול הקבוע בחוק ולבקש מיו"ר ועדת הבחירות המרכזית לקבוע שלא דבק בו קלון, הקואליציה גייסה את הרוב שלה ושינתה את חוק היסוד.

הנשיאה אסתר חיות מתחה ביקורת נוקבת על האופן בו חוקי יסוד משתנים השכם והערב, כדי לפתור בעיות פוליטיות. הרי מדובר בפרקים של חוקת המדינה, וחוקה משנים – אם בכלל – רק לצרכים רוחביים חיוניים ולאחר דיון ציבורי מקיף. איך אמר אתמול עו"ד אורי הברמן? הביקורת הזאת השפיעה מאוד על הקואליציה, שהמתינה חודש ויומיים לפני ששינתה שוב את חוק היסוד, והפעם כדי למנוע נבצרות של נתניהו.

הקואליציה הנוכחית מפגינה זלזול מוחלט בכל עקרונות היסוד של השיטה. היא משוכנעת ששלטון הרוב פירושו עריצות הרוב, שמותר לה להדיח ולמנות כאוות נפשה, שהיא יכולה להעיף מהדיונים את מתנגדיה, שהיא יכולה לבצע שינויים משטריים מרחיקי לכת תוך התעלמות ממיליונים המתנגדים לכך, ושהיא רשאית לבחוש בחוקה העתידית לפי צרכיה. זהו זלזול הרסני, שלא רק קורע את העם כעת, אלא יוצר תקדימים מסוכנים לעתיד. לכו, בשם אלוקים, לכו!

איתמר בן-גביר
מביא תועלת לאויבי ישראל [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

אני מתקשה להבין מדוע אירן זממה להתנקש בחייו של איתמר בן-גביר. אם יש מישהו שמסייע לה – וליתר אויבי ישראל – זה לא המפגינים נגד ההפיכה המשטרית, כפי שהסית בנימין נתניהו, אלא כמה וכמה מבכירי הקואליציה ובראשם בן-גביר. התועלת שלו לאייתולות כאדם חי גבוהה בהרבה מאשר מה שהיו משיגים אלו היו מצליחים (חלילה, הוא כמובן אינו בן-מוות) לרצוח אותו.

זהו האיש שמהלכיו עלולים להצית את המזרח התיכון והעולם המוסלמי. שמנסה להפוך את המשטרה לגוף פוליטי. שבמשמרת שלו האלימות בישראל שוברת שיאים. שמעשיו והתבטאויותיו מספקים תחמושת לטוענים שישראל היא מדינת אפרטהייד. שמתיימר להיות שומר מצוות אך בפועל מחלל בפרהסיה גם את השבת וגם את השם. שמסרב לקבל אפילו את מרותם של ראש הממשלה ושל דעת הרוב בין השרים.

השבוע, במהומה סביב "תפילת המחאה" שהוא תכנן לקיים בכיכר דיזנגוף – תוך התרסה נגד החוק והפסיקה – נבלע פרט קטן: אנשי ארגון לה-פמיליה הודיעו שיצטרפו אליו. למי שאינו יודע, מדובר במי שמציגים את עצמם כאוהדי בית"ר ירושלים ולמעשה מנהלים ארגון אלים וגזעני, שחלק מאנשיו נשלחו לתקופות מאסר ארוכות. אלו התומכים של השר לביטחון לאומי. וזה לא מזיז למי שמינה אותו לתפקיד והצהיר בבג"ץ שהוא "משוכנע ביתר שאת" בדבר התאמתו לתפקיד – בנימין נתניהו. לכו, בשם אלוקים, לכו!

הם לא כשירים
חנות מכולת הייתה פושטת את הרגל [צילום: חיים גולדברג, פלאש 90]

תראו איזה אוסף של שרים בלתי כשירים. אלי כהן מפטפט בלי הכרה: בהתחלה על פגישה חשאית עם שרת החוץ הלובית, השבוע על הפטור מוויזה לארה"ב. האמריקנים זעמו בשני המקרים: בראשון משום שהם היו שושביני הפגישה, בשני משום שכהן התיימר למסור הודעה שצריכה לצאת מוושינגטון. לא אתפלא אם המסקנה במשרד החוץ האמריקני היא שאסור לדבר עם השר המקביל הישראלי.

