|   15:07:40
  קובי לירז  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

מבוא לתולדות הנכבה

מוכנים לאפשר את ציון הנכבה? אין בעיה. מעוניינים ללמד על אודותיה? מצוין. רק אל תשכחו את העובדות. הנה הן לפניכם. לשנן לבגרות
05/06/2009  |   קובי לירז   |   מאמרים   |   ישראלי-ערבי   |   תגובות

עובדה: עד להקמת מדינת ישראל במאי 1948 הייתה ההתיישבות היהודית בארץ ישראל מבוססת רק על רכישת אדמות בכסף מלא מבעליהן. למעשה, היחידים שהיו יכולים להתלונן על הפקעת אדמות היו רק היהודים, אשר בתקופת הטורקים סבלו מהתנכלויות, ובתקופת הספר הלבן של הבריטים נלקחו מהם אדמות באזורים שלא הותרו ליישוב היהודי. עובדה: עד תחילת מלחמת העצמאות, אף יהודי לא תקף אף ישוב ערבי. עד 1920 נעשתה כל הפעילות הביטחונית במושבות היהודיות על-ידי ארגון "השומר" שמנה כמה עשרות אנשים, וכל פעילותו הייתה, כשמו, מוכוונת לשמירה מפני עבריינים. לכאורה, לא הייתה לערבים כל סיבה להתלונן. אך שנאה אינה זקוקה לעילות אובייקטיביות. ב-1921 החל המון מוסת של ערבים לפרוע ביהודים. בתחילה ביפו וסביבתה, ולאחר מכן בפתח תקוה, בחדרה וברחובות. בפרעות תרפ"א נרצחו 47 יהודים בהם הסופר י.ח. ברנר ונפצעו 140. פרעות אלה נתנו את הדחיפה לארגונה של "ההגנה" שהייתה אז בחיתוליה.

בנקודה זו יהיה אולי מישהו שיאמר - הערבים חששו שהיהודים מתכננים להיות רוב בארץ. ובכן, מה בכך? בואו נחשוב. בימים אלה מוסלמים רבים מהגרים לצרפת, קונים בה בתים ומקימים מסגדים. 10% מאזרחי צרפת כבר מוסלמים, והם אינם מסתירים את כוונתם להפוך לרוב. האם זה מעניק לצרפתים זכות להרוג בהם? התשובה ברורה. ובואו לא נשכח כי צרפת הייתה שייכת משחר ההיסטוריה לצרפתים הקתולים. בארץ ישראל, מאז שגלינו מארצנו, היו רק שלטונות כיבוש. נחזור אם כן לעובדות.

למרות פרעות תרפ"א, המשיך חלק גדול מהתושבים היהודים, ובמיוחד בקרב היישוב הישן, להאמין כי ניתן לחיות ביחסים טובים עם השכנים הערבים. שכנות טובה זו הופרה על-ידם ב-1929 בפוגרום דמים שזכה לכינוי מאורעות תרפ"ט. בעקבות דרשת יום שישי שנשא המופתי חאג' אמין אל-חוסייני בהר הבית, שבה העליל על היהודים כי הם מתכננים להשתלט על המקומות הקדושים לאיסלאם, החלו פרעות של מוסלמים בשכונות היהודיות בירושלים בהן נרצחו 19 יהודים ובתים נהרסו ונשרפו. הפרעות התפשטו לחברון, שם נטבחו 67 יהודים, חלקם בעינויים קשים. בפרעות הותקפו ונהרסו גם היישובים באר טוביה, חולדה, הר טוב וכפר אוריה. בפוגרום בצפת נרצחו בידי הפורעים המוסלמים 18 איש, נפצעו 80, ובתים הועלו באש. קהילות יהודיות ותיקות בנות מאות שנים בעזה, בשכם, ברמלה, בג'נין ובעכו ננטשו לבלי שוב.

למרות ניסיונות פיוס מצד השלטונות הבריטיים, הלכה ההקצנה בקרב ערביי ישראל והחריפה. ב-1936 פרצו בארץ מאורעות תרצ"ו-תרצ"ט שנמשכו 3 שנים. המאורעות אירעו במקביל להתגברות הנאציזם, וקיימת ראיה לפיה המרד הערבי מומן על-ידי ממשלת גרמניה הנאצית. תחילתו בהתנפלות על יהודי יפו ושריפת בתי שכונות הספר, אך עד מהרה המאורעות התרחבו לכל הארץ. התרחבות הפרעות לכל הארץ חייבה את הבריטים לדכא אותם בכוח. במאורעות אלה נהרגו יותר מ-5,000 ערבים, 400 יהודים ו-200 בריטים. בעקבותיהם גורש מנהיג ערביי ישראל חאג' אמין אל-חוסייני, ועד מהרה הוא חבר להיטלר מתוך תקווה לשוב עם הכוחות הגרמנים שהתקדמו אז בצפון אפריקה לעבר ארץ ישראל, כדי לעמוד בראש המבצע להשמדת היהודים בארץ. לאחר מלחמת העולם השנייה אל-חוסייני נעצר בצרפת כפושע מלחמה, אך הוא ברח בטרם הועמד לדין, וחזר להנהיג את הציבור הערבי במהלך מלחמת העצמאות.

