בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
מה גרם לתקשורת ולמערכת השלטונית כולה להזדעק אל מול דברי פרופסור הלל ויס למח"ט חברון? ● ויס, בניגוד לתוכניותיהם, אמר את הדברים לא מעמדת נחיתות אלא מעמדת הנהגה אלטנרנטיבית
זמן רב כבר לא נשמעה השתלחות חסרת רסן כזאת באישיות כלשהי, קל-וחומר בפרופסור כלשהו, ואף נגד כאלו המצויים בצידה הימני/יהודי של המפה הפוליטית. כמות הארס והחיצים שנשלחו לעברו של פרופסור הלל ויס בשבועות האחרונים בעקבות הדברים שהטיח בפני המח"ט הממונה על הגירוש בחברון, אינה עומדת בכל פרופורציה אפשרית. והדבר צריך תלמוד: מה יש כל-כך בדבריו של פרופ' הלל ויס שבכך ניעורו כל הדובים וכל הכפירים מרבצם? האם בכל הגירושים הקודמים שידענו, לא נשמעו קללות כגון אלו שהשמיע פרופ' ויס? האם לראשונה שומעים כל אותם 'טהורי אוזן' דברים כמו אלו? סבורני כי כל אזרח במדינתנו זוכה בכל יום ויום לשמוע דברים קשים פי כמה, לא זה העניין; מה אפוא קרה עכשיו?? מסתבר כי אכן יש משהו במעשהו של פרופ' ויס שעדיין לא נראה במחוזותינו עד עתה. פרופ' ויס, אולי בניגוד לחבריו במחנה היהודי-אמוני, לא חיפש להצטדק, לא חיפש לטשטש; הוא נעמד עם כל העצמה שיש לו מול המצלמות והמיקרופונים ואמר בפה מלא ובוטח את כל אשר יש לו עם ליבו. את קללתו אותה הטיח כלפי המח"ט הממונה על הגירוש, לא הטיח מתוך התפרצות גרידא ותוך כדי התנצחות; הוא לא היסס לרגע לחזור עליה בפני הכתבים שעמדו במקום. העצמה הזאת שאיננה תובעת לגיטימציה מאיש, או יותר נכון - מהאליטה השלטת, מבשרת על כיוון חדש שיש בו כדי להמית את חמדת החיות של אותה אליטה: למערכת לא אכפת שמקללים אותה, לא אכפת לה שמטיחים בה אשמות - ולא רק שלא אכפת לה, אדרבה, מאלו דווקא היא שואבת את מקור הצדקתה, קיומה וחיותה; בכך היא יכולה להיראות "דמוקרטית". לעומת זאת, כשבא פרופ' ויס, לא מעמדתו של המסכן שבא לטעון טענה מתוך הממסד ונגדו, אלא מעמדתו של המנהיג שבא ממקום שאינו מחויב בכלום לממסד, ממקום המנהיגות האלטרנטיבית לאותה השלטת - כאן כבר הדובים אינם יכולים לשתוק, כאן כבר הולך הפחד ומשתלט על כל סביבותם, כאן הם כבר חייבים לכנותו "פסיכי"...
|
הלל ויס מול התודעה ה'ישראלית'
|
|
עד כאן עסקנו רק במראה והמשמעות הגלויה של 'קללתו' של פרופ' ויס, ומשנבוא לעסוק במשמעות היותר פנימית והיותר עמוקה, נגלה כי סטירת הלחי שקיבלה האליטה במעשהו של פרופ' ויס, עוצמתית פי כמה. כלפי מה הדברים אמורים? אחד היסודות שנותן את הבסיס לכל הקיום ה'ישראלי', נעוץ בתודעה החילונית-מערבית, אותה תודעה שגורסת כי אין טוב ואין רע; אין צודק ואין רשע; אין זכר ואין נקבה; אין יום ואין לילה; אין חושך ואין אור – ובעצם במילה אחת: אין אלוהים. אם אין כיוון, אם אין אלוהים – אין גם אחריות; האדם אינו אחראי כלל למעשיו, הוא נתון לכל מיני כוחות שמושכים אותו פעם לכאן ופעם לכאן. מכאן הגענו לתפיסה המעוותת ששולטת היום בתודעה, התפיסה שמוחