|   15:07:40
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי
ראשי האופוזיציה. מנצלים את חוסר הבקיאות [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

בצבת כיפופי הידיים

ניסיון הקואליציה והאופוזיציה לכיפופי ידיים הדדיים מתוך שיקולים סקטוריאליים צרי-אופק, מחבלים במדינה ופוגעים בכלל הציבור ונראה שהצעת הפשרה של הנשיא הרצוג אינה פותרת זאת. נדרשת גישה שונה, שאם לא תבָּחר עתה תועלה על השולחן בסיבוב הדיונים הבא משום שמחויבת המציאות היא
16/02/2023  |   רפי לאופרט   |   יומני בלוגרים   |   סערת הרפורמה במשפט   |   תגובות

הרעש והמהומה שמחוללת כאן האופוזיציה בהנהגת הגייס החמישי הישראלי, בשירות האליטה שהוכתה בבחירות ותומכיה מחו"ל משבשים את החיים ופוגעים בלכידות ובחוסן הלאומי. מחוללי המהומה מנצלים את חוסר הבקיאות של רבים בציבור לגבי מהותה ומשמעותה של דמוקרטיה1 ואת תחושות הבטן החוששות משינויים מחויבי המציאות. כל אלה אינם סיבה אמיתית להניח לגורמים שליליים אלה לנהל לנו את החיים או לקבל בכפיה את רצונותיהם החריגים עד אבסורד.2

ניכרת גם באופוזיציה מחלוקת פנימית בין שלוש קבוצות: א. יאיר לפיד ומפלגתו "יש עתיד" (אובדן עשתונות מוחלט...). ב. בני גנץ ו"המחנה הממלכתי" (בינתיים סולידריים. מכירים בצורך בהידברות בדרך דמוקרטית נורמטיבית, אך עדיין עומדים על תנאי-מוקדם של הפסקת החקיקה - בלתי סביר בעליל). ג. מחוללי האנרכיה המיליטנטיים מסוגם של ברק, גולן, חלוץ, אולמרט ודומיהם המטיפים לאלימות, מרי אזרחי ושאר דרכי מאבק מסוכנות אך חסרות סיכוי.

הרפורמה (ולא הפיכה) אינה באה לפתור את השאלה כיצד יורכב פרסונלית בית המשפט העליון שזו בחלקה סוגיה משפטית ובחלקה אירגונית, אלא לפתור שאלה פוליטית ממדרגה ראשונה - מבנה המשטר הדמוקרטי של מדינת ישראל שזו בעיית היסוד שעל הפרק. במילים אחרות: גורם הסמכות הראשי בהפעלת מדינה דמוקרטית הינו הפרלמנט הנבחר ע"י הציבור ומחוקק החוקים שבמסגרתם פועלות שלוש רשויות השלטון כל אחת בתחום המוקצה לה בחוק ורק בו. המהפכה השיפוטית של אהרן ברק הפרה כלל זה והיטתה את בית המשפט לעבר השתלטות מוחלטת על דרכי החשיבה והפעולה של הדמוקרטיה הישראלית, ברוח אידאה שאינה תואמת מדינה יהודית ואינה מקובלת על רוב הציבור בה.

שאלות היסוד הן פוליטיות מן המעלה הראשונה ואינן מצויות במנדט של בית המשפט אלא במנדט של נבחרי הציבור בכנסת. עליהן נמנות מלבד השאלה הנ"ל (בדבר מקור הסמכות): מהי דמוקרטיה? מהם מאפייניה של מדינה יהודית בעלת משטר דמוקרטי? מיהו יהודי לצורך מימוש חוק השבות? מהן רשויות הממשל ומהם גבולות סמכויותיהן? היכן הם מוגדרים ומי רשאי לשנותם? כיצד גורמים לכך שרשויות הממשל תשלמנה ולא תנטרלנה זו את זו? (שאלה קריטית לנושא המשילות).