ב-29 בנובמבר, 1947, קיבלה העצרת הכללית של האו"ם ברוב של 33 קולות בעד, 13 נגד ו-10 נמנעים החלטה על הקמת שתי מדינות בארץ ישראל. לכאורה היו לתוכנית זאת חסרונות רבים מבחינת היישוב היהודי, ויתרונות לערבים. הם קיבלו את מרבית השטח המיושב, הם קיבלו גישה ישירה לירושלים ורצף טריטוריאלי טוב יותר. אך הערבים לא גילו עניין ביתרונות שהתוכנית העניקה להם. למעשה, המנהיגים של תושבי הארץ הערבים לא בחנו כלל את היתרונות או החסרונות של הצעת החלוקה. תגובתם גם לא נבעה מתוך חשש שמעתה ואילך היהודים ייקחו אדמות שלא להם. אפילו לא הייתה להם סיבה אמיתית להאמין שיהודים יתנפלו על היישובים הערבים, משום שליישוב היהודי לא היה עדיין כוח של ממש. עד אז הבריטים מנעו די ביעילות צבירת נשק משמעותית על-ידי היישוב היהודי. האמת היא שתוכן ההחלטה לא עניין אותם כהוא זה. הם היו משוכנעים שאין בכלל צורך לשקול אותה או להתחבט לגבי העתיד. אפשר פשוט לשחוט את כל היהודים ובכך לסיים את כל הפרשה אחת ולתמיד מבחינתם.

התקפותיהם החלו מיד. אוטובוס של אגד הותקף וחמישה מנוסעיו נרצחו; המוני ערבים התנפלו על המרכז המסחרי היהודי בירושלים ושדדו אותו; מכונית תופת הרסה את בניין הסוכנות היהודית בירושלים וגרמה ל-12 הרוגים ולכ-40 פצועים; ישובים הותקפו, ועל המבודדים הוטל מצור; דרכי תחבורה נחסמו, וכך הלאה. עוד לפני שהבריטים סיימו לפנות את הארץ החלו כוחות ערבים בלתי סדירים לחדור לארץ כדי לפגוע ביהודים. הערבים היו משוכנעים כי מיד עם הסתלקות הבריטים הם יותירו מהיהודים אודים עשנים ונהרות של דם. במקביל, לא טרחו הערבים כלל לפעול להקמת מוסדות מסודרים למדינה משלהם. השמדתם של היהודים הייתה חזות הכל, ומדינה לעצמם עניינה אותם כשלג דאשתקד.

כוחות הצבא היהודי שהתארגנו במחתרת הצליחו בכוחותיהם הדלים לחולל מפנה בלחימה. עד מהרה התהפך הגלגל, והתוקפים הפכו למותקפים, ויישובים ערבים ששימשו בסיסי פעולה לכנופיות, נכבשו על-ידי ההגנה והפלמ"ח. כתוצאה טבעית מהתבוסה בקרבות, נאלצו חלק מתושבי היישובים שנכבשו לברוח, אך לא מעטים מהם פשוט נענו לקריאות של המנהיגים הערבים, ובראשם חאג' אמין אל-חוסייני, לפנות באופן זמני את בתיהם כדי שלא ייפגעו בעת שצבאות ערב הפולשים ייכבשו את הארץ. חלק מהם אף סירבו להפצרות של שכניהם היהודים להישאר.

שוב, לא היה ספק למנהיגי ערביי ארץ ישראל כי הצבאות הסדירים והמאומנים של 5 מדינות ערב, המצוידים בטנקים ובמטוסים, יוכלו להשלים כהרף עין את מלאכת השמדת היהודים שאותה הם עצמם נכשלו לעשות, כנגד אוסף של מתנדבים בלתי מאומנים המצויד בנשק מאולתר ברובו. אך גם הפעם, עמידת הגבורה של היישוב העברי שיבשה את תוכניותיהם. כתוצאה מכך עזבו את השטחים ששוחררו על ידינו במלחמת העצמאות בין 600 ל-750 אלף פליטים.

