|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כבוב. זהירות מיוחדת [צילום: לע"מ, הרשות השופטת]
פסק דין עילת הסבירות - הציטוטים המרכזיים: חאלד כבוב

החלטה בלתי חוקית שהתקבלה בחוסר סמכות

נדרשת הגנה על העם מפני נציגיו הניסוח הגורף של ביטול עילת הסבירות הוא המחייב לקבוע שזוהי חקיקה פסולה
01/01/2024  |   News1 News1   |   חדשות   |   סערת הרפורמה במשפט   |   תגובות


פסילת חוקי יסוד

בשיטתנו, מכיוון שלרשות המבצעת יש, כמעט בהכרח, רוב בקרב חברי הרשות המחוקקת, וישנה פרקטיקה מקובלת של משמעת קואליציונית, קיים חשש כי הרשות המבצעת, שלה השפעה רבה על הליכי חקיקה, תעשה שימוש בכוחה זה, כדי לצמצם את המגבלות החלות עליה באמצעות חקיקה... דברים אלו מקבלים משנה תוקף נוכח מהותו של תיקון מס' 3. במסגרתו, דומה כי נעשה שימוש בהשפעת הרשות המבצעת על הרשות המכוננת, כדי לחסן את הרשות המבצעת מפני חובת הציות לרשות המחוקקת.

דומני כי ההמשגה הטובה ביותר למגבלות המוטלות על הסמכות המכוננת של הכנסת, מצויה בתפיסתו של השופט חשין בעניין בנק המזרחי. באותו עניין, השופט חשין ציין כי אף שלשיטתו אין לישראל חוקה פורמלית, הכנסת אינה מוסמכת לחוקק כל חוק שהוא. כך למשל, הכנסת אינה רשאית לשנות את מספר חבריה לאלתר או להאריך את כהונתה מעבר לארבע שנים, וזאת אף אם 120 חברי כנסת הצביעו על חוק כזה בשלוש קריאות, ואף אם הם כינו את החוק "חוק יסוד". חוק כזה יהא בטל ומבוטל כאילו לא היה.

הבסיס לתפיסה זו הוא שהעם מעולם לא הסמיך את הכנסת לכך. ולכן, מדובר בחוק שנחקק על-ידי הכנסת בחוסר סמכות. לדידי, תפיסה זו מבטאת את חובתה של הכנסת להישמע למקור סמכותה הבסיסי ביותר - הלא הוא העם, אשר לא הסמיך את הכנסת לפעול באופן ששולל את זהותה של המדינה כמדינה דמוקרטית.
אינני סבור כי הטלת מגבלה על הכנסת משמעה, בהכרח, הטלת הגבלה על רצון העם. שכן, לעתים דווקא הגבלת הרשות המחוקקת היא זו ששומרת על העם מפני פעולות של הרשות המחוקקת אשר מתבצעות בניגוד להסמכה שניתנה לה.

ישאל השואל - כיצד נוכל לדעת מהן גבולות ההסמכה שהעם הציב לכנסת. הרי גבולות אלו אינם משורטטים בדבר חקיקה או בחוקה כתובה שניתנה ואושררה על-ידי העם; ומנין לנו כי הגבלת נציגיו של הריבון לא תביא להגבלה של רצון העם, בניסיון להגן עליו? מדובר בשאלה קשה, שיורדת לשורש היחסים המורכבים שבין שלוש הרשויות. אף בהעדר חוקה כתובה, נדרשת הגנה, ולו בסיסית ביותר, על העם מפני נציגיו.

משנמצא כי קיימות מגבלות על סמכותה המכוננת של הכנסת - הרי שהותרת מעשה שנעשה בחוסר סמכות ללא ביקורת שיפוטית, תוביל למצב שבו הכנסת אינה כפופה לדבר במהלך שנות כהונתה; אפילו כאשר היא נוטלת לעצמה סמכויות שמעולם לא ניתנו לה. הביקורת השיפוטית על סמכותה המכוננת של הכנסת היא כורח המציאות; הכרח בל יגונה. מכל מקום, יש צורך בזהירות מיוחדת. יש להשתכנע כי מדובר באירוע קיצון כדי שבית המשפט ייטול על עצמו את התפקיד הרגיש הזה.

