|   15:07:40
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מדף צף לסלון ולמטבח: הוסיפו אחסון דקורטיבי לבית
קבוצת ירדן
כל מה שלא ידעת על הדפסה על חולצות
האם המשטרה מנצלת את הכוח החדש?

חיפוש ללא צו: סמכויות חדשות למשטרה, תוצאות ראשוניות שנויות במחלוקת

נתוני המשטרה מאחורי הוראת השעה המוסיפה לה שתי עילות לביצוע חיפוש מידי וללא צו שיפוטי: במהלך השנה הראשונה להוראת השעה נערכו 142 חיפושים ללא צו מכוח סמכות שנקבעה בהוראה בסך-הכל נערכו 77 חיפושים שנועדו לאתר נשק ו-81 חיפושים שנועדו לאתר מצלמות ב-22% מהחיפושים ללא צו שנערכו במטרה לאתר נשק אכן נתפס נשק וב-69% מהחיפושים נתפסו מצלמות
29/06/2024  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   כנסת 25   |   תגובות

השבוע אישרה הכנסת הארכת הוראת השעה המאפשרת לשוטר לבצע חיפוש ללא צו, במקרים בהם קיים חשד סביר להימצאות בבית או במקום נשק, חלק מהותי מנשק, תיעוד או מצלמה, העשויים לשמש ראיה לביצוע עבירת החזקת נשק או סחר בו, עבירת ירי מנשק חם או פשע חמור. ההארכה אושרה לשנה ולא לשנתיים כפי שביקשה הממשלה. חיפוש שכזה מותר, לפי הוראת השעה, רק במקרים בהם אי-ביצוע חיפוש מידי יסכל את מטרת החיפוש ולא ניתן לקבל צו חיפוש בשל הצורך לבצע מידית את החיפוש, כדי למנוע את העלמת הראיה או הפגיעה בה.

ממסמך מרכז המחקר והמידע של הכנסת עולה, כי שנה לאחר כניסתה לתוקף של הוראת השעה, נתוני המשטרה מצביעים על שימוש נרחב בסמכויות החיפוש החדשות. במהלך השנה, בוצעו 142 חיפושים ללא צו מכוח הוראת השעה, מתוכם 77 חיפושים נועדו לאתר נשק ו-81 חיפושים נועדו לאתר מצלמות אבטחה.

22% מהחיפושים לאיתור נשק הובילו לתפיסת נשק, כולל 26,000 כדורים שנגנבו מבסיס צה"ל, 13 כלי ירייה, רימונים, חומרי נפץ, ומצלמות אבטחה רבות. עם זאת, לא בכל החיפושים נמצאו ראיות מפלילות. ב-78% מהחיפושים לאיתור נשק וב-31% מהחיפושים לאיתור מצלמות, לא נמצאו הפריטים המבוקשים. ב-69% מתוך 81 חיפושים לאיתור מצלמות, נתפסו מצלמות.
חיפוש ללא צו - נתונים על יישום תיקון מס' 15 לפקודת סדר הדין הפלילי (מעצר וחיפוש) [נוסח חדש], התשכ"ט-1969 / נתונים
במסמך נתונים על יישום הוראת שעה שהרחיבה את סמכויות המשטרה בעריכת חיפוש ללא צו מבית המשפט. בין היתר מוצגים נתונים על החיפושים, על הנשק והמצלמות שנתפסו בהם ועל כתבי אישום שהוגשו בתיקי חקירה שנפתחו בהקשר לחיפושים אלו (9 עמ')

העבירות שבגינן בוצעו חיפושים

המשטרה דיווחה לוועדה לביטחון לאומי על 26 סוגי עבירות שונות שבגינן בוצעו חיפושים ללא צו. הרשימה כוללת עבירות חמורות כמו רצח, עבירות נשק, הצתה וסחיטה באיומים. עם זאת, הדיווח אינו כולל את מספר החיפושים שבוצעו בגין כל עבירה, ולכן קשה לקבוע אילו עבירות הן הנפוצות ביותר.

המשך ההליך הפלילי

לפי נתוני הפרקליטות, מתוך 142 תיקי החקירה שנפתחו במשטרה בעקבות חיפושים ללא צו, 63 תיקים הועברו אליה לבחינת הגשת כתב אישום. ב-38% מהתיקים (24 תיקים) הוגש כתב אישום (תשעה מכתבי האישום האלה הגיעו לשלב של גזר דין), ב-29% מהתיקים התיק נסגר ו-11% הועברו לתביעות. שאר התיקים עדיין נמצאים בטיפול. חשוב לציין כי הגשת כתב אישום אינה מעידה בהכרח על כך שהחיפוש ללא צו הוביל ישירות להגשת כתב האישום, שכן ייתכן שהראיות המפלילות נמצאו בדרכים אחרות.

תפיסת חפצים שלא בגינם בוצע החיפוש

במקרים מסוימים, המשטרה תפסה חפצים שלא היו קשורים לעבירה המקורית שבגינה בוצע החיפוש. במקרים אלו, המשטרה פנתה לבית המשפט כדי לקבל החלטה לגבי הטיפול בחפצים אלו. הדיווחים מציינים תפיסות של טלפונים ניידים וסמים, אך לא ברור כמה תפיסות כאלה בוצעו בסך-הכל.

במאי 2023 נכנס לתוקף תיקון מס' 15 לפקודת סדר הדין הפלילי (מעצר וחיפוש), המכונה הוראת השעה. תיקון זה העניק למשטרת ישראל סמכויות מורחבות לביצוע חיפושים ללא צו בית משפט בנסיבות מסוימות. השינוי המשמעותי ביותר היה מתן האפשרות למשטרה לערוך חיפוש ללא צו כאשר יש חשד סביר להימצאות נשק או תיעוד של פשע חמור.

ההרחבה הזו של סמכויות המשטרה עוררה דאגה בקרב חלק מהציבור, שחשש כי הדבר עלול להוביל לפגיעה בזכויות הפרט ולשימוש לרעה בסמכות. כדי לפקח על יישום הוראת השעה, הוטלה חובת דיווח על המשטרה והפרקליטות לוועדה לביטחון לאומי של הכנסת.

יו"ר הוועדה לביטחון, ח"כ צביקה פוגל, אמר בפתח הדיון השבוע כי המטרה להקנות כלים למשטרת ישראל וגורמי האכיפה שנלחמים בארגוני הפשיעה ויוכלו להגן ולאפשר לנו לא לחיות בפחד ברחובות. בהתייחס לנתונים אמר כי אלה נועדו לאפשר קבלת החלטות בצורה מושכלת ואנו חייבים להסתכל עליהם גם כמותית אבל גם איכותית. "אקדח המופיע במערכה הראשונה יורה במערכה השלישית. הרימונים והאקדחים שנמצאו לא יורים כי הם נתפשו". ח"כ עאידה תומא סלימאן (חד"ש-תע"ל) אמרה כי המטרה העיקרית הייתה תפיסת מצלמות ולסייע לציבור שמפחד מלספק ראיות וזה הורחב לעניין הנשק, ולא בכדי יש שוני בנתונים. "אני ממליצה להותיר את עניין המצלמות ולהוריד את הנשק כי יש המון חיפושים בתקופת המלחמה שלא הניבו דבר ואולי יש כאן ניצול לא ראוי של הכלי הזה". ח"כ סימון מושיאשוילי (שס) המליץ כי בשים לב לנתונים שאינם חד-משמעיים ולמנגנון הדיווח שהוראת השעה תוארך לחצי שנה בלבד בשים לב להמלצה על דיווח דו-חודשי. ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית), יו"ר ועדת החוקה, ציין כי מספר החיפושים הנמוך והיחס בין החיפושים לבין הדברים שנמצאים מטרידים אותו. "או שהקשנו מדי על קיום החיפוש - וזה לא נראה לי - או שמשתמשים בכלי הזה בצורה לא נכונה. הכנסת נתנה את הכלי המשמעותי מאוד, אך היישום הוא לא מרשים".

