|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
שיטות מודרניות לשיווק דיגיטלי
קבוצת ירדן
ההיבטים המשפטיים של חוזה שכירות
ראש הממשלה בנאום קודם בקונגרס [צילום: AP]

יומן אמריקני: מה יש לנתניהו לנאום בוושינגטון

נאום נתניהו בקונגרס מעורר ביקורת רבה, גם בקרב ידידי ישראל, בשל חוסר האמון בו וחשש לפגיעה ביחסי ישראל-ארה"ב המטרות האפשריות לנאום אינן ברורות, והיעילות של נתניהו כנואם מוטלת בספק לאור הירידה באמון בו בארה"ב למרות היותו נואם מוכשר, נתניהו נתפס כמטרה נוחה לביקורת ונאום בקונגרס עלול להפוך אותו למשקולת על יחסי ישראל-ארה"ב
02/06/2024  |   שמואל רוזנר   |   יומני בלוגרים   |   בחירות בארה''ב 2024   |   תגובות
שמואל רוזנר
יומן אמריקני: הקיץ הוא לא זמן טוב למלחמות

ביום חמישי, הצוות של מכון המחקר הנחשב פיו ידע, שתוצאות הסקר שפרסם הן תוצאות האתמול - אתמול במובן הרחב. אתמול במובן של קצת התיישנו. במרץ ואפריל, כשהסוקרים של פיו ראיינו ישראלים, העימות בין ממשלת ישראל לבין ממשל ביידן היה עוד רחוק משיאו. התוצאות בהתאם. במרץ ואפריל, כשהסוקרים של פיו ראיינו ישראלים, תחושת הדשדוש עוד הייתה רחוקה משיאה. התוצאות בהתאם. בסקר של פיו, יש עוד רוב של ישראלים שמניחים שישראל תנצח. בסקר שערכנו במאי. כלומר, מאוחר יותר, התגלה שינוי: יותר ישראלים מתקשים להאמין בניצחון ופחות מאמינים בו (זה הסקר שנערך עבור המכון למדיניות העם היהודי). בזמן מלחמה, שישה או שמונה שבועות הם נצח. פיו הוא מכון רציני מאוד, שעובד לאט מאוד. זה הופך את הסקרים שלו לחשובים, סוג של "בייסליין". זה הופך את השאלות האקטואליות בזמן מלחמה לקצת פחות רלוונטיות.

ובכל זאת, שווה לעיין בדו"ח החדש, לאור הדיווחים על הסכמה להזמין את בנימין נתניהו לשאת נאום בקונגרס. מתי? לא ברור. כנראה שלא ממש בקרוב. על מה? שאלה טובה. כמה מכרים בוושינגטון, שאינם מבקרים מובהקים של נתניהו, שאלו את השאלה הזאת. נאלצתי למלמל תשובה לא לגמרי בהירה. באמת על מה? ואם לנסות לנסח את השאלה קצת יותר טוב - כי נושאים לנאומים תמיד קל למצוא - לאיזו תכלית? לכל נאום צריכה להיות סיבה. לנאום מיוחד בקונגרס של ראש ממשלת ישראל צריכה להיות סיבה מיוחדת. וצריכה להיות סבירות כלשהי שיש התאמה בין התוכנית (נאום), המקום (קונגרס), הקהל (המערכת הפוליטית-מדינית), המועד (לא ידוע) - לבין היעד. אותה תכלית מסתורית שלשמה רוצה נתניהו לנאום.

באין מידע על התכלית, נצטרך לנחש. הנה כמה אפשרויות.