ראוי לציין כי בכל קרב בו המצב היה הפוך, כלומר, ידם של ערביי ישראל הייתה על העליונה, הסתיים הקרב בטבח מוחלט של היהודים. זה היה גורלם של 79 רופאים, אחיות ועובדי אוניברסיטה משיירת הדסה שנהרגו בירי ובשריפה; של 39 פועלי בתי הזיקוק בחיפה שנטבחו; של 11 לוחמי חי"ש בלתי חמושים מראשון לציון שנרצחו באכזריות לאחר שנפלו בשבי, הופשטו מבגדיהם, ובוצעו בהם מעשי התעללות אכזריים, ועוד.

יכולה להיות מחלוקת איזה חלק מבין הפליטים שנמלטו עשו זאת מיוזמתם או מיוזמת מנהיגיהם כדי לחזור לאחר שצבאות ערב הפולשים יזרקו את היהודים לים, ויחלקו את רכושם לתושבים הערבים, ואיזה מבין הפליטים נמלט בשל פחד אמיתי, אך לא ניתן לחלוק על כך שלכוחותינו הייתה רק ברירה אחת - לנצח, ולוודא שביישובים הערביים לא ייוותרו כנופיות מרצחים. אין גם מחלוקת על כך שלאלה שלא נמלטו, ושהסכימו לחיות בשלום עם היהודים, לא אונה כל רע, והם היום אזרחים ישראלים שחיים ברווחה.

לנמלטים אכן נגרם סבל, ועלינו להכיר בכך. ייתכן שגם לנו יש חלק בכך, למרות שהגורם העיקרי לסבל היו המנהיגים של ערביי הארץ באותה תקופה, ראשית משום שהסיתו אותם לשנאה במקום לחנכם לדו-קיום, שנית משום שלא צייתו להחלטת האו"ם, ולבסוף בשל קריאתם להתפנות זמנית. לרוע המזל, המנהיגים הללו, שהיו פוליטיקאים קטנים ביותר, לא קמו לאחר המלחמה להכות על חטא ולהודות בפני אחיהם - טעינו, ובשל טעותנו נגרם לכם סבל. כדי לחפות על טעויותיהם החריפו את ההסתה נגד הציונים. מנהיגים אחרים שקמו להם ממשיכים גם כיום לגרום להם סבל בדיוק באותן נסיבות ובשל אותן סיבות.

באותה עת שהם נמלטו מישראל, נאלצו כ-700 אלף יהודים להימלט ממדינות ערב בשל הפרעות שניחתו עליהם בעקבות הסכסוך. למרות שגם הם סבלו קשיי קליטה בארצם החדשה, בעיית הפליטים היהודים הלכה ונפתרה, בעוד בעיית הפליטים הערבים הלכה והחריפה, כתוצאה מהרצון להשתמש בהם ככלי פוליטי כנגד ישראל. לסבל המתמשך הזה אחראים באופן בלעדי מנהיגיהם ומנהיגי מדינות ערב שסירבו לקלוט אותם.

השאלה היא כמובן מה עושים כעת כדי להביא את הסבל הזה לידי סיום. האם ניתן לעשות זאת רק על-ידי גרימת סבל נוסף לעוד אנשים, כדי להצדיק את תרגילי ההתחמקות מאשמה של מנהיגיהם, או שניתן לחסוך מהם כל סבל נוסף ללא גרימת סבל מיותר לאנשים אחרים? התשובה ברורה - בוודאי שיש דרך לגאול אותם מסבלם בלי להרחיב את מעגל הסובלים. על-ידי פעולות לשיקום אישי של כל אחד ואחד וכל משפחה ומשפחה מהנפגעים אפשר לפצות אותם פיצוי מלא ולשקם אותם. למען האמת, אילו המיליארדים שהוזרמו לרשות של פתח ולחמאס מאז הסכמי אוסלו היו מחולקים ישירות לכל משפחות הפליטים בכל מקום בו הם נמצאים, הסבל של הפליטים כבר היה מגיע לסיומו. אבל יותר מדי אינטרסים פוליטיים מכתיבים את הנצחת הסכסוך במקום טיפול בבעיה ההומניטארית. ועד שכל הגורמים הפוליטיים יסכימו שיותר חשוב לחסוך סבל נוסף לפליטים מאשר להתנכל לישראלים כולנו נצטרך להמשיך לסבול.