לעיצוב מענה יעיל לסוגיות אלה חייבים תחילה להסכים על מספר עקרונות מנחים:
  • העם הוא הריבון (מקור הסמכות במדינה) - החלטת הריבון היא סופית ומחייבת כל אזרח במדינה. הכופר בה ופורש ממנה, מוותר אוטומטית על אזרחותו.
  • אף רשות שלטונית אינה בוחרת את עצמה3
  • המבנה האירגוני של הרשויות אינו קדוש; ניתן להתאמו לצורכי החוק והמעשה באמצעות חקיקה או תקנה מתקנת.
  • לכל רשות - תחומי אחריות וסמכות מוגדרים בחוק (חוקה או חוקי-יסוד)4. אין רשות אחת חודרת לתחומי סמכות ואחריות זולתה.
  • כל הרשויות כפופות לחוק ופועלות במסגרתו אלא אם מאפשר החוק במפורש אחרת (צימצום הפרשנות הוא עקרון ניהולי מן המעלה הראשונה). איזון בין "הצדק המשפטי" "ליכולת ניהולית/משילותית" חייב להיות עקרון מנחה מרכזי בהכרעה במחלוקת בין השניים. (הכרעה במחלוקת יכולה להינתן כמשימה לרשות חיצונית א-פוליטית דוגמת מבקר המדינה).
  • בקרה ציבורית של רשויות השלטון זו על זו תוגדר באופן שיסייע לכל אחת מהן למלא את חובתה החוקית.
  • הכנסת בלבד מוסמכת לבטל חוקים אולם תיתכן הכרזה של בית המשפט שחוק רגיל סותר חוק-יסוד. במקרה כזה יפעל המחוקק בהקדם לתיקון החוק והמבצע ימנע מהמשך הפעילות עד לפרסום התיקון ברשומות. (היתר חריגה זמני במקרים קריטיים יינתן למבצע ע"י ועדת החוקה של הכנסת ברוב מיוחס).

ללא החלטות עקרוניות אלה התוחמות את גבולות המשחק הפוליטי או מגדירות אותו מחדש, קלושים הסיכויים לפשרה יציבה. כך, למשל, בחירת שופטים חדשים לבית המשפט העליון חייבת להתבסס על שינויים דוגמת זה המפורט בהערה 1 לעיל ועל השלמות בעניין תקופת הכהונה בבית המשפט (2 קדנציות של 5-7 שנים כ"א). בירת נשיא בית המשפט תעשה במליאת הכנסת. פרטי השימוע למועמדים המגיעים לאשרור בכנסת תהיה בוועדת החוקה או בפורום מוסכם אחר של הכנסת.

הערות

1. הנשיא שגה שוב כשדיבר על הפסקת החקיקה מבלי ששם מול תנאי זה תנאי מקביל מהותי עבור הצד השני. מוקד הוויכוח הוא סביב המצב הקיים שנמצא במבוי סתום משום שהליכה באותו נתיב מחייבת "כניעה" של אחד הצדדים. הפתרון הנכון הוא שינוי כולל: בחירת השופטים ע"י הכנסת או ועדת חוקה חוק ומשפט שלה, בהצבעה גלויה לאחר שימוע למועמדים, שקודם לכן אושרו ע"י נשיא(ת) בית המשפט העליון. (בתהליך זה ההידברות העיקרית נעשית לפני ההצבעה הפורמלית בכנסת שני הצדדים אינם מכריעים בה סופית ומהלך זה בצרוף הגדלת מספר השופטים מ-15 ל-18. משפרים גם את הייצוג הנראה.
2. אלמלא היו כה חריגים, היו מעבירים אותם בדרך המלך באמצעות בחירות והחלטות בכנסת.
3. לא באופן חלקי ובוודאי שלא באופן מלא.
4. אחרי 75 שנות עצמאות, אני מעדיף חוקה.

