|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

שישה בשישי

במחשבה שנייה

האם מישהו בדק אי פעם מי היו לקוחותיה של הציירת עליזה אולמרט בתקופה בה כיהן בעלה כראש עירייה ומה בכלל עשו הישראלים מט"ו בשבט?
29/01/2010  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   תגובות
[צילום: פלאש 90]

שרה נתניהו

אין לי כוח וזמן להיכנס לגילויים, עם ובלי מרכאות, על שרה נתניהו בהם אנו משופעים בשבועות האחרונים. במקום זה, נחשוב שוב על הנקודה העקרונית.

אלו הטוענים שיש מקום לעסוק בהתנהגותה של שרה, מסבירים זאת בכך שהיא משפיעה על ראש הממשלה. לצורך הדיון נניח ששרה באמת משפיעה על ביבי. אז מה? אסור לו להתייעץ עם אשתו? במה היא נופלת מכל היועצים בשכר שזכותו וחובתו להעסיק? נכון, היא לא אשת מקצוע - אבל היא כנראה האדם הקרוב ביותר לראש הממשלה, ומכירה את מעלותיו וחסרונותיו. והיא, בניגוד ליועצים אחרים, מן הסתם רואה רק את טובתו של ביבי. מישהו אסר על ברק אובמה להתייעץ עם רעייתו? ועל ניקולא סרקוזי? ועל גורדון בראון?

ועוד שאלה: האם מישהו בדק אי פעם מי היו לקוחותיה של הציירת עליזה אולמרט בתקופה בה כיהן בעלה כראש עירייה, שר וראש ממשלה? האם מישהו יודע מדוע הם קנו את ציוריה וכמה שילמו תמורתם? זה הרבה יותר משמעותי מאשר להיטפל לשרה נתניהו, העובדת כפסיכולוגית בשירות הציבורי - עבודה קשה בשכר נמוך, ללא כל סכנה של ניגוד עניינים.

את הסיכום הטוב ביותר של כל ההתעלקות הזו על שרה נתניהו, אפשר היה למצוא בשבוע שעבר במדור הסאטירי "אפעס" של ידיעות אחרונות: "מועצת העיתונות תקים ועדת חקירה: מדוע לקח לתקשורת שנה שלמה למצוא סיפור על שרה נתניהו?"

גליה מאור
[צילום: יח"צ]

מנכ"לית בנק לאומי ב-15 השנים האחרונות הציגה השבוע את מועמדותה לתפקיד יו"ר הבנק. אי-אפשר לקחת מגליה מאור את הישגיה הרבים, כאשר החזירה את לאומי למקום הראשון ממנו נושל בידי בנק הפועלים (אם כי נעזרה לא מעט גם בטלטלות ובמשגים הקשים של בנק הפועלים מאז הגיע לידיה של שרי אריסון). מצד שני, למי שרוצה למנות אותה ליו"ר הבנק, אסור לשכוח את הטעויות הכבדות שביצעה, ואשר מהן הצליחה להתחמק באלגנטיות רבה.

מאור הייתה המפקחת על הבנקים באוקטובר 1983, המועד בו קרסו מניות הבנקים. כמנכ"ל לאומי, היא הפסידה לבנק דיסקונט בהתמודדות על ויזה כאל. ומה שיותר חשוב לנוכח התפקיד אליו היא שואפת כעת: מאור הייתה יו"ר לאומי שווייץ כאשר התרחשה בו המעילה הגדולה ביותר בתולדות הבנקאות הישראלית, 100 מיליון דולר (פי 1.5 מהבנק למסחר). היא הייתה יו"ר לאומי צרפת כאשר הבנק הסתבך בחקירה הקשורה לפרשת הלבנות הון. היא הצליחה להתנער, בצורה לא ממש משכנעת, מאחריות לתחרות האגרסיבית של לאומי נגד כרטיס האשראי ויזה אלפא ומאחריות לעבירות הפליליות של חברת ניהול ההשקעות לאומי פיא.

