|   15:07:40
  מוטי גולן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

משמעות השמחה היתרה בסוכות

מדוע רק חג סוכות זכה לציווי של "הוויה שמחתית יתרה" בשונה משאר מועדי ישראל ובעיקר יותר מחג הפסח ("זמן חירותנו") ומחג השבועות ("יום מתן תורתנו")?! להלן התשובות המשמחות
01/10/2009  |   מוטי גולן   |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות
שמחה רבה, שמחה רבה [צילום: פלאש 90]

איתמר לוין
סוכה ועננים

"משנכנס חג הסוכות מרבין בשמחה". כן. אין זו טעות. מימרה לא ידועה זו ראיתיה לאחרונה באחד מן ה"מדרשים" [מדרש גם] והיא, כמובן, נאמרה על משקל מימרה אחרת מפורסמת וידועה לכל בר בי רב: "משנכנס אדר מרבין בשמחה" [בבלי, מסכת תענית כ"ט.]. וגם אמנה, זכה חג הסוכות יותר משאר מועדי וחגי ישראל שהתורה מציינת לגביו שמחה משולשת: "...בחמישה לחודש השביעי הזה, חג הסוכות... ושמחתם לפני ה' אלוהיכם..." [ויקרא כ"ג, מ']; "חג הסוכות תעשה לך... ושמחת בחגך [דברים ט"ז, י"ד]; "חג הסוכות תעשה לך... והיית אך שמח" [דברים ט"ז, ט"ו]. אין כל ספק, שחזרה משולשת זו בתורתנו הקדושה, ראשית, מדגישה את הציווי האלוהי שעל כל יהודי להיות במציאות ובהוויה של שמחה והיא יוצרת "מימד חדש ומיוחד לחג זה במסכת מועדי ישראל" [מתוך "על שמחת החג"/ר' משה אישון]. גם קובעי ומתקני תפילות העם היהודי היו "רגישים" לחזרה משולשת זו בתורה והם "הצמידו" רק לחג סוכות את הביטוי: "זמן שמחתנו". וזאת, גם אם ההלכה שנפסקה בנוגע למהות השמחה מתייחסת לכל שלושת הרגלים כפי שקבע "הנשר הגדול", הלא הוא הרמב"ם [הלכות יו"ט פ"ו, הי"ז]: "מצוות עשה הוא לשמוח בכל הרגלים".

ונשאלת השאלה: מדוע רק חג סוכות זכה לציווי של "הוויה שמחתית יתרה" בשונה משאר מועדי ישראל ובעיקר יותר מחג הפסח ["זמן חירותנו"] ומחג השבועות ["יום מתן תורתנו"]?! פרשני והוגי התורה לדורותיהם התמודדו עם שאלה חשובה זו ואף הציעו מספר פתרונות. חלקם טכניים גרידא וחלקם מופשטים יותר, למשל: השמחה היתרה הנדרשת מן האדם בחג הסוכות, היא קודם כל מעצם הציווי התורני של "ושמחתם לפני ה'", ורק לאחר מכן "יורדת" היא ושוכנת בהווייתו של היהודי, בסוכתו ועוד, קרי: בחגו ויפה תירגם אונקלוס על אתר: "חגא קדם ה'". או למשל, תירוצם של "דעת זקנים מבעלי התוספות" [בהתבסס על ילקוט שמעוני]: "שבחג הפסח עדיין לא נלקטו התבואות ופירות האילן. ובחג השבועות כבר נלקטו התבואות ואיכא חדא שמחה ולא יותר, כי עדיין לא נלקטו פירות האילן... אבל, בחג הסוכות, שכבר נלקטו התבואות ופירות האילן וגם הכל נאסף לתוך הבית, אזי השמחה היא שלמה. לכך כתיב ביה שלוש שמחות".