ביטול עילת הסבירות

ניתן היה לסבור, כי תיקון מס' 3 נועד למנוע מבתי המשפט לעשות שימוש במבחן הסבירות האיזונית, שכאמור הוא זה שעומד במחלוקת עמוקה, מזה עשרות שנים; ולא לשלול את סמכותם של בתי המשפט מלדון בעילת הסבירות על יתר היבטיה, שעניינם בהחלטה מופרכת, קפריזית ובלתי מתקבלת על הדעת.

לו זה היה פועלו של תיקון מס' 3, סבורני כי קשה היה לטעון שמדובר בשינוי סדרי עולם, שכן משמעות הדברים הייתה - חזרה של המשפט המינהלי הישראלי למצבו עד לשנות ה-80 של המאה הקודמת. מי שהיה מבקש לטעון כי החלטה כזו פוגעת בליבתה של מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית, היה ניצב אפוא בפני משוכה משמעותית. אולי בלתי עבירה. במצב כזה, הייתי נוטה לצרף את דעתי לעמדה שלפיה דין העתירות להידחות.

מנגד, אם פועלו של תיקון מס' 3 הוא כזה שמבטל את סמכות בית המשפט לדון בעילת הסבירות בכללותה, משמעות הדבר היא כי בית המשפט לא רשאי לבקר או ליתן סעד, ביחס לפעולה מופרכת ואבסורדית של הממשלה, העומד בראשה ושריה. דא עקא, כאשר רשות מינהלית פועלת באופן מופרך ואבסורדי - פעולה כזו שאף אדם בר דעת לא היה מעלה על דעתו שלשם כך ניתנה לה הסמכות - הרי שהחלטתה איננה חוקית.

הווה אומר, ככל שתיקון מס' 3 אכן מונע מבית המשפט לבקר את פעולתם של בכירי הרשות המבצעת, גם כאשר ברור כי פעולה זו נעשתה שלא בסמכות, הרי שיש לכך משמעות אחת - המחוקק ביקש לפטור את הממשלה ושריה מעוּלוֹ של הציות לדין; ולמצער מעוּלוֹ של הדיין, וכידוע "באין דיין אין דין".

ביטול עילה זו, כפי שנעשה, שולל את עילת הסבירות כולה, על קרביה וכרעיה, ובכלל זאת נשללת גם האפשרות להגיע למסקנה כי החלטה היא בלתי סבירה באמצעות מבחן המופרכות. שכן, בהעדר עילה ששמה "סבירות", ועל אחת כמה וכמה בהעדר יכולת של בתי המשפט לדון בסבירות ההחלטה, אין בנמצא מבחן כלשהוא שבאמצעותו ניתן להגיע למסקנה כי יש לבטל את החלטת הממשלה, העומד בראשה ושריה, גם כאשר היא איננה סבירה עד כדי היותה החלטה מופרכת וקפריזית. זאת, אף שהחלטה מעין זו היא החלטה בלתי חוקית שהתקבלה בחוסר סמכות.

