|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מדף צף לסלון ולמטבח: הוסיפו אחסון דקורטיבי לבית
קבוצת ירדן
הצעה שאי אפשר לסרב לה: כך לתכנן הצעת נישואין מקורית

טעינו בטיפול בחיזבאללה

ארבעה חודשים לאחר שהובס הליכוד בבחירות נראה כי בכיריו מפנימים את מצבם החדש ח"כ סילבן שלום, סגן ראש הממשלה ושר החוץ לשעבר, מתרגל לתפקידו כחבר כנסת באופוזיציה בין הגשת הצעות חוק ומסע הסברה באירופה נפגש לריאיון מקיף על המצב המדיני ביטחוני בישראל
14/08/2006  |     |   מאמרים   |   תגובות
ח"כ שלום. מאמין בהסברה

   רשימות קודמות
  המתנחל של קדימה
  הדלק קיים וחסר רק הגפרור
  הוצאת קיטור מלחמתית
  בעדיאל הציונות אינה מילה גסה
  "נקמת ילד קטן עוד לא ברא השטן"

ח"כ סילבן שלום (ליכוד), סגן ראש הממשלה ושר החוץ לשעבר, היה פעיל במלחמה האחרונה שנגמרה אך לפני מספר שעות, בעיקר בתחום ההסברה. לאחר שחזר משהיית עבודה בלונדון, מצא את הזמן להתראיין ל- Nfc ולדבר על המצב המדיני-ביטחוני, ההתייחסות הראויה לעולם הערבי, ואיך אפשר בלי האירנים. רק על דבר אחד לא הסכים ח"כ שלום לדבר בתקופה שכזו וכמובן מדובר בפוליטיקה, לא בתוך הליכוד ולא במישור הארצי.

"אני חושב שיש פער עצום בין התפיסה שלנו את המלחמה הזו לבין הדרך בה העולם רואה אותה. כבר ביום השלישי ללחימה, בזמן ישיבת ועדת חוץ וביטחון אמרתי לשר הביטחון, שהעולם רואה את הדברים בצורה אחרת לכן אנחנו פועלים על זמן שאול מבחינת תמיכת העולם".

ח"כ שלום מסביר שחטיפת שני חיילים והריגת השמונה היתה "סוף העולם מבחינתנו וטוב שכך. בשבילם זה כלום. כל יום נהרגים מאה בעירק, שבוע קודם לכן נהרגו 150 בפיגוע טרור בהודו. יש הבדל עצום בראייה שלהם את החיילים לבין הראייה שלנו. בעולם שנהרגים חיילים, זה טבעי. שפוגעים באזרחים זה נחשב קטסטרופה. אצלנו, לפעמים יותר קשה לקבל חיילים הרוגים מאשר אזרחים הרוגים. לכן יש עניין של פער עצום בין הראייה הבסיסית ולכן גם התגובה נתפסת אחרת", הוא אומר.

אנחנו לא יכולים להיות יותר צדיקים מהאפיפיור

הרבה לפני שהתחילה המלחמה הנוכחית, ישראל ידעה, ככל הנראה, על פעילות החיזבאללה על הגדר וצפונה משם, בתוך לבנון. לשאלה מדוע לא נעשה דבר, משיב ח"כ שלום, כי "יכול להיות שנעשו טעויות. אבל צריך להבין, גם סוריה ומצרים מתחמשות, וזה לא שישראל תוקפת. אבל, אם עכשיו נלך להפסקת אש קצרת זמן וכוחו של החיזבאללה יישמר, יתחזק הנרטיב שרק דרך כוח הזרוע אפשר לנצח את ישראל".

מצד שני, ח"כ שלום אינו חושב שצריך לפתוח חזיתות נוספות כרגע. "בתחילת הלחימה חשבתי שצריך לתקוף גם את סוריה כדי לתת להם סימן אזהרה. היום ההעדפה היא לא לפתוח חזית שלישית ואני לא חולק על כך. אירן זה לא על האג'נדה ואני לא חושב שצריך לתקוף אותם. אבל, עצם העובדה שיורים כל יום 150-200 טילים, יש לחשוב איך עוצרים את זה. מדובר בטילים קצרי טווח. רוב המאגר של הטילים האלה נמצאים בדרום לבנון עד הליטני או קצת מעבר. יש להם טילים ארוכי טווח ומשגרים, אך מדברים בכמות יותר קטנה שברובה גם פגענו".