תאריך:  16/02/2023   |   עודכן:  16/02/2023
רפי לאופרט
+הנשיא ביקש לאפשר לנתניהו לדון בפשרה, וסורב
20:22 16/02/23  |  איציק וולף, איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
פנה אל היועצת המשפטית לממשלה לאחר שקבעה כי ראש הממשלה לא יכול להיות צד במגעים על היוזמה המשפטית של ממשלתו  ▪  מיארה סירבה לאשר את הבקשה
היועמ"ש מיארה והנשיא הרצוג. בעיה במו"מ [צילום: דוברות בית הנשיא]
+ארנון בר-דוד: "ההסתדרות בוחרת את המלחמות שלה"
17:37 16/02/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
יו"ר ההסתדרות קורא: "צריך לעשות שינויים - אבל בהידברות, לא בצורה שזה נעשה כיום עם ההתבטאויות המטורפות בכנסת. צריך להוריד את טון"
ארנון בר-דוד [צילום: ארן דולב]
+שהם: נאום חיות נגד הרפורמה - במסגרת תפקידה
14:47 16/02/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
דחה חמש תלונות בהן נטען שהנאום היווה הפרה של כללי האתיקה והתקשי"ר  ▪  "התייחסותה לנושאים אלו היא לגיטימית ואף מתבקשת"
חיות בנאום בחיפה [צילום: שיר תורם, פלאש 90]
+טנק נגנב מאתר הנצחה כחלק מהמחאה
14:28 16/02/23  |  מירב ארד, עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
על טנק שנגנב מאתר ההנצחה תל סאקי נעטף ביריעה של מגילת העצמאות ועליה נכתב "דמוקרטיה"  ▪  נהג הרכב המוביל ומארגן המחאה עוכבו לחקירה  ▪  גיבור ישראל אביגדור קהלני: "חוסר רגישות לשכול. הטנק הזה הוא אנדרטה לזכר לוחמים שנהרגו בגיזרה. קולות דמי אחינו זועקים מן האדמה!"
הטנק שנגנב [צילום: דוברות המשטרה]
+נדרשת תוספת ברזל לנימוקי הייעוץ המשפטי לכנסת
13:09 16/02/23  |  אפרים הלפרין   |   לרשימה המלאה
אני מאוד מכבד את מוסד הייעוץ המשפטי לכנסת  ▪  אני מאוד מכבד את חששו משינוי קיצוני בחקיקה הקשורה לאיזון בין מערכות השלטון  ▪  אני מאוד מקווה שבנימין נתניהו ויריב לוין ישכילו להתמקד בעיקר ויעשו כל מאמץ להימנע מלתקוע אצבעות בעיניים  ▪  מהייעוץ המשפטי לכנסת אני מצפה שנימוקיו יהיו נימוקי ברזל
ד"ר גור בליי [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]
+בכירי ביטחון לשעבר: סכנה לחוסן הלאומי
13:06 16/02/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
14 אישים, חלקם אנשי מפלגת העבודה לשעבר, קוראים להרצוג לשקול האם לחתום על חוקי המהפכה המשפטית אם הכנסת תאשר אותם
ארגמן. מתבטא לראשונה [צילום: פלאש 90]
+השדים כבר ברחו מהבקבוק
12:32 16/02/23  |  מנחם רהט   |   לרשימה המלאה
מדינת ישראל אינה זקוקה לאותו רעש אדמה, רחמנא ליצלן. יש לה גירסה משלה להתנגשות טקטונית - שני גושים פוליטיים גדולים, ימין ושמאל, שדוהרים זה אל זה בעיניים עצומות  ▪  לא תאמינו מה חשב דוד בן-גוריון על יחסי מערכת המשפט והציבור
שנאה גדולה [צילום: תומר נויברג/פלאש 90]
+"להיכנס לחדר ביחד עד שייצא עשן לבן"
11:49 16/02/23  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
יו"ר המחנה ההמלכתי קרא לצדדים הפוליטיים להגיע להידברותבמטרה להגיע לפשרה  ▪  על תנאי לפיד אמר: "לא דיברנו על 60 יום. אנחנו לא מתאמים כל משפט, אבל יש לנו מטרה משותפת"
גנץ. "למנוע קרע מבפנים" [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]
+אין ביטחון בלי משפט
11:15 16/02/23  |  עדי ירדן   |   לרשימה המלאה
הרפורמה המשפטית דרושה באופן דחוף, כדי לאפשר את עצירת תוכנית פיאד לכיבוש שטחי C, שביצועה החל מזמן  ▪  עיכוב הרפורמה המשפטית עלול לסבך קשות את המצב בשטחי C