תאריך:  01/01/2024   |   עודכן:  01/01/2024
איתמר לוין
+יומן מלחמה, היום ה-87
10:57 02/01/24  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה
איך דיסטל יכולה להמשיך להעריץ את ביבי שעה שהוא האיש אשר מינה והפקיד את מפתחות הביצוע בידי האנשים שהיא כה מתעבת? האם באמת אינה מבינה שביבי הוא החור בגדר ולא העכבר?
דיסטל-אטריביאן. לא מבינה [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+החשובה ביותר היא הקביעה שיש לבג"ץ סמכות לבטל חוקי יסוד
09:51 02/01/24  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
12 שופטים הוציאו לכנסת כרטיס צהוב תמידי: בית המשפט יבטל חקיקת יסוד שתפגע בליבת המדינה היהודית והדמוקרטית  ▪  הביטול הגורף של עילת הסבירות הוא שהכריע נגדה; כמה מהשופטים מציעים במפורש מתווים חלופיים  ▪  לא צפויה התנגשות מיידית בין הקואליציה לבית המשפט, וניתן לקוות שהדרג הפוליטי למד את הלקח מן הקרע בעם
פסיקה מחייבת לעשרות שנים [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
+גרוסקופף: סתירה חזיתית של עקרונות "החוקה בהתהוות"
00:09 02/01/24  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
כנסת מכהנת מוגבלת ביכולתה לתקן ולהוסיף את החוקה המתהווה  ▪  התיקון שם את הדרג הממשלתי מעל החוק
גרוסקופף. פגמים ערכיים יסודיים [צילום: חיים גולדברג, פלאש 90]
+ברק-ארז: דמוקרטיה מחייבת ביקורת עצמאית על השלטון
00:07 02/01/24  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
הסמכות המכוננת, בעת שהוקנתה, לא הייתה בלתי מוגבלת  ▪  התיקון מאיים על יציבותה של הדמוקרטיה הישראלית
ברק-ארז. רושם מתעתע [צילום: לע"מ, הרשות השופטת]
+ברון: שינוי משטרי יסודי ומכת גרזן למשטר הדמוקרטי
23:40 01/01/24  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
הסמכות המכוננת שבידי הכנסת איננה מוחלטת  ▪  מטרת התיקון היא שינוי כללי המשחק של הדמוקרטיה הישראלית, כבילת ידיה של הרשות השופטת והסרת כבלי הביקורת השיפוטית מעל הרשות המבצעת
ברון. קרע ופילוג חסרי תקדים [צילום: לע"מ]
+כשר: התיקון לא מגיע לנסיבות הקיצוניות של פסילת חוק יסוד
23:12 01/01/24  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
הסמכות לחוקק חוקי יסוד כפופה להגדרתה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית  ▪  ביטול עילת הסבירות אינו "מכה קלה בכנף", אך הוא אינו פוגע במאפייני היסוד
כשר. מבחן צר ודווקני [צילום: לע"מ, הרשות השופטת]
+מינץ: אין לבג"ץ מקור סמכות אפילו לדון בחוק יסוד
23:10 01/01/24  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
הפוסק חייב לפעול לפי סמכויותיו לפני שהוא מחיל את הדין על אחרים  ▪  ביטול עילת הסבירות רחוק כמזרח ממערב מפגיעה במאפיינים הגרעיניים של הדמוקרטיה
מינץ. המשפט המינהלי אינו יתום [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
+יו"ר הכנסת: לא נוכל לעסוק בפסק הדין כל עוד המלחמה בעיצומה
23:06 01/01/24  |  עידן יוסף
יושב-ראש הכנסת אמיר אוחנה: ״המובן מאליו הוא שלבית המשפט העליון אין שום סמכות לבטל חוקי יסוד. המובן עוד יותר מאליו הוא שלא נוכל לעסוק בכך כל עוד המלחמה בעיצומה״.
+כנפי-שטייניץ: טוב שלא היה בא לעולם, אך אין הצדקה לפוסלו
22:50 01/01/24  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
יש סמכות לפסול חוקי יסוד, אך היא צרה ביותר בהיקפה  ▪  טעם מעשי וטעם נורמטיבי מלמדים שביטול עילת הסבירות אינו פגיעה בליבת הדמוקרטיה
כנפי-שטייניץ. אמות המידה להפעלת הסמכות [צילום: נועם רבקין-פנטון, פלאש 90]
+רונן: התיקון נעשה בניגוד עניינים מוסדי של הכנסת
22:47 01/01/24  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
סמכותה של הכנסת כרשות מכוננת היא מוגבלת  ▪  ניגוד העניינים בא לידי ביטוי בין היתר בכך שרק הקואליציה תמכה בביטול ושהוא חל מיידית עליה
רונן. בית המשפט אינו בניגוד עניינים [צילום: לע"מ]
+שטיין: סמכות החקיקה והפסילה נובעות ממגילת העצמאות
22:19 01/01/24  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
הכנסת אינה יכולה לחוקק חוק הנוגד את מגילת העצמאות, ואם תעשה זאת - בית המשפט יתערב  ▪  לביטול עילת הסבירות יש לתת פרשנות מקיימת
שטיין. ביטול נוסחת דפי זהב [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
+עמית: דמוקרטיות מתות בסתר, בשורה של צעדים מצטברים
22:17 01/01/24  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
בישראל יש להוסיף מנועים שיחזקו את הדמוקרטיה, לא לפגוע בבודדים הקיימים  ▪  ביטול עילת הסבירות הוא תיקון חוקתי שאיננו חוקתי
עמית. פגיעה בגרעין הדמוקרטי [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
+וילנר: פרשנות מקיימת - הכוונה היא רק ל"סבירות איזונית"
21:39 01/01/24  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
דרושה ביקורת שיפוטית כדי למנוע מהמכונן לפגוע בזהות היהודית או הדמוקרטית  ▪  פרשנות מקיימת תוביל לכך שהתיקון רחוק מלפגוע בליבת הדמוקרטיה
וילנר. אין פגיעה בשלטון החוק [צילום: לע"מ, הרשות השופטת]
+המכון לדמוקרטיה: ישראל חייבת הסדרה חוקתית בהסכמה רחבה
21:18 01/01/24  |  עידן יוסף
המכון הישראלי לדמוקרטיה: "פסק הדין חשוב ותקדימי ועוד יילמד וייחקר. במיוחד בשעות אלו, בהן מיטב בנינו ובנותינו נלחמים בהגנה על המדינה, חשוב שיידעו שהדמוקרטיה הישראלית איתנה ולא ניתנת לערעור.