"אבל, גם עכשיו אני לא חושב שצריך להילחם בעיקר מהקרקע. יש להפעיל את חה"א למרות שלפעמים אנשים חפים מפשע נפגעים. אנחנו הצבא הכי מוסרי בעולם אבל הם עושים שימוש בחיי אדם כמגן אנושי. למשל, הם לא נותנים לנוצרים לצאת מהכפרים שלהם כדי להשתמש בהם כמגן חי. עם כל הכבוד אנחנו לא יכולים להיות יותר צדיקים מהאפיפיור".

הויכוח הקשה עם שירותי הביטחון

"העולם הבין במשך השנים שהבעיות הן לא רק שלנו בלבד", טוען ח"כ שלום. "אז אחרי מה שקרה בניו-יורק, לונדון ומדריד, לא צריך להסביר להם". הוא טוען כי אותו הדין חל גם לגבי אירן משום ששנים חשבו בעולם שאירן זו בעיה של ישראל בלבד. שלום מספר, כי היה ויכוח קשה בין שירותי הביטחון של ישראל לבינו בסוגיית הסברת האיום האירני.

"אני חשבתי שצריכים להציג את הבעיה האירנית ציבור בעולם ואנשי שירותי הביטחון אמרו לי שישראל לא צריכה לעמוד בחזית ההסברה בנושא. אבל, כשאני בכל מקום אמרתי שהבעיה האירנית היא גם בעיה שלכם משום שהאירנים מפתחים טילים היכולים להגיע ללונדון, פריז, ברלין ורומא, החל לחץ על הפוליטיקאים". לטענתו, אחת התוצאות של מערכת ההסברה הייתה העברת התיק האירני למועצת הביטחון ולהחלטה שהתקבלה לפני שבוע שאירן חייבת להפסיק את העשרת האורניום עד 31 באוגוסט.

צריך לנקוט בפעולה הסברתית דומה גם בקשר לחיזבאללה. "הם נלחמים נגד הערכים המשותפים שלנו כדמוקרטיה, חופש, זכויות אדם ועוד. החיזבאללה מאוד פוחדים שהמדינות הערביות האחרות יאמצו את הערכים האלה, דבר שיחליש אותם. הם רוצים לערער את המשטרים החילוניים ולהנהיג שם משטרים דתיים. לאירן יש את החלום של האימפריה הפרסית הקדומה על-ידי זה שכל העולם המוסלמי יהיה דתי והם ישלטו בנפט וכך ישלטו בעולם".

לכן, אומר ח"כ שלום, צריך להשקיע במתונים שבעולם הערבי. "היום המאבק הוא מי ישלוט בעולם הערבי, האם יהיה זה הנרטיב של הקיצונים או של המתונים". כאן גם נכנסת המלחמה הנוכחית של ישראל בלבנון. לטענתו, "אם ניכנע היום, מי שינצח זה הקיצוניים. החיזבאללה וקיצוני הג'יהאד טוענים כי "רק בכוח הזרוע ניתן להביס את ישראל. אם לא נסיים את העבודה עכשיו, נחזק את הג'יהאד, והסורים, שיראו כי טוב, עלולים לפעול באותה דרך כדי לקבל את רמת הגולן".

לדבריו, "יש הרבה ישראלים שמדברים עם מנהיגים ערבים מגובה של מאה אלף רגל. גם מבחינת התוכן וגם מבחינת ההתייחסות". הוא מספר כי בשנים שהיה שר החוץ ישראל פיתחה קשרים עם העולם הערבי, המוסלמי. "ראינו מדיניות שונה לחלוטין כלפי ישראל. למשל, הייתי במרוקו לפני ההינתקות, בזמן האינתיפאדה ופגשתי את הנשיא מובארק לפגישה הראשונה אחרי שנתיים של נתק מישראל לפני ההכרזה על ההינתקות".