לא סביר להניח שכל אלו ימנעו ממאור את התפקיד היוקרתי ביותר במגזר הפיננסי בישראל, אם תתגבר על מכשלת הצינון הנדרש בין תפקיד המנכ"ל לתפקיד היו"ר. אבל זה לפחות מחייב חשיבה נוספת, בדיקה מעמיקה ושאלות נוקבות.

רעידות אדמה

מזהירים אותנו, שבישראל עלולה להתחולל רעידת אדמה דומה לזו שפקדה את האיטי ושמיליון דירות יקרסו במקרה כזה ("גלובס", 26.1). באיזורנו ובארצנו אכן היו לא מעט רעידות אדמה והיו אפילו כמה וכמה קטלניות לאורך השנים, אבל אני קצת ספקן לגבי התחזיות האפוקליפטיות הללו. ולמה? בגלל שפעת החזירים.

כאשר התפשטה המחלה בארץ ובעולם, הזהירו המומחים מפני מגיפה נוראה שתעלה בחייהם של רבבות ואולי יותר. בישראל מיהרו לקנות 2 מיליון חיסונים ובכירים התחסנו בפומבי. כל מת קיבל כותרות, גם אם למעשה הלך לעולמו בשל שורה של סיבוכים קודמים.

מה שכמעט לא אמרו לנו הוא, שמדובר בעוד סוג של שפעת חורפית. חברה לעבודה חלתה בה, ואמרה לי ששפעת החזירים פשוט ארוכה יותר מהרגיל; במקום להרגיש כמו סמרטוט שבוע, זה לוקח שבועיים. לא נעים, לא נורא. בסיכון מיוחד היו בעיקר מי שמצויים תמיד בסיכון מיוחד: תינוקות, נשים הרות, זקנים וחולים כרוניים. וכאשר פרסמו את הנתונים המבהילים של 10, 20, 50 ויותר נפטרים, איש לא הישווה זאת למספר הנפטרים מדי שנה מהשפעת הרגילה.

הסיפור הזה לימד אותי לחשוב שוב כאשר אני שומע מומחים מזהירים מפני אסון המוני, כי: א) בדרך כלל יש להם אינטרס, בעיקר כספי; ב) גם הם זקוקים לכסת"ח; ג) גם הם רוצים כותרות. לכן, תרשו לי – לצד הרצינות המתבקשת – לקחת בערבון מוגבל את תסריטי היום בו תרעש הארץ.

חברת החשמל
[צילום: יוסי וייס]

הנה משהו שאינני מצליח להבין גם במחשבה שלישית ורביעית. חברת החשמל מבקשת לממן 1.4 מיליארד שקל מתקציב הפיתוח שלה באמצעות התעריפים, כלומר – מכיסו של הציבור (TheMarker"", 26.1).

במילים אחרות: הצרכנים ישלמו תמורת החשמל הקיים, תמורת תחנות הכוח החדשות וגם תמורת החשמל שייצרו באותן תחנות. ומה הם יקבלו בתמורה?

חברת החשמל שייכת למדינה, כלומר – לכל אחד ואחת מאיתנו. אם היא רוצה שנממן את פעילותה, זה אומר שהיא רוצה מאיתנו הלוואת בעלים. וזה אומר שאנחנו צריכים לקבל איגרות חוב, דיבידנדים או כל דרך אחרת בה יוחזר כספנו. במקום זה, אומרים לנו שנשלם גם בעד הפיתוח וגם בעד המוצר.

אני יודע שמשק החשמל הוא עסק מורכב מאוד, עתיר פוליטיקה ועם עובדים שאיש אינו יכול להתמודד מולם. אבל אולי מישהו יואיל לענות לי על השאלה הפשוטה הזו: האם כבעלים וכצרכנים של חברת החשמל, יש לנו מדי פעם גם קצת זכויות, או שמא רק חובות?