"רוב גדול של לפחות 12 מתוך 15 שופטים קבע הערב כי בג"ץ מוסמך לבטל חוקי יסוד, כאשר אלה פוגעים פגיעה אנושה במאפיינים הבסיסיים של המדינה היהודית והדמוקרטית. הוויכוח בין דעת הרוב לדעת המיעוט מצטמצם לשאלה האם התיקון הנקודתי בחוק יסוד: השפיטה חוצה סף זה.

"הפסיקה, שבאה ברקע האירועים הקשים של השנה החולפת והחודשים האחרונים, היא הוכחה נוספת לתומכי החקיקה ולמתנגדיה, לאלו המסכימים עם פסיקת בית המשפט ולאלו החולקים עליה, שמדינת ישראל, המשוסעת והמאוימת, חייבת הסדרה חוקתית בהסכמה רחבה. כזו שתעגן את סמכות הכנסת לחוקק חוקים מחד-גיסא ואת סמכות בית המשפט לבצע ביקורת שיפוטית מאידך-גיסא. הגיעה העת להתקדם ולהשלים את המהלך החוקתי - זהו לא צורך ערטילאי אלא צו קיומי".
+פוגלמן: פגיעה אנושה ביסודות הדמוקרטיים הבסיסיים ביותר
21:13 01/01/24  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
כוחה חסר התקדים של הממשלה מחייב ביקורת שיפוטית גם על חוקי יסוד  ▪  ביטול עילת הסבירות פוגע בפרט, יוצר "שטחים מתים" בביקורת השיפוטית וסותר את שלטון החוק
פוגלמן. חוקי היסוד כלוח מחיק [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
+גנץ: אחרי המלחמה נידרש להסדיר את מערכת היחסים בין הרשויות
21:10 01/01/24  |  עידן יוסף
השר בני גנץ: "את פסק הדין חובה לכבד, ואת הלקח מההתנהלות בשנה האחרונה חובה להפנים - אחים אנחנו, לכולנו גורל משותף. אחרי המלחמה, נידרש להסדיר את מערכת היחסים בין הרשויות ולחוקק חוק יסוד חקיקה שיעגן גם את מעמד חוקי היסוד".
+סולברג: הסירו ידכם מחקיקת היסוד של מדינת ישראל!
21:02 01/01/24  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
זו הקריאה של שבעת נשיאי העליון הראשונים וגם של השמיני בראשית דרכו השיפוטית  ▪  מתווה ראשוני להצעה להסדר חילופי בנושא עילת הסבירות
סולברג. ביטול היסוד הדמוקרטי הבסיסי [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
+סולברג דחק בעמיתיו לעכב את פרסום פסק הדין
20:43 01/01/24  |  עידן יוסף
‏השופט סולברג דחק בעמיתיו לעכב את פרסום פסק הדין הרגיש והנפיץ לנוכח המלחמה הקשה בעזה. ‏העוזר והמתמחה של סולברג נלחמים מאז שמחת תורה במחבלי החמאס. הוא ניסה לשכנע את חבריו שפרסום פסק הדין בעת הזו איננו ראוי. עמדתו נדחתה ו‏הוא אולץ לבטל דיונים בתיקים אחרים כדי שפסק הדין יינתן עוד היום (כאן חדשות)
+סמוטריץ': פסק דין קיצוני, מפלג וחסר סמכות שדגל שחור מתנוסס מעליו
20:41 01/01/24  |  עידן יוסף
השר בצלאל סמוטריץ׳: "בשעת מלחמה ובשעה שחיילינו מקריבים את חייהם למעננו, יוצאים שופטי בג"ץ בפסק דין קיצוני, מפלג וחסר סמכות שדגל שחור מתנוסס מעליו.