מה היה קורה אם הסורים היו עכשיו בלבנון?

"שנה לפני החלטת 1559", הוא מספר, "החלטתי לצאת במבצע מדיני להוצאת הכוחות הסורים מדרום לבנון. זה לא אומר שאני הוצאתי אותם אבל העליתי את הנושא על סדר היום העולמי". משם, הדרך להחלטה 1559 הייתה קצרה, על אף שלא היתה קשורה כל כך לישראל.

"הסורים עשו צעד אחד יותר מדי ותיקנו את החוקה הלבנונית שאפשרה ללחוד, הנשיא המכהן היום כהונה שלישית, להמשיך ולשלוט. נשיא צרפת שיראק שהיה חבר טוב של חרירי, רצה את חרירי כנשיא לבנון. באותו רגע חברה צרפת לארה"ב ופעלו עד שמועצת הביטחון קיבלה את החלטה 1559, שלא רק מוציאה את הכוחות הסורים מלבנון אלא מעלה את הדרישה לפרק את החיזבאללה מנשקו".

בימים אלה עדיין נשמרים הפוליטיקאים מלבקר את הממשלה. למרות זאת, אומר ח"כ שלום כי אכן נעשו טעויות. לדידו, "הטעות היא שלא עשינו פעולה צבאית יותר החלטית ושלא דחינו על הסף את אותה הצעת החלטה. לבוא ולהגיד על הצעת החלטה שהיא בעלת הישגים לישראל, מיד כאשר ההחלטה מתקבלת, זו חובבנות. כאשר מנהלים משא-ומתן, גם אם אתה מרוצה, יש להראות שאתה לא מרוצה כדי שיבואו לקראתך יותר. גם כך, לפי דעתי, אותה הצעת החלטה היתה בעייתית מאוד משום שהיא מוציאה מכל תוכן את החלטה 1559 שהושגה בעמל רב".

כאמור, היו התנגדויות לפעילות של ח"כ שלום להוצאת סוריה מלבנון אך כעת הוא שואל - "מה היה קורה אם הם היו שם עכשיו? היינו צריכים להילחם גם מול הצבא הסורי. אנחנו היום מבינים שאין אפשרות לפרק פירוק מלא של החיזבאללה. יוניפי"ל יקבל כוח מוגבר במקום כוח בין לאומי שדיברו עליו, אותו יוניפי"ל שסייע לחטיפת השלושה לפני חמש שנים, שלא מנע את העברות הנשק, חוות שבעא פתאום נכנסות לעניין למרות שלפי החלטת מועצת הביטחון 425, קופי ענאן הכריז שישראל מילאה את כל הדרישות".

תאריך:  14/08/2006   |   עודכן:  15/08/2006
רונן ליבוביץ
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
טעינו בטיפול בחיזבאללה
תגובות  [ 11 ] מוצגות   [ 11 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מאירק'ה
15/08/06 02:44
2
משה כ"ץ
15/08/06 02:49
3
j.b
15/08/06 06:02
4
j.b
15/08/06 06:05
5
j.b
15/08/06 06:07
6
יוסי ל.
15/08/06 06:45
7
סילבנה
15/08/06 07:05
 