בצלאל סמוטריץ' ממשיך לזרוק כסף שאין, והשבוע הורה להאריך את הפחתת המס על בנזין למרות שבמשרד האוצר הזהירו שאין רזרבה למימון הצעד הפופוליסטי; מן הסתם הפתרון שלו יהיה להגדיל את הגרעון ולצפות שהוא ייסגר "אם בחקותי תלכו". האוצר מתרוקן מאנשי מקצוע, ישראל מאבדת משקיעים וחברות היי-טק – והוא מאשים את המוחים נגד ההפיכה המשטרית.

דוד אמסלם, אולי האדם הגס ביותר שישב אי-פעם ליד שולחן הממשלה, קיבל את האחריות על הוועדה לאנרגיה אטומית – אשר בכל 70 שנותיה הקודמות הייתה תחת ראש הממשלה. היא עדיין חלק ממשרד ראש הממשלה, אבל האחריות המיניסטריאלית עליה עברה לשר לשיתוף פעולה איזורי, השר במשרד המשפטים והשר המקשר בין הממשלה לכנסת. זה לא רק מגוחך ברמה הזויה; זה מופקר ברמה מסוכנת.

יואב קיש, שאין לו כל מושג בתחום החינוך, מאבד בזה אחר זה את בכירי משרדו. כנ"ל לגבי גלית דיסטל-אטבריאן, אשר מינויה לתפקיד שרת ההסברה שובר שיאים של גיחוך. מירי רגב ושלמה קרעי מנסים ולעיתים מצליחים לפטר עובדים מקצועיים בכירים. אם הם היו מנהלים חנות מכולת, היא הייתה פושטת את הרגל.

מעל כולם – בנימין נתניהו, אשר בשבוע שעבר התחיל להכחיש את עצמו. הוא הכפיש את המפגינים ואז אמר שלא הבנו אותו, הוא דיבר על הרפורמה המשפטית ואז אמר שהתכוון למשהו אחר. זה היה רק תסמין, לא הכי חשוב, לחשש האמיתי שמא האיש – אחד המנהיגים החכמים והמשכילים ביותר בעולם – איבד את זה. איבד את השליטה על ממשלתו, איבד את השליטה על הקואליציה שלו, איבד את שיקול הדעת, איבד את הראייה הכוללת. לכו, בשם אלוקים, לכו!

תאריך:  29/09/2023   |   עודכן:  29/09/2023
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אבי דיכטר / Avi Dicter   אביגדור מעוז   אופיר סופר / Ofir  Sofer   אורי מקלב / Uri Maklev   אורית מלכה סטרוק / Orit Malka Struk   איתמר בן-גביר / Itamar  Ben Gvir   אלי כהן / Eli Choen   אלי כהן / Eli Cohen   אסתר חיות / Esther Hayut   אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri   בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu   בצלאל סמוטריץ' / Bezalel  Smotrich   גילה גמליאל / Gila  Gamliel   גלית דיסטל אטבריאן / Galit  Distal Atbaryan   דוד אמסלם / David Amsalem   הרצי הלוי   חיים כץ / Haim Katz   יואב בן צור / Yoav Ben Tzur   יואב גלנט / Yoav Galant   יואב קיש / Yoav Kish   יעקב טסלר / Ya'akov  Tessler   יעקב מרגי / yaakov Margi   יצחק גולדקנופ / Yitshak  Issaschar Goldknop   יצחק שמעון סרלאוף    יריב לוין / Yariv Levin   ישראל כץ / Israel  Katz   מאי גולן / May  Golan   מאיר פרוש / Meir Porush   מיכאל  מלכיאלי / Michael Malkieli   מיכל מרים וולדיגר / Michal Miriam  Woldiger   מירי  רגב / Miri Regev   מכלוף מיקי זוהר / Miki Zohar   משה אבוטבול / Moshe Abutbul   משה ארבל / Moshe Arbel   ניר ברקת / Nir  Barkat   עידית סילמן / Idit  Silman   עמיחי אליהו / Amichay  Eliyahu   עמיחי שיקלי / Amichai Chikli   רון דרמר / Ron Dramer   רון חולדאי / Ron Huldai   שלמה קרעי / Shlomo  Karhi   שמחה רוטמן / Simcha  Rothman 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"לכו, בשם אלוקים, לכו!"
תגובות  [ 10 ] מוצגות   [ 10 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שירה
29/09/23 08:45
2
גז'במכר
29/09/23 12:29
3
טירה
29/09/23 15:48
4
עובד 1
29/09/23 16:03
5
פגאסוס
30/09/23 18:55
6
יוסי מ
30/09/23 19:58
7
רונן
30/09/23 20:22
8
בני בנקר
30/09/23 21:39
 