"חבל שיש מי שהשבעה באוקטובר לא שינה משהו בדרכיו ופועל בחוסר אחריות כלפי החברה הישראלית בזמן שכולנו בחזית ובעורף מאוחדים למען הניצחון".
+חיות: פגיעה חסרת תקדים בשניים מגרעיני השיטה הדמוקרטית
20:28 01/01/24  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
כוחה של הממשלה והזילות בתיקון חוקי יסוד מחייבים להגביל את סמכותה של הכנסת כרשות המכוננת  ▪  ביטול עילת הסבירות הוא פגיעה קשה בהפרדת הרשויות ובשלטון החוק
חיות. הרבה יותר מאשר שלטון הרוב [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
+לפיד: אנחנו נותנים לבית המשפט העליון גיבוי מלא
19:46 01/01/24  |  עידן יוסף
יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד: "החלטת בג"צ חותמת שנה קשה של מריבה שקרעה אותנו מבפנים והובילה לאסון הנורא בתולדותינו. מקור כוחה של מדינת ישראל, הבסיס לעוצמה הישראלית, היא העובדה שאנחנו מדינה יהודית, דמוקרטית, ליברלית, שומרת חוק.

בית המשפט העליון מילא היום נאמנה את תפקידו בשמירה על אזרחי ישראל. אנחנו נותנים לבית המשפט העליון גיבוי מלא. אם ממשלת ישראל שוב תתחיל את המריבה על בית המשפט העליון אז הם לא למדו כלום. לא למדו כלום בשבעה באוקטובר, לא למדו כלום מ-87 יום של מלחמה על הבית".
+שס: כרסום תחת עקרון הפרדת הרשויות, פגיעה במעמד הכנסת ובאמון הציבור במערכת המשפט
19:40 01/01/24  |  עידן יוסף
מפלגת שס: פסיקת בג״ץ התקדימית הפוסלת לראשונה חוק יסוד של הכנסת, על חודו של קול, היא אירוע מצער וקשה, הממשיך לכרסם תחת עקרון הפרדת הרשויות, פוגע במעמדה של הכנסת ובאמון הציבור במערכת המשפט.