אברשה
15/08/06 09:19
8
דאראטה מהמרכז
15/08/06 11:18
9
בנג'י נתניהו
15/08/06 14:10
10
סילבנה
16/08/06 13:02
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בראשית דבריי, אני מבקש לשלוח תנחומים, בשמי, בשם הממשלה, הכנסת והעם כולו, למשפחותיהם של 158 ההרוגים - מקרב האזרחים ומקרב חיילי צה"ל;
14/08/2006  |  אהוד אולמרט  |   מאמרים
כבר חודש ימים מאז פרוץ המלחמה שאין לה שם. אנו שומעים כי העורף הישראלי חזק. כן זה נכון רק צריך להבין יותר טוב מה הוא העורף הישראלי.
14/08/2006  |  אלכס לוין  |   מאמרים
חברות ישראליות רבות מנסות להרחיב פעילותן לשוק הבינ"ל, רובן חברות טכנולוגיה המציעות פתרונות ייחודיים ואטרקטיביים לצרכנים בשוק הבינ"ל. הפרדיגמה המסורתית של השיווק בינ"ל גורסת כי יש להכיר היטב וליישם את גינוני התרבות המקומית כתנאי מקדים לכך. דוגמה קלאסית ונפוצה לכך היא כי בפגישה עם איש העסקים היפני נהוג להגיש את כרטיס הביקור במעין קידה והרכנת ראש כאשר הכרטיס אחוז בין אצבעות שתי הידיים. השאלה המתבקשת היא: האם בעולם המודרני של השוק הגלובלי כל זה בהכרח נחוץ ?
14/08/2006  |  יובל קנון  |   מאמרים
הייתי בדרכי הביתה כאשר האזנתי לתוכנית רדיו שבה ראיינו קצינה מהצנזורה הצבאית. זו ציינה, ובצדק, כי תקופה זו של לחימה היא תקופה שבה היא ואנשיה ידיהם מלאות בפיקוח אחר השידורים הרבים של התקשורת על הנעשה באזור. אין ספק שתפקידם של ביטחון שדה ושל הצנזורה הצבאית חשוב במיוחד בימים אלה.
14/08/2006  |  אילן יוגב  |   מאמרים
ב- 31 ליולי 2006 קבלה מועצת הביטחון (מועבי"ט) את החלטה 1696 הקובעת, בהתאם לסעיף 40 של פרק VII באמנת האו"ם, כי על אירן לבצע את הצעדים שנדרשו על-ידי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), החיוניים על-מנת לבנות אמון בהצהרתה על יעוד תוכניתה הגרעינית לצרכי שלום בלבד [1]. כמו כן, סבא"א התבקשה לדווח, עד ל- 31 לאוגוסט, האם אירן השעתה, במלואן ולאורך ימים, את כל הפעילויות הנזכרות בהחלטה, כמו גם על "תהליך הציות האירני לכל הצעדים שנדרשו על-ידי מועצת הנגידים של סבא"א". לפיכך, יש לאירן הרבה פחות מחודש על-מנת לאפשר לסבא"א לוודא את הציות להחלטה ולהגשת דוח חיובי למועבי"ט.
14/08/2006  |  אפרים אסכולאי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
על המילה "בוגד", שהושמעה בכיכרות בשלהי המאה הקודמת, נאמר בשעתו כי היא זו שהובילה לרצח יצחק רבין ז"ל    כינית יריב "בוגד", הסתת לרצח שלו    היום לאנשי השמאל, משסעי החברה, מותר להגיד ב...
חיים רמון
חיים רמון
עכשיו זה הזמן להפסיק עם האסטרטגיה של "כניסה-יציאה" שהמטכ"ל מציע, לזנוח את התוכנית של הרמטכ"ל לעבור ל"לשלב ג'", ולהורות לצבא לכבוש את הרצועה ולהקים בה ממשל צבאי זמני כדי להשיג את מט...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
רה"מ נתניהו מסובך עם ממשלה שכזאת, עם ביידן, עם גלאנט, עם בג"ץ והחרדים, ולערך עם כל העולם    למרות המצב בישראל רצוי לחייך מעט ולקוות לימים בהם נוכל לצחוק בפה מלא...
מיכאל מירו
מיכאל מירו
ישראל הימנית בעד מפעל ההתנחלויות וישראל האחרת אדישה ולא מודעת למה שקורה בשטחים, בעיקר בגבעות    ישראל מקבלת על עצמה בין אם ביודעין בין אם בהסכמה את העיקרון "לעולם נחיה על החרב"
אפרים הלפרין
אפרים הלפרין
טליה ששון שיתפה פעולה עם אהוד ברק ואחרים כדי למנוע את נאומו של נתניהו בקונגרס    כל כך מיואשת טליה? כל כך מיואשת עד שמצאה את אהוד ברק כשותף?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il