ונראה לנו להציע תירוץ נוסף המתבסס על תשובתו של הארי ז"ל הקדוש כשהוא מסביר את הסיבה למימרת התלמוד "משנכנס אדר מרבין בשמחה", כדלקמן: חג סוכות הוא החג האחרון והמסיים את חגי תשרי, קרי: חגי "הימים הנוראים". בתקופה זו האדם היהודי מגיע למדרגות רוחניות גבוהות ביותר, "מדרגות מלאכיות" והשיא הוא ביום הכיפורים הקדוש שבו היהודי נדמה למלאך ה', צח, טהור ונקי. ואם שב הוא בתשובה שלמה, הרי תשובתו "מגעת אפילו עד כיסא הכבוד". ודו"ק. לקראת חג הסוכות ובמהלך שבעת ימי החג ישנה, מדרך הטבע, ירידת מתח, מעין מפל מתח ומעין "אווירת סיום קורס" [=אס"ק או אוסוק"ו, בעגה הצבאית]. ועל כן, באה תורתנו הקדושה וציוותה על דרך נכוחה ונכונה, שהיא "דרך השמחה המופלגת והיתרה" כדי שהאדם יגבר חילים וימשיך להתעלות ולעלות ב"דרך העולה בית אל". ראשית, בריבוי השמחה לפני ה' כנ"ל ומשם ימשך עליו "חוט חן שמיימי" והשמחה תתפשט ותתרחב בכל הווייתו.

מעגל נפלא זה של "השמחה היתרה" יתחיל ביומו הראשון של חג סוכות ויימשך ו"יסגור מעגל" באותה שמחה אדירה שפורצת במעגלי הגיל, הרון והריקודים ב"גמרא של תורה", קרי: בחג שמחת התורה. אולם, על האדם הנבון לדעת, שעדיין מרחפת באוויר "רוח של משפט ודין" שהרי "הפתקה" לא נחתמת סופית, אלא רק, בליל "הושענא רבה", הלילה שלפני חג שמיני עצרת, שהוא יומו השמיני של חג הסוכות [בארץ ישראל שזור יום זה יחד עם "שמחת תורה" ואילו בחו"ל עומד הוא בפני עצמו ו"שמחת תורה" נחגגת ביום שלאחרי].

השמחה היתרה שאנו מצווים עליה בימי חג הסוכות מוציאה את האדם היהודי מ"אווירת סוף העונה" השוררת, באופן טבעי, בכל דבר שמרגישים בו "את הסוף". הציווי של להרבות בשמחה בימים אלו כאילו אומר לאדם היהודי: יהודי! אל תעשה לעצמך שום הנחות. אדרבה! עלה והתעלה הן בעבודתך הפנימית והן בעבודתך החיצונית. היה נאמן לצו הריבון ולצו מצפונך שהוא מצפנך האמיתי, בבחינת: "כי יצפנני בסוכו", במשמעות של מצפון ומצפן יהודי. אל תעש זאת בדאגה, בפחד וביראה, אלא ההפך. עשה זאת מתוך שמחה של מצווה, שמחה שנובעת ממעמקי ומקירות הלב היהודי הפועם בקרבך.

ו"בשולי האדרת" הרשוני לצטט מדברי קודשו של האדמו"ר השביעי והאחרון לחסידות חב"ד, ר' מנחם מנדל שניאורסון זצוק"ל שהיה נוהג לומר על שמחת ימי חודש אדר: "כל יהודי חייב להרבות בשמחה בכל יום בחודש אדר אף יותר מן היום הקודם, שהרי חז"ל קבעו במאמרם את מילת "מרבים"! מלשון: להרבות!". ריבוי השמחה בימי חג הסוכות, כמו גם בימי חודש אדר אינו בגדר המלצה בלבד. יש בו עניין מחייב של שמחה מופלגת, שמחה שאינה יודעת גבולות אלא פורצת גבולות. ברם, חשוב להדגיש שלא תהא זו שמחת הוללות ופריצות, אלא, שמחה של מצווה בלבד. שמחה שמאששת ומקיימת "הלכה למעשה" את הציווי האלוהי המשולש: "ושמחתם לפני ה' אלוהיכם!", "ושמחת בחגך!", "והיית אך שמח!".