המשטרה: מוצא אחרון
קרן אבירם, מורן לוי פרץ, בועז חממי, יהודית רודינסקי

רפ"ק טל פז, מהייעוץ המשפטי במשטרת ישראל, הסבירה כי יש מספר הצעות חוק למתן כלים אפקטיביים בנושא אמצעי הלחימה, ואנו מנסים לרדוף אחרי כמה שיותר קבלת אמצעים כדי להשיב את הביטחון האישי של האזרח ואת הגברת האמון במערכת. "אני לא בטוחה שברבע מהמקרים בהם נתפסו נשק אין בכך כלום. הלחימה מבחינתנו לא הסתיימה, ואי אפשר לקחת את התקופה הזו וללמוד ממנה דבר על היכולת המבצעית ואיכות המודיעין. העבריינים כל הזמן משכללים את השיטות ואנו משתמשים בהוראת השעה כמוצא אחרון. הנתונים בתקופה כזו עם ויסות הכוחות של המשטרה הם סבירים והגיוניים. הבקשה להארכה לשנתיים נוספות, יחד עם הדיווח והפיקוח ההדוק, יש בהן היגיון. 17 המקרים בהם נתפס נשק הם 17 מקרים בהם אנשים לא סיימו את חייהם".

נצ"מ בועז חממי, ראש מחלקת חקירות הוסיף כי הצעת החוק נתנה כלי אפקטיבי מיידי, אך יש עקומת יישום ומה שמבוצע הוא על בסיס בילוש ומודיעין הניתן רק באישור של קצין חקירות והשימוש בו הוא בשום שכל. "בפרק הזמן של השנה החולפת אנו בתקופה קשה של מלחמת חרבות ברזל ותשומת הלב שלנו כרגע נתונה למצב החרום. בנושא הנתונים, אמר: "העבריינים לומדים אותנו והמטרה הכי חשובה היא מניעה, סיכול ופיענוח - והחוק הזה נותן כלים לכך. אם עבריין יודע שאני נכנס ללא צו מיד זה גם מניעה וגם סיכול. כלי הנשק מוחבאים בלול, בקירות, בארונות - וזה מורכב. תנו לנו את הזמן. צריך עוד ללמוד ולתקן, אבל המטרה היא לצמצם את היקף כלי הנשק ומקרי הרצח".

עו"ד קרן אבירם, מהמשרד לביטחון לאומי, ציינה כי הסמכות הזו התבקשה גם בכנסת ובממשלה הקודמת, והבשילה בכנסת והממשלה הנוכחית לאחר דיונים רבים. "אנו מבקשים הארכה של שנתיים נוספות יחד עם דיווח חצי שנתי".

עו"ד גבריאלה פיסמן, ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים: "בחנו את הצורך טרם פקיעתה של הוראת השעה, ואנו נמצאים בתקופה מורכבת בה המשטרה נתונה ללחצים ולמשימות רבות. ייתכן שבחצי שנה האחרונה אפשר שהסמכות לא נוצלה, אבל כן רואים בסמכות הזאת כלי הצריך להיות בידי המשטרה כחלק מסל של כלים בהם איזונים ובלמים. אנו עדיין חושבים שזו צריכה להיות הוראת שעה ולא קבע, והדברים עדיין צריכים להיבדק. בהקשר זה אנו תומכים בבקשת ההארכה".

עו"ד איתמר גלבפיש, פרקליטות המדינה, אמר לגבי ביסוס של קשר סיבתי, כי קשה לשים על כך את היד בסוף וזה דבר לא פשוט. יש צורך בנתונים נוספים כאשר לאחר הארכת הוראת השעה נדע לתת אינדיקציה יותר טובה. עו"ד אן סוצ'יו מהסנגוריה הציבורית: "יש כאן המון שאלות. לעמדתנו אין מקום להאריך בשנתיים אלא בשנה במטרה לבחון את השימוש בכלי הזה. בעניין נהלי המשטרה יש כאן הסדרה שצריכה להיעשות בנושא הנהלים של כל נושא התיעוד".