התכלית היא לשכנע את האמריקנים שישראל הייתה מוכרחה לצאת למלחמה (לא בטוח שצריך, זה מה שהם חושבים). התכלית היא לשכנע את האמריקנים שישראל מנהלת מלחמה צודקת ומוסרית (בזה אולי יש צורך, אבל לא ברור שנתניהו הוא השליח המתאים למסר כזה, ומייד נרחיב בזה). התכלית היא להרגיז את ממשל ביידן, שלא מזמין את נתניהו לביקור בוושינגטון (יש להניח שהתכלית תושג, אם כי, לא בטוח שזו תכלית שישראל מרוויחה מהגשמה שלה). התכלית היא פוליטיקה פנימית ישראלית (קשה לראות כמה זה מוסיף לנתניהו, אבל מי יודע). התכלית היא להסביר שישראל לא תסכים למדינה פלשתינית (נדמה לי שהם יודעים שזו עמדתו של נתניהו, לא?). התכלית היא לשכנע שמדינה פלשתינית היא רעיון גרוע (על זה שוב נשאל את שאלת השליח). התכלית היא להזכיר את אירן (זה מזכיר סיבוב קודם ונאום דומה - התועלת הייתה שנויה במחלוקת). התכלית היא לשחק במגרש הפוליטי האמריקני לקראת הבחירות לנשיאות (בתכלית כזאת גלומים הרבה מאוד סיכונים). התכלית היא להכריז על הסכמה ישראלית לתוכנית הסעודית לקידום השלום, או מסר מדיני מטלטל אחר (נראה לכם? אם זה מה שנתניהו רוצה לעשות, אולי בכל זאת יש טעם שיבוא).

נחלק את התכליות לשלוש קבוצות:

  • להעביר מסר מדיני של ישראל.

  • להרוויח פוליטית בישראל.

  • להשפיע על הפוליטיקה האמריקנית.

מה ראש הממשלה רוצה להשיג איננו יודעים. אבל דבר אנחנו יודעים - נתניהו הוא האיש שיישא את הנאום. ועוד דבר אנחנו יודעים - הוא יודע לנאום באנגלית טובה ולעשות רושם על הקהל. ועוד דבר אחד אנחנו יודעים - פעם הוא היה בדיוק הישראלי המתאים להעביר מסר בוושינגטון, והיום הוא כבר לא. הנה, אמרנו: היום כבר לא. כלומר, האנגלית עדיין תהיה טובה, והנאום מלוטש, והטיות הראש מתוזמנות היטב, והעזרים הפירוטכניים מקוריים. כל זה יהיה כמו שתמיד היה. אבל הקהל שישב מול נתניהו יהיה קהל אחר. זה יהיה קהל שלא סומך עליו ולא כל כך מאמין לו. קהל שפעם חשב על נתניהו דבר אחד, והיום דבר אחר.

במקביל לסקר של הישראלים, החוקרים של פיו הציגו גם השוואה בין עמדות של ישראלים לעמדות של אמריקנים. ומה שקרה לנתניהו בישראל בשנה האחרונה קרה לו גם באמריקה. ״לרוב האמריקנים (53%) יש מעט או בכלל אין אמון בראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו… כולל 25% שאין להם אמון בו כלל״. נדמה שהמשמעות של ממצא כזה ברורה. כשנתניהו מדבר לציבור בישראל - והוא ממעט לעשות זאת, בטלוויזיה, בעברית, מסיבות הידועות לו - יש הרבה מאוד צופים שלא חשוב מה יגיד, הם רק יתרגזו. הם לא מאמינים לו. ולכן, אם יאמר שיום, הם יציצו בחלון כדי לוודא שלא לילה. ואם יאמר שקריר, הם יצאו לחצר לבדוק. ואם יאמר שישראל מנצחת, הם ירדו למקלט. זאת המשמעות של אמון: אם יש אמון - אפשר לשכנע - אם לא ברור אם יש אמון - אפשר לנסות לשכנע - אם אין אמון - אז אין. לא משנה כמה הטענות טובות, נקודת הפתיחה לא מאפשרת שכנוע. נסו את זה עם דוגמה של מישהו שאתם בטוח לא מאמינים לו ותראו. נגיד, אם מחר התובע בהאג ינסה לשכנע אתכם בצדקתו, אתם תקשיבו? רובכם לא, משום שמלכתחילה, אין לכם עניין לשמוע את הטענות שלו. אין לכם אמון.