ט"ו בשבט
[צילום: איציק וולף]

אז מה זה ט"ו בשבט חוץ מזלילת פירות יבשים? מי שיבדוק קצת יגלה, שכמו כל מועדי ישראל – היסוד הוא הלכתי. זהו היום שבו מתחילה שנת מעשרות חדשה, או אם תרצו – שנת מס חדשה לצורך המצוות התלויות בארץ. לאורך השנים קיבל יום זה משמעות של כיסופים לארץ ישראל, במיוחד בגולה ודווקא בהשפעת חכמי הקבלה של צפת. אגב: הפירות היבשים נכנסו לתמונה משום שבאירופה הקרה היה קשה מאוד להשיג פירות טריים בעיצומו של החורף, ודאי לא פירות מארץ ישראל.

אלא שבישראל של 2010, רוב החגים הפכו לאורגיה של זלילה: סופגניות, אוזני המן, קניידלך, מאכלי חלב, תפוח בדבש – והפירות היבשים. כדאי לעצור לרגע ולחשוב על המשמעות האמיתית של היום הזה ועל הקשר שלנו עם ארץ ישראל שהוא מבטא.

בלי מחשבה שנייה
[צילום: פלאש 90]

  • שופט בית המשפט העליון, אדמונד לוי, פסל השבוע את עצמו מהדיון הנוסף בערעורו של ישראל פרי, בנימוק שלא משנה מה ישמע בו – דעתו נחרצת: יש להרשיע את פרי בפרשת הפנסיה הגרמנית.

לוי ישב בראש ההרכב המקורי בעליון שדחה את ערעורו של פרי, והיה אמור להיות אחד משבעת השופטים בדיון הנוסף. לזכותו יש לומר, שהוא חשף את דעתו הקדומה ונמנע מלהיכנס לבעיה מקצועית ואתית. לגנותו יש לומר, שהוא לא מסוגל להיפתח לנימוקים חדשים. וכעת לשאלה המטרידה: האם זהו מקרה יחיד, או שמא יש רגליים לטענה שיש עוד מקרים בהם שופטים אטומים משמיעת טענות וראיות?

  • השבוע החל "TheMarker" לפרסם סדרת כתבות בנושא הריכוזיות במשק. לדברי העיתון, מטרתו היא "לקדם את הדיון הציבורי בעניין". אין ספק שזה נושא חשוב הראוי לבחינה. אלא שלשיטת "TheMarker" יש רק דעה נכונה אחת בנושא ואין שום מקום למחשבה שנייה. כותרת הסדרה היא "בעיית הריכוזיות במשק הישראלי" – שימו לב לקביעה הנחרצת: זו בעיה. כותרת המשנה: "המשק הישראלי סובל מריכוז של כוח רב בידי מעטים. החשש: העוצמה הזו תעוות את הכלכלה ואת ההתנהלות השלטונית". כל הכתבות מציגות את המצב כבעיה, ומה שחמור יותר – כך גם כל מאמרי הדעה. זה איננו דיון מקצועי ואובייקטיבי.

  • השבוע פורסם סקר TGI על החשיפה לאמצעי התקשורת במחצית השנייה של 2009 ובשנה כולה. רוב מהעיתונים לקחו את הנתונים הנוחים להם, כך שיכלו להציג גידול. מה שאומר, שאף אחד מהם לא חשב לרגע, שאנחנו חשופים ליותר מאשר עיתון אחד וכך נעלה על הבלוף. מסתבר, שאם פורנוגרפיה היא עניין של גיאוגרפיה – סטטיסטיקה יכולה להיות עניין של פוזיציה.