עו"ד מירי פרנקל שור מהייעוץ המשפטי לוועדה ציינה כי חובת הדיווח במיוחד כאשר ניתנת סמכות מרחיקת לכת היא חשובה מאוד. היא הציעה שמספר האישורים שניתנו ללא צו יפולחו לפי מחוזות כאשר יפולחו גם נתונים בהם ניתנו צווי בית משפט לשם השוואה, אלה יחויבו בדיווח דו-חודשי במקום שלושה.

יו"ר הוועדה פוגל אמר לסיכום: "אני מסתכל על חצי הכוס המלאה של הנתונים. ארצה בדיווחים הבאים לשמוע איזה לקחים הופקו וכן פילוח למחוזות. נשאיר את זמן הדיווח הקיים כאשר הבקשה תוארך לשנה ולא לשנתיים עד ה-30 ביוני 2025".

תאריך:  29/06/2024   |   עודכן:  29/06/2024
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אבי דיכטר / Avi Dicter   אברהם בניהו בצלאל / Avraham Benayahu  Bezalel   אוהד טל   אופיר כץ / Ofir  Katz   אורי כרמל / Uri Carmel   אוריאל מנחם בוסו / Uriel Busso   אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen   אורנה ברביבאי / Orna  Barbivai   אושר שקלים / Osher  Shekalim   אימאן ח'טיב יאסין / Iman  Khatib Yassin   איתמר בן-גביר / Itamar  Ben Gvir   אליהו דלל / Eli Dallal   אליהו רביבו / Revivo Eliyahu    אלמוג כהן / Almog  Cohen   ארז מלול / Erez  Malul   אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri   בועז ביסמוט / Boaz  Bismuth   בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky   בני גנץ / Benny  Gantz   גבריאלה פיסמן / Gavriela Fisman   גד איזנקוט / Gadi  Eisenkot   גילה גמליאל / Gila  Gamliel   גלית דיסטל אטבריאן / Galit  Distal Atbaryan   גלעד קריב / Gilad Kariv   דבורה ביטון / Dvora  Biton   דוד  ביטן / David Bitan   דן אילוז / DAN Iluz   דני בן יוסף דנון / Dani Danon   ואליד אל הושלה / Waleed  El Hawashla   ולדימיר בליאק / Vladimir Beliak   זאב אלקין / Ze'ev Elkin   חמד עמאר / Hamad Amar   חנוך דב מילביצקי / Hanoch Dov Milwidsky   טלי גוטליב / Tali  Gottlieb   יאיר לפיד / Yair  Lapid   יואב גלנט / Yoav Galant   יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein   יונתן משריקי / Yonatan Mishraki   יוסף עטאונה / Youssef  Atauna   יוראי להב הרצנו / Yorai  Lahav-Hertzano   ינון אזולאי / Yinon  Azoulay   יסמין פרידמן / Yasmin Fridman   יעקב אשר / Yakov  Asher   יצחק קרויזר / Kroizer Yitzhak    יצחק שמעון סרלאוף    ירון לוי / Yaron Levi   ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler   ישראל כץ / Israel  Katz   לימור סון הר-מלך / Limor  Son Har-Melech   מאי גולן / May  Golan   מאיר כהן / Meir  Cohen   מטי צרפתי הרכבי / Matti  Sarfati Harkavi   מיכאל מרדכי ביטון / Michael Mordechai Biton   מירב בן-ארי / Meirav  Ben-Ari   מירב כהן / Meirav  Cohen   מנסור עבאס / Mansour Abbas   משה אבוטבול / Moshe Abutbul   משה ארבל / Moshe Arbel   משה גפני / Moshe Gafni   משה רוט / Moshe  Roth   מתן כהנא / Matan  Kahana   נאור שירי   ניר ברקת / Nir  Barkat   סימון  מושיאשוילי / Simon  Moshiashvili   סימון דוידסון / Simon Davidson   עאידה  תומא-סלימאן / Aida  Touma-Suleiman   עודד פורר / Oded Forer   עופר כסיף / Ofer  