יוסי מ
2/10/23 00:10
9
אבי כהן
5/10/23 09:19
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ממשלה 37
היועצת המשפטית לממשלה, גלי מיארה, החליטה לגנוז את התיק נגד השר איתמר בן-גביר בו נחשד באיומים כלפי סדרנים ערבים בשנת 2021. מיארה קובעת כי למרות שבן-גביר (שהיה אז חבר כנסת) לא נהג כמצופה מנבחר ציבור, אין סיכוי סביר שהוא יורשע. הפרקליטות הודיעה (28.9.23) לבית המשפט העליון על גניזת התיק, במסגרת עידכון בעתירה המבקשת לפסול את בן-גביר מלכהן בתפקיד שר.
28/09/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
הצוות הבינמשרדי למוגנות ילדים ברשת בהובלת משרד התקשורת פרסם (יום ה', 29.9.23) קול קורא למציאת פתרונות טכנולוגיים להגנה על ילדים במכשירי הסלולר. נוכח החשיבות הלאומית בקידום ההגנה על ילדים ונוער ברשת האינטרנט, החליט שר התקשורת שלמה קרעי על הקמת צוות בנושא מוגנות ילדים ברשת, שיבחן פתרונות אסדרתיים וטכנולוגיים לשיפור המוגנות של ילדים ברשת בכלל, ותוך שימוש במכשירי הסלולר בפרט.
28/09/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
"יש לעשות מאמץ לצמצם את החיכוך בתוכנו - ולהגדיל את האחדות בתוכנו. זה מה שאני מאחל לנו בשנה החדשה", אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו רמז בפתח ישיבת הממשלה ורמז בכך לשר לביטחון לאומי, איתמר בן-גביר בעקבות כוונתו לקיים מחר "תפילה" בכיכר דיזנגוף.
27/09/2023  |  מירב ארד  |   חדשות
בעקבות ריבוי הדלפות מפורומים ביטחוניים-רגישים, ראש הממשלה בנימין נתניהו, קידם מהלך למניעת ההדלפות מצד השרים. כפי שפורסם (יום ג', 26.9.23) בכאן חדשות, גורמים המעורים בפרטים דיווחו ששרים שמשתתפים בדיונים ביטחוניים רגישים, ביניהם הקבינט המדיני-ביטחוני, נכנסים עם מחברות, מתמללים דברים מתוך הישיבות, ומדליפים.
26/09/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
היועצת המשפטית לכנסת, שגית אפיק, מבקשת מבג"ץ (22.9.23) לדחות את העתירות בנוגע לחוק הנבצרות, לאפשר לו לחול בצורה מיידית על ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ולא לדחות את תחולתו לכנסת הבאה.
22/09/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אם עד כה ראוי היה להציג את איתמר בן-גביר כעבריין לשעבר הרי שעכשיו הוא בלי לשעבר    רק, לכאורה, לפי שעה
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
גודריאן מלמד את היטלר ורומל את תורת לוחמת השריון בחזית; גודריאן מפר פקודה אסטרטגית; הפולנים לא ניצלו הזדמנות אסטרטגית; "התגברות על מכשול מים בלתי עביר"; חידוש הלחימה הגרמנית; שיתוף...
המנהיגות עדיין נעדרת [צילום: אורי פרקש]
יואב שורק
אחרי 7 באוקטובר היה ברור לכולנו שמה שהיה לא יהיה עוד - שהמנהיגות תתחלף ושנתפכח מרעיונות מסוכנים שהובילו לאסון    כל זה התכרסם לאיטו בחודשים הארוכים שעברו    ההצעה הישראלית לעסקה מלמד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il