תאריך:  29/01/2010   |   עודכן:  29/01/2010
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
במחשבה שנייה
תגובות  [ 12 ] מוצגות   [ 12 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
נתין אבל לא תמים
29/01/10 13:55
2
טאלי באן
29/01/10 16:26
 
ובעיני...
30/01/10 08:51
 
האו דו יודו
30/01/10 10:07
 
camomile
30/01/10 15:42
3
טאלי באן
29/01/10 16:28
4
Gilead
30/01/10 04:33
5
האו דו יודו
30/01/10 08:18
 
מחשבות
30/01/10 14:31
 
camomile
30/01/10 15:09
6
הניה
30/01/10 14:21
7
ישמעאל
30/01/10 16:18
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
תשובת העם היהודי, בארצו ובתפוצותיו, ליום השואה הבינלאומי - היא המשך קיומה ובטחונה של מדינת ישראל, כמדינה יהודית, ציונית דמוקרטית וריבונית.
29/01/2010  |  עו"ד אברהם פכטר  |   מאמרים
בשבת פרשת "שמות", כמו גם בשבת פרשת "וארא" פורסם במדור זה מאמר שכותרתו ותוכנו עוררו הדים נרחבים ביותר, הן במגזר שומר התורה והמצוות והן במגזר הכללי. עשרות התגובות שהתקבלו במערכת "שבת בפ"ת" כמו גם אצל מחבר המאמר וכמעט בכל דרך אפשרית: טלפונית, בעל-פה, בכתב, אינטרנטית ועוד העידו על התפעמות מן הסיפור שנלווה. סיפור שהיה קשור לארתור מילר [שם בדוי], יהודי שומר תורה ומצוות שדבקותו העצומה ל"מצוות התפילין" הצילתו ועוד אלפי אנשים בפיגוע הטרוריסטי הידוע לשמצה בשם "אסון מגדלי התאומים". פיגוע שנעשה על-ידי מחבלים נתעבים חסרי צלם אלוהים ואדם מארגון אל-קאעידה בחודש ספטמבר 2001 בעיר ניו-יורק אשר בארה"ב. גילוי נאות הוא לציין שבמספר מועט בלבד של תגובות נטען טען שהסיפור אינו אמיתי ועל כן לא היה ראוי לפרסמו. אולם, רובן המוחלט של התגובות חייב וציין לשבח את "הנישה החדשה" שמדור זה הולך בה. ואדרבה! רבים חזרו וביקשו לשלב סיפורים הקשורים לתודעה, זהות ומורשת יהודית ובעיקר לחיזוק האמונה הבסיסית והצרופה בהשגחתו התמידית והקבועה של בורא עולם עלינו גם אם לא תמיד יודעים אנו את מחשבותיו ומהלכיו ביחסו הישיר והעקיף כלפינו. ודו"ק.
29/01/2010  |  ד"ר מוטי גולן  |   מאמרים
סאטורן בריבוע לפלוטו, בתאריך 31.1.2010, משפיע על מצב הרוח בגלל ההרגשה שהדברים אינם זזים, שאין מרחב ושהכל מוגבל. אלא שעליכם לזכור - זהו מצב זמני, ההשפעה תורגש עד לתאריך 8.2.2010. נסו לסיים את מה שאפשר בתחומים שכבר פועלים בתוך השגרה ובסדר היום שלכם. זה אחד המבנים שגורם לרעידת אדמה ולפעילות טרור על פני הגלובוס.
29/01/2010  |  טובה ספרא  |   מאמרים
גם בחלומותיה הפרועים ביותר לא העלתה בדעתה פרופסור עדנה נחשון, ממנהטן, ולו לרגע, כי השלכת הנעל לעברה של השופטת דורית ביניש תקפיץ לא רק את המערכת המשפטית משלוותה אלא גם את ה...רייטינג ל"בסט-סלר" שלה, "יהודים ונעליים".
29/01/2010  |  ראובן לייב  |   מאמרים
"מרכז הטרור בימנו מצוי באירן. הטרור הוא הזרוע הצבאית של האמביציה הפוליטית של אירן. האירנים שואפים להשתלט על המזרח התיכון. הם פועלים לערער את המשטרים הקיימים". דברי הנשיא שמעון פרס בביקורו בגרמניה.
29/01/2010  |  בעז העצני  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il