Cassif   עמית הלוי / Amit  Halevi   צבי ידידיה  סוכות / Tzvi Yedidia  Sukkot   צביקה פוגל / Tzvika  Foghel   צגה צנגש  מלקו / Tsega  Melaku   קארין אלהרר / Karin  Elharar   רון כץ / Ron Katz   רוני אלשיך / Roni Alsheh   רם בן ברק / Ram  Ben Barak   שלום דנינו / Shalom  Danino   שלי טל מירון / Shelly Tal Meron   שלמה קרעי / Shlomo  Karhi   שמחה רוטמן / Simcha  Rothman   שרון ניר / Sharon Nir   שרן השכל / Sharren Haskel 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חיפוש ללא צו: סמכויות חדשות למשטרה, תוצאות ראשוניות שנויות במחלוקת
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  כנסת 25
הוועדה המשותפת של הכנסת למאגר הביומטרי אישרה (26.6.27) הארכה של חצי שנה בלבד, במקום שנה וחצי כפי שביקשה הממשלה, להוראת השעה המאפשרת הכללת טביעות אצבע במאגר הביומטרי. הארכה זו, שאושרה למרות התנגדויות, נועדה לאפשר לממשלה להשלים את החקיקה להסדרת הנושא לצמיתות.
26/06/2024  |  עידן יוסף  |   חדשות
הסערה סביב מצבתו של חלל צה"ל ישראל יודקין הגיעה לכנסת. בתשובה להצעות לסדר היום שהגישו מספר חברי כנסת, נמסרה (26.6.24) תשובת שר הביטחון לפיה מי שיכריע בעניין תהיה המועצה הציבורית של משרד הביטחון.
26/06/2024  |  עידן יוסף  |   חדשות
בישיבת ועדת החינוך שהתכנסה היום (יום ד', 26.6.24) בהשתתפות שר החינוך יואב קיש ויו"ר ארגון המורים רן ארז, התגלעו חילוקי דעות עמוקים בנוגע לפתרון המשבר במערכת החינוך העל-יסודי. ההכרה המשותפת בחומרת המצב בעת הזו הובאה ע"י שני הצדדים בדיון אך הדיון הסתיים ללא כל הסכמות משמעותיות.
26/06/2024  |  מירב ארד  |   חדשות
יו"ר הוועדה ח״כ יולי אדלשטיין הודיע (יום א') שלא יעלה להצבעה את הארכת שירות המילואים משום שאין הסכמה רחבה. נציגי האופוזיציה נתנגדו ואמרוו: "לא נסכים שמשרתי המילואים יישאו לבד בנטל, ויצאו למילואים כבר בפעם השלישית בעוד ציבור שלם פטור משירות". ‏המשמעות של הצעד: אם החוק לא מאושר היום גם בוועדה וגם במליאה - ביום ראשון יפוג התוקף וצה"ל יצטרך לשחרר מילואימניקים בני 40.
26/06/2024  |  מירב ארד  |   חדשות
היקף חסר תקדים של תלונות הציבור בעקבות מלחמת חרבות ברזל הוגשו אל משרד מבקר המדינה. בדוח שפורסם השבוע והוצג (25.6.24) בוועדה לביקורת המדינה עולה כי שיא במספר התלונות מאז הקמת הנציבות שקיבלה בשנת 2023 22,356 מכתבי תלונה על גופים ציבוריים - גידול של 57% במספר התלונות מאז 2019.
26/06/2024  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
רביב דרוקר פתח את הפרשה ונתניהו חזר באוזני בוגי על שקריו עד שעשה טעות ונכנס לאולפנה של קרן מרציאנו
רפי לאופרט
רפי לאופרט
אסון ה-7.10.23 (השבת השחורה של שמחת תורה תשפ"ד) הוא השני מסוגו ובממדיו בהיסטוריה של ישראל, ופקד אותנו 50 שנה אחרי אסון יום הכיפורים (1973). הדמיון בין המקרים מדהים ומכאן הצורך ללמו...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ההכרעה המַקרו-אסטרטגית של יוחנן בן-זכאי; יצחק רבין גרר את מדינת ישראל לתבוסת 7 באוקטובר; צ'רצ'יל בחר להכריע את הגרמנים במזרח התיכון ולהקיז את דם הרוסים והגרמנים במזרח אירופה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il