"פסיקה כזו בעיצומה של מלחמה קשה, כאשר הלכידות והאחדות בעם חיונית יותר מאי פעם, מחלישה את המאמץ המלחמתי ומשיבה את הקרע בעם שחווינו לפני ה-7 באוקטובר. שס מצרה על כך, שהיוזמה של יו״ר התנועה הרב אריה דרעי לדחות את פרסום פסק הדין במספר חודשים לא התקבלה ובית המשפט נחפז לפרסם את ההחלטה. למרות זאת, שס קוראת לכלל הציבור לשמור על האחדות בפרט בעת שחיילינו מחרפים את נפשם בשדה הקרב".
+מעוז: בג"ץ עוסק בפוליטיקה נכלולית תוך כדי הלחימה
19:37 01/01/24  |  עידן יוסף
סגן השר ח"כ אבי מעוז: בג"ץ מנותק, עוסק בפוליטיקה נכלולית תוך כדי הלחימה. אין גוף יותר מפלג ויותר דיקטטורי מאשר המוסד שבאופן ציני להחריד קוראים לו 'בית משפט גבוה לצדק'.
+מיכאלי: הדמוקרטיה הישראלית לא תוותר, עילת הסבירת תהיה חלק ממנה
19:22 01/01/24  |  עידן יוסף
יו״ר העבודה, ח״כ מרב מיכאלי: "גם השופטות והשופטים השמרנים קבעו היום - יש לבית המשפט סמכות לבקר ולפסול גם חוקי יסוד. ‏אין אמירה ברורה יותר לכל מחריבי ומהרסי הדמוקרטיה. הדמוקרטיה הישראלית לא תוותר. עילת הסבירת תהיה חלק ממנה. ישראל היא לא דיקטטורה".
+זוהר: חובה עלינו בעת הזאת לנשוך שפתיים
19:20 01/01/24  |  עידן יוסף
השר מיקי זוהר: "צר לי כי בזמן שחיילנו הגיבורים מחרפים את נפשם יחד בחזית להגנת המולדת ועם ישראל כולו מתאחד בעורף - שבה ומאיימת עלינו שוב רוח הפילוג ומאיימת להחזיר אותנו אחורה אל הימים שלפני השבעה באוקטובר. מוטב היה אם פסק הדין הזה היה מתפרסם אחרי הימים הקשים האלו ולו כדי למנוע את שובו של השיח המפלג את העם.

"אני יודע שרבים מחבריי במחנה הלאומי כואבים את פסק הדין ומרגישים בערב הזה פגיעה בבחירתם הדמוקרטית, אך חובה עלינו בעת הזאת לנשוך שפתיים, לנהוג באחריות ולשמור על אחדות העם. זו חובתנו כלפי הנופלים ואנו מצווים לעשות זאת למען העתיד שלנו".
+לוין: פסק דין שאין דומה לו באף דמוקרטיה מערבית
19:14 01/01/24  |  עידן יוסף
שר המשפטים יריב לוין: "החלטת שופטי בית המשפט העליון לפרסם את פסק הדין תוך כדי מלחמה, היא ההפך מרוח האחדות הנדרשת בימים אלה להצלחת לוחמינו בחזית. השופטים למעשה לוקחים לידיהם בפסק הדין את כל הסמכויות, אשר במשטר דמוקרטי מתחלקות באופן מאוזן בין שלוש רשויות השלטון. מצב בו אי אפשר לחוקק אפילו חוק יסוד או לקבל החלטה כלשהי בכנסת ובממשלה שלא בהסכמת שופטי העליון, לוקח ממיליוני אזרחים את קולם ואת הזכות הבסיסית להיות שותפים באופן שווה בקבלת הההחלטות.