תאריך:  01/10/2009   |   עודכן:  01/10/2009
ד"ר מוטי גולן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
משמעות השמחה היתרה בסוכות
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
זה התחיל ב-1982. מאות אלפי שמאלנים התכנסו בכיכר מלכי ישראל, וביצעו אונס קבוצתי בשר הביטחון דאז אריאל שרון. התקשורת דיווחה על ארבע מאות אלף. ועדה בראשות השופט כהאן דרשה לסלקו ממשרד הביטחון, והוא מחל על כבודו והסכים לקבל תיק זניח, נטול אגו. העיקר להיות על הגלגל.
01/10/2009  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
נאום חזק, מרגש, כריזמטי, בנוי היטב ומבוצע בצורה מושלמת כלפי כולי עלמא, ננאם על-ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו. הנזיפה, בנציגי המדינות, שנשארו באולם בזמן נאומו של אחמדינג'אד, נרשמה היטב בתקשורת העולמית ביחד עם ההצדעה לנציגים שעזבו את המליאה. השימוש שעשה ביבי בפרוטוקול של ועידת וונזה משנת 1941 לגבי "הפתרון הסופי" של יהדות אירופה בצירוף מפת אושוויץ - בירקנאו, המקורית, בחתימת הימלר (ימ"ש) - היו במקום והוסיפו את האפקט המתאים, לנאום ולתוכן הספציפי, על ניסיונות נואשים ונואלים להכחיש את השואה. הניסיונות של היסטוריונים מסוימים, כולל מספר מדינאים מתוסכלים להתנער מהשואה או לגמד אותה, הם-הם שמחייבים את נציגי ישראל להעלותה בכל הזדמנות הולמת, כדי לא להתאמן להתחמק מאחריות העולם הנאור, לפרק החשוך הזה בהיסטוריה של העמים.
01/10/2009  |  עו"ד אברהם פכטר  |   מאמרים
בעוד מדינת ישראל חוגגת את יום הכיפורים ומתכוננת לחג הסוכות נהרגו שני ערבים בתל אביב. לא מחבלים חס וחלילה, סתם פועלים שהיו על פיגום מצ'וקמק שהתמוטט. איש לא עצר מלכת. איש לא הרים גבה, הדיווח הבליח בחדשות המרשתת ונעלם, ואף תל אביבי לא הרים קול צעקה, מדוע זה שערבים נרצחים בתל אביב לאור היום ואין פוצה פה ומצפצף. ולמה? כי כך פועלת מדינת האפארטהייד.
01/10/2009  |  ד"ר יובל ברנדשטטר  |   מאמרים
שבעה ימים של סוכות אדם יוצא מדירת קבע שלו ויושב בדירת ארעי. הוא מייפה אותה בנויי סוכה שיש בהם קדושה מפני שסכת מצווה מתנאה על ידם. הוא מביא את הנאים ואת היקרים בכלים שבבית כל ימות השנה שלו ומקשט בהם את סוכת שבעת הימים. כלי הבית הם נשמת הבית. סוכת שבעת הימים שהניחו בה כלים נאים היא גוף ארעי לנשמת הקבע של בית האדם. הוא מתקן אותה שתהא ראויה לקבל פני השושבינים, האורחים, האושפיזין העילאין אברהם, יצחק, יעקב, יוסף, משה, אהרון ודוד, אבות ראשית האומה, שלא עזבו אותה בימי הארעי הארוכים בנכר, והוא מברך עליה לישב בסוכה, ולישב הוא מעין תדורו.
01/10/2009  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
פגישת אובמה–נתניהו–אבו מאזן והשיחות שניהל הנשיא האמריקני, בנפרד, עם כל אחד מן הצדדים, נראות בעיני מומחים למיניהם ועיתונאים יודעי דבר, כמהלך שלא הייתה בו כל תועלת. אותם גורמים שדבריהם מן העבר הקרוב והרחוק התבררו כבדיה ולא יותר מכך, יודעים עתה להעריך שוב, על סמך ניסיונם הראוי לכל שבח, שהפסגה הייתה כישלון גמור והנשיא האמריקני הוא בסך הכול נמר מנייר. כפי שהערכותיהם של המומחים בעבר היו שגויות, גם הפעם הם טועים ובגדול, או שמא הם כותבים מהגיגי לבם. הם אינם אלא נביאי האתמול.
01/10/2009  |  צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון  |  
כל עוד אנשים כמו יעלון, משת"פים נאמנים מיל' של נתניהו, הם מראשי מבקריו, כאשר ברור שהשנאה האישית שלהם לנתניהו היא המוטיב המרכזי ביסוד ביקורתם, נתניהו יכול לישון בשקט
צבי גיל
צבי גיל
בעיתונים משתקפת לאחרונה איזו לאות, עייפות, תשישות, רחוק ממלחמתיות. והכותרות כאילו כבדו עיניהן טרם נמנום    מעין שקיעה לתוך אפתיה
אלון קוחלני
אלון קוחלני
לראשונה בעולם פורסם מחקר המציע אמת מידה להטלת אחריות פלילית על קציני ציות    יש הכרח לנקוט בדרך אחרת כדי להגן על אינטרס הציבור
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il