תאריך:  05/06/2009   |   עודכן:  05/06/2009
קובי לירז
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מבוא לתולדות הנכבה
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
לא להתבלבל
5/06/09 16:13
2
אבנר צפוני
5/06/09 17:26
3
לא להתבלבל
5/06/09 19:43
 
אבנר צפוני
6/06/09 08:26
 
מיקיס
6/06/09 12:06
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לא מכבר היה הדבר, ביקרתי בבית ידיד (נשבע לכם, לי אין טלוויזיה בבית...) שם הותזו לרווחה אורות מסך, שהעידוני לסצנה הבאה: על המרקע הופיעו בזה אחר זה, אנשים משוחחים, מרוטים מרוב חוסר מעש ושעמום, הטרודים בעיקר בשאלה מתי סופסוף ייצאו לחופשי.
05/06/2009  |  אריאל ורדיגר  |   מאמרים
ישנה אמירה המיוחסת לאלברט איינשטיין, לפיה הטמטום והיקום הם אינסופיים. לגבי היקום, אומנם איינשטיין לא היה בטוח, לעומת זאת, לגבי הטמטום הוא היה משוכנע. אחרת, לפי דבריו, לא ניתן להסביר את כל הטעויות האנושיות הגורמות להרס עצמי מתמיד. נזכרתי באימרה זו משום שלדאבון הלב, ממשלת ישראל סובלת מטמטום עמוק הגורם נזקים כבדים ביותר לישראל. ראוי היה שבממשלה בה מכהנים מומחים כה גדולים לביטחון ולמדיניות חוץ, תיעשה עבודה רצינית ומעמיקה, אך כרגיל במחוזותינו, היהירות, הרדידות, השחצנות והגסות הם המאפיינים הבולטים של אלה המושלים עלינו. למען הצדק ולמען לא ייווצר רושם שמא אלה שכיהנו עד היום בשני העשורים האחרונים היו טובים יותר, ניתן לקבוע שהמדובר ב"מחלות" ישראליות מוכרות למדי.
05/06/2009  |  ד"ר צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
החל תור הזהב של הדיפלומטיה הציבורית האמריקנית: נשיא שחור, הזוכה לקבלת מלכים בעולם המוסלמי ונהנה מתמיכת העולם כולו. מסרונים שנשלחו בשידור חי בעשרות שפות שונות, ייצרו הקשבה מרשימה והעבירו בהצלחה את השכנוע והרטוריקה הרגשית היעילה. אלה הם בסיסי השינוי שמנסה אובמה לחולל - דיבור שכנועי ולא יריות, שימוש בעוצמה רכה מאשר קשה.
05/06/2009  |  שי אטיאס  |   מאמרים
נשיא ארה"ב, ברק חוסיין אובמה, השמיע לפני ימים אחדים הצהרה מוזרה-משהו הקובעת, כי ארה"ב היא המדינה המוסלמית הגדולה בעולם.
05/06/2009  |  עמי דור-און  |   מאמרים
אין ספק, אם פרשת דודו טופז לא הייתה קיימת, היה צריך להמציא אותה. לא בגלל הבדרן גיבור הפרשה, שעשה 'קאמבק' דרמטי וחזר אל הבימה התקשורתית, ובגדול, בנסיבות פליליות. חשיבותה של הפרשה היא במסרים שלה מבחינה אישית, ציבורית, עיתונאית ומשפטית, שעשויים להילמד בחוגים לתקשורת ולמשפטים. היא מלמדת גם שיעור בפסיכולוגיית ההמונים.
05/06/2009  |  ציפי לידר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
ביידן מחצין אינטליגנציה רגשית גדולה (אביגיל..), אך בגלל מחדלו גואה במשמרתו האנטישמיות בקמפוסים    כשיחזרו חטופים, נראה אנשים שבורים גופנית ונפשית; סינוואר ימשיך להחזיק חלק מהחטופים ...
דן מרגלית
דן מרגלית
יתכן כי בימים אלה אתם נושכים את השפתיים ומשלימים עם החלטות הנראות לכם בלתי נכונות    לא, זה כבר לא זה, הממשלה בדרך להחלטות פליליות
צבי גיל
צבי גיל
בעיתונים משתקפת לאחרונה איזו לאות, עייפות, תשישות, רחוק ממלחמתיות. והכותרות כאילו כבדו עיניהן טרם נמנום    מעין שקיעה לתוך אפתיה
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
כחברה עלינו לשנן את שתי הפרשות ולתת להן ביטוי במערכות חיינו היומיומיים, כחברה עלינו לאמץ את התפיסה החברתית וההומנית לפיה כל בני האדם שווים
ציר פילדלפי [צילום: יוסי זמיר/פאש 90]
תומר ישראלי
אם הייתה הנהגה בישראל, היא הייתה מכוונת ל"מצב סיום" רצוי ונוקטת פעולות בדרך אליו    מכיוון שההנהגה בישראל פוחדת מ"מצב סיום", היא עסוקה אך ורק בשימור והמשך המצב הנוכחי
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il