"פסק הדין, שאין דומה לו באף דמוקרטיה מערבית, לא ירפה את ידינו. כשהמערכה נמשכת בחזיתות השונות, נמשיך לנהוג באיפוק ובאחריות".
+בן-גביר: שופטי בג"ץ החליטו להחליש את רוח הלוחמים ולפגוע בהם
19:12 01/01/24  |  עידן יוסף
השר איתמר בן-גביר: "בזמן שמדי יום לוחמינו מוסרים נפשם למען עם ישראל בעזה, החליטו שופטי בג"ץ להחליש את רוחם ולפגוע בהם בראש ובראשונה. פסק הדין של בג"ץ הוא אינו חוקי, וכולל ביטול חוק יסוד באופן תקדימי, בהיעדר מקור לסמכות חוקית, תוך ניגוד עניינים של השופטים. מדובר באירוע מסוכן, אנטי דמוקרטי - ובשעה זו, מעל הכל, בפסק דין שפוגע במאמץ המלחמתי של ישראל מול אויביה".
+שיקלי: נשיאת העליון מפגינה ניתוק מוחלט מרוח העם
19:11 01/01/24  |  עידן יוסף
השר עמיחי שיקלי: בשעה שלוחמינו מחרפים נפשם בחזית ומגלים לכידות ואחדות, מפגינה נשיאת העליון ניתוק מוחלט מרוח העם, חוסר אחריות ואפס ממלכתיות. ‏נתקן אחרי הניצחון.
+‏כוח קפלן: "הסתיים פרק בקרב להגנת הדמוקרטיה"
19:08 01/01/24  |  עידן יוסף
‏כוח קפלו בתגובה לפסיקת בג"ץ: "הסתיים פרק בקרב להגנת הדמוקרטיה, בניצחונם של אזרחי ישראל".
+ח"כ שקלים: בג"ץ פועל ללא סמכות ולכן על הממשלה להתייצב נגדו בנושא הזה
18:21 01/01/24  |  עידן יוסף
ח"כ אושר שקלים בישיבת סיעת הליכוד על פסיקת בג"ץ המסתמנת: "בג"ץ פועל ללא סמכות ולכן על הממשלה להתייצב נגדו בנושא הזה. מה יקרה אם שבוע הבא בג"ץ יבקש לסיים את המלחמה?" (חדשת 14).
+מילביצקי: לא נכון לעסוק בחקיקה המשפטית בשנתיים-שלוש הקרובות
18:02 01/01/24  |  עידן יוסף
ח"כ חנוך מילביצקי בראיון לכאן רשת ב׳: "לא נכון לעסוק בחקיקה המשפטית בשנתיים-שלוש הקרובות. אני הייתי מהתומכים בה - אבל 7 באוקטובר שינה את המיקוד. לא צריך להתעסק במה שכמעט הוביל את כולנו שאולה. הרוב בליכוד מבינים שצריך להתעורר".
+בג"ץ פסל את ביטול עילת הסבירות ברוב של שמונה נגד שבעה
17:47 01/01/24  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
12 שופטים קבעו עקרונית: בג"ץ מוסמך לבטל חוקי יסוד  ▪  שמונת שופטי הרוב: פגיעה חסרת תקדים בעקרונות יסוד דמוקרטיים - הפרדת הרשויות ושלטון החוק  ▪  שלושה שופטים הציעו פרשנות שתצמצם את היקפו של ביטול עילת הסבירות  ▪  שופטי המיעוט: אין לבג"ץ סמכות לבטל חוקי יסוד, וגם אם הייתה - לא זה המקום להפעיל אותה
הדיון בביטול עילת הסבירות [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
+מידור וסודיות בעליון לקראת פרסום פסק דין עילת הסבירות
16:36 01/01/24  |  עידן יוסף
ברקע החשד ההדדי בהדלפות מבית המשפט העליון, הטיוטות עוברות במעטפות סגורות לידי שופט בלבד. העוזרים המשפטיים והמתמחים מודרו ונערך רישום מדויק מי מסר למי. אחד השופטים ביטל דיון בתיק אחר כדי להספיק לעמוד בשעת היעד שהונחתה עליו (כאן חדשות).
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
החלטה בלתי חוקית שהתקבלה בחוסר סמכות
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  סערת הרפורמה במשפט
הסמכות המכוננת שבידי הכנסת איננה מוחלטת מטרת התיקון היא שינוי כללי המשחק של הדמוקרטיה הישראלית, כבילת ידיה של הרשות השופטת והסרת כבלי הביקורת השיפוטית מעל הרשות המבצעת
01/01/2024  |  איתמר לוין  |   חדשות
הסמכות לחוקק חוקי יסוד כפופה להגדרתה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ביטול עילת הסבירות אינו "מכה קלה בכנף", אך הוא אינו פוגע במאפייני היסוד
01/01/2024  |  איתמר לוין  |   חדשות
הפוסק חייב לפעול לפי סמכויותיו לפני שהוא מחיל את הדין על אחרים ביטול עילת הסבירות רחוק כמזרח ממערב מפגיעה במאפיינים הגרעיניים של הדמוקרטיה
01/01/2024  |  איתמר לוין  |   חדשות
יש סמכות לפסול חוקי יסוד, אך היא צרה ביותר בהיקפה טעם מעשי וטעם נורמטיבי מלמדים שביטול עילת הסבירות אינו פגיעה בליבת הדמוקרטיה
01/01/2024  |  איתמר לוין  |   חדשות
סמכותה של הכנסת כרשות מכוננת היא מוגבלת ניגוד העניינים בא לידי ביטוי בין היתר בכך שרק הקואליציה תמכה בביטול ושהוא חל מיידית עליה
01/01/2024  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il