להרבה מאוד אמריקנים אין אמון בנתניהו. הם לא יקשיבו לו. רבים מחברי הקונגרס הדמוקרטים ייעדרו. ואלה שיבואו יעשו זאת בחריקת שיניים. אחד מהם, חבר קונגרס ששמו מוכר למדי, אמר: ״למה הוא עושה לי את זה?״ הוא ייאלץ להתייצב, ויחטוף ביקורת מתוך המפלגה. מבחינתו, ביקור של נתניהו הוא כאב ראש לגמרי מיותר. למעשה, אמרו לי כמה גורמים בוושינגטון, מי שהכי ייפגעו מהביקור יהיו הידידים שנותרו לישראל במפלגה הדמוקרטית. והיהודים. כמעט כל ראשי הארגונים היהודיים הגדולים לא רוצים בביקור של נתניהו, הגם שלא יאמרו זאת בגלוי, כי ארגונים יהודים לא מתנגשים בגלוי עם ממשלת ישראל בסוג כזה של נושאים.

פגשתי לא מעט אישים שמעורים הפוליטיקה האמריקנית השבוע, קודם בניו-יורק, ובעיקר בוושינגטון. חיפשתי מישהו שיאמר לי שנאום של נתניהו בקונגרס הוא רעיון מוצלח. לא מצאתי. כאמור, רוב המנהיגים היהודים לא יצאו נגד נאום כזה בפומבי. אבל בחדרים הסגורים הם מורטים את השערות בייאוש. מסרים לשגרירות ישראל - ״הועברו״. נתניהו לא מאזין לשגרירות. מסרים דרך גורמים אחרים - הועברו. אגב, לא הרבה ולא בתקיפות. שאלתי: למה לא? השיב מי שהשיב: ״כי הוא לא סופר אותנו״. אם יכולתי לכתוב את שמו של מי שהשיב כך, הייתם מזהים מייד שלא מדובר בחסיד של השמאל הישראלי או של המפלגה הדמוקרטית. ״זה יגרום רק נזק״, אמר. גרסאות מגוונות של המסר הזה שמעתי בכל מקום. אולי - אמר לי מישהו - אולי ב״קואליציה הרפובליקנית-יהודית״ חושבים שזה רעיון טוב. הם יהיו היחידים.

אם נתניהו לא יאמר משהו שהאמריקנים ישמחו לשמוע, בוודאי שאין טעם שיבוא. ואם כן יאמר משהו שישמחו לשמוע, הוא השליח הכי פחות אפקטיבי לומר אותו. שימו לב לשפה שכמה ממבקריה החריפים של ישראל מתבטאים בה: ״אנחנו לא סומכים על ממשלת נתניהו״, זה הביטוי שנעשה שגור. לא ״על ישראל״, לא ״על ממשלת ישראל״, בטח לא ״על הציבור בישראל״. הם מכוונים אישית, לנתניהו. למה? כי הוא מטרה קלה, נוחה. כמובן, הוא עדיין דמות חשובה, ומאוד מוכרת, שלדבריה יש משקל. אלא שהמשקל נעשה למשקולת. והיא תכביד על ישראל.