שטח C [צילום: וויסאם השלמון/פלאש 90]
+מספר המפגינים בקפלן ת"א היה גבוה ממספר המפגינים מול הכנסת
09:40 16/02/23  |  עידן יוסף
עופר גרינבוים לירון, מנכ"ל חברת קראוד סולושונס, המתמחה בספירת קהל, העריך בראיון לכאן רשת ב' כי מספר המשתתפים בהפגנה נגד המחאה במוצאי שבת ברחוב קפלן היה כ-130 אלף איש, ואילו להפגנה מול הכנסת ביום שני הגיעו כ-120 אלף איש.
+מכתב לחגית
08:06 16/02/23  |  עמנואל בן-סבו   |   לרשימה המלאה
הזעזוע העמוק אותו את מבטאת בדרכך הייחודית על הגנרלים וההנהגה לשעבר ובהם אלו ששלחו את בנך אהובך לקרב במלחמה הכושלת, הינו זעזוע אמיתי, כואב ומטריד
בניה הריין ז"ל [צילום: יוטיוב]
+מפגינים נגד הרפורמה ינסו לשתק צירים ברחבי הארץ
07:48 16/02/23  |  עידן יוסף
מארגני הפגנות המחאה נגד הרפורמה יקיימו היום מסיבת עיתונאים ויודיעו על התוכניות הבאות. בתכנון - הפגנה במוצאי שבת ברחוב קפלן בת״א והפגנה ביום שני הקרוב מחוץ לכנסת. בשני, ההפגנה תימשך לאורך כל ההצבעות במליאה. המפגינים יודיעו כי ינסו גם לשתק צירי תנועה ברחבי הארץ (מעריב).
+שרים בליכוד: רק חיות רלוונטית להידברות
07:30 16/02/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
אומרים שההידברות צריכה להיות מול נשיאת בית המשפט העליון, ולא מול האופוזיציה המפולגת שבה אין גורם אחד להידבר עימו  ▪  במחנה הממלכתי מוכנים לבוא לקראת הקואליציה ולא לנקוב בדרישה להקפאת חקיקת הרפורמה כפי דרש לפיד
אסתר חיות. מסלול עוקף אופוזיציה? [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בצבת כיפופי הידיים
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הירונימוס
16/02/23 11:30
2
הירונימוס
16/02/23 20:58
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  סערת הרפורמה במשפט
שלום לך חגית, אימא של בנייה, שלום לך אצילת הרוח, שלום לך אוהבת עם ישראל, תורת ישראל, ארץ ישראל, שלום לך אישה אשר רוח בה, שלום לך אם שכולה המפזרת טללים של אהבה, חיבורים, שללים של חיים ותקווה. אני מודה לך אימא של בנייה, על שבתוך רעש האבנים המתגלגלות עלינו בשבועות האחרונים נשמע קולך המדויק, הצלול, הכואב, המחבר, הנדרש כל כך, קול בלימת השועטים במעלה הדרך מלטרון עד להר הקודש, הר הרצל.
שרים בליכוד טוענים שהניסיונות לייצר הידברות מול חלקים באופוזיציה "אינם רלוונטיים", כלשונם, ושהמטרה צריכה להיות משא-ומתן עם נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, ורק אם יושג סיכום מולה יסכימו עליו גם חברי האופוזיציה. על-פי דיווח (יום ה', 16.2.23) בכאן חדשות, אומרים השרים כי אין באופוזיציה כתובת להידברות, הן לנוכח הסרבנות והתנאים המוקדמים שמציבים ראשיה והן לנוכח כך שסיכום מול גורם אחד באופוזיציה המפולגת לא יחייב את שאר מרכיבי האופוזיציה.
16/02/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
נניח שמדינת ישראל הייתה ממנה מדען לאומי, אשר מקבל את ההחלטות במכלול הנושאים הקשורים למתמטיקה ופיזיקה, עבור המדינה, מוסדותיה, עבור האקדמיה ועבור כל אזרח ואזרח, הוא מקבל את ההחלטות המדעיות, הוא מקבל את ההחלטות התקציביות/כלכליות, הוא מקבל את ההחלטות הפרסונליות, כל מה שמריח ממתמטיקה ופיזיקה יימצא תחת ידיו, ובלבד שמישהו העלה את הנושא בפניו.
אין לו חסכונות של ממש, אין לו הכנסות אחרות, אלא מהפנסיה שלו, יש לו חצי דירה ולא 18. כך אומר אהרן ברק בקדימון לראיון עם רוני קובן בערוץ 11. עיני לא צרה באהרן ברק. המיקום הסוציו אקונומי שלו לא היה מעניין אותי, לולא היה הגורם המרכזי שהשפיע על חיינו ב-40 שנה האחרונות, ועל-פי המצב בו אנו נמצאים, לא לטובה.
צפיתי בראיון המעולה של רוני קובן עם הפרופסור אהרן ברק, וממשפט למשפט גברה תחושתי, שהיטבתי עשות, ואולי לא עשיתי מספיק, כאשר כיניתי אותו ללא הרף כמגדלור של החברה הישראלית. כשמו כן הוא. ברק.
15/02/2023  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ציפי לידר
ציפי לידר
מי אמר שחומש ויקרא הוא טכני בלבד? שיקום! החומש עשיר במסרים מרתקים, מפתיעים, מעניינים ומרעננים    הידעתם ששמירה בתורה היא גם ציפייה? ומה הקשר לפרשתנו?    על כל אלה ועוד במאמר שלפניכם
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
גודריאן מלמד את היטלר ורומל את תורת לוחמת השריון בחזית; גודריאן מפר פקודה אסטרטגית; הפולנים לא ניצלו הזדמנות אסטרטגית; "התגברות על מכשול מים בלתי עביר"; חידוש הלחימה הגרמנית; שיתוף...
יצחק בריק
יצחק בריק
נתניהו יודע היטב שמה שקורה בימים אלה בזירה הדרומית ובזירה הצפונית עלול להביא לקריסת המדינה    נתניהו איש חכם והוא קורא את המפה היטב    הוא מכיר היטב את המצב העגום ואת האמת לאשורה    י...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il