תאריך:  02/06/2024   |   עודכן:  02/06/2024
שמואל רוזנר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
יומן אמריקני: מה יש לנתניהו לנאום בוושינגטון
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות בארה''ב 2024
הרשעתו של דונלד טראמפ בפרשת סטורמי דניאלס (31.5.24) צפויה להשפיע על תוצאות הבחירות לנשיאות ארה"ב בעוד חמישה חודשים - אך כלל לא ברור האם ההשפעה תהיה מכרעת. כך סבור אהרון בלייק, כתב פוליטי בכיר בוושינגטון פוסט. הסקרים בנושא אינם חד-משמעיים, ומדובר בסקרים כלל-לאומיים ולא בכאלה שנערכו בשש מדינות המפתח בהן יוכרעו הבחירות על-פי שיטת האלקטורים: אריזונה, ג'ורג'יה, ויסקונסין, מישיגן, נבאדה ופנסילבניה.
31/05/2024  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
מושלת דרום קרוליינה לשעבר ומי שעד לאחרונה ניסתה להפוך למועמדת המפלגה הרפובליקנית בבחירות לנשיאות ארצות הברית, ניקי היילי, הודיעה כי תצביע עבור הנשיא לשעבר דונלד טראמפ בבחירות שיתקיימו בנובמבר הקרוב. זאת, על-אף ביקורת חריפה שהטיחה בו במהלך הקמפיין שניהלה בתוך המפלגה הרפובליקנית.
23/05/2024  |  איציק וולף  |   חדשות
בשבוע שעבר נסגר מדד דאו ג'ונס, לראשונה בהיסטוריה, מעל 40,000 נקודות. שוק המניות אינו האינדיקטור הטוב ביותר למצבו של המשק, או אפילו אינדיקטור טוב – אומר פול קרוגמן בניו-יורק טיימס. אבל הוא אינדיקטור. בהינתן המצב הפוליטי בארה"ב, הקיטוב העמוק ותיאוריות הקונספירציה – יש להתייחס לאבן הדרך הזאת.
22/05/2024  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
בחירות 2020 היו הגרועות ביותר למועמד רפובליקני במדינת ג׳ורג׳יה מאז בחירות 2000. עשרים שנה. ג׳ורג׳ בוש קיבל בג׳ורג׳יה 55% מהקולות ואז 58%. ג׳ון מקיין, בחירות 2008, קיבל 52%. מיט רומני, בחירות 2012, 53%. דונלד טראמפ, בחירות 2016, 51% - ואז, בשנת 2020, באה הירידה. אומנם קלה, ובנסיבות רגילות כמעט לא מורגשת: טראמפ ירד מקצת פחות מ-51% לקצת יותר מ-49%. אבל זה הספיק. זה אפשר לג׳ו ביידן לנצח. ניצחון בשתי עשיריות האחוז. "תמצאו לי 11 אלף קולות", התחנן, דרש, הנשיא טראמפ בשיחת טלפון שתככב במשפטו על ניסיונות להטות את תוצאות הבחירות. אבל הקולות לא נמצאו, וטראמפ הפסיד. הפעם האחרונה לפני 2020 שבה מועמד דמוקרטי ניצח בג׳ורג׳יה הייתה שנת 1992, מערכת הבחירות הראשונה של ביל קלינטון. ארבע שנים אחר כך, ג׳ורג׳יה העבירה את קולה לבוב דול, אבל לקלינטון היו מספיק מדינות אחרות כדי לנצח. לא בטוח שגם לביידן יהיו. לא בטוח שבלי ג׳ורג׳יה יוכל גם הוא לנצח.
19/05/2024  |  שמואל רוזנר  |   יומני בלוגרים
ג'ו ביידן ודונלד טראמפ יקיימו עימות ב-27.6.24 ברשת CNN ועימות ב-10.9.24 ברשת ABC. ההסכמה באה (15.5.24) שעות אחדות לאחר שביידן קרא פומבית לטראמפ להתעמת עימו בחודשים יוני וספטמבר, ללא חסותה של הוועדה הדו-מפלגתית המארגנת את העימותים מאז 1968. בשבועות האחרונים קיימו נציגי שני הקמפיינים שיחות שקטות במטרה להגיע להסכמות על העימותים.
15/05/2024  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אתה נמלט ביבי. אתה בורח. בורח מבשורה, אם לשבש משפט של הסופר דוד גרוסמן    יש לך סיבה לברוח כי אנו "עלה נעלה ויכול נוכל"
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
ישראל נמצאת בשפל, בבידוד, אבל ביכולתה להיחלץ מבור התחתיות אם, כדברי גנדי על מלחמת תש"ח, לא נתייאש, נתחזק ברוחנו, נהיה מאוחדים וחדורי אמונה בצדקתנו. אם אין אני לי - מי לי?
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
תגובה לכותרת הראשית בידיעות אחרונות לפיה מערכת הביטחון ממליצה לדרג המדיני לעצור את המלחמה בעזה בהסכם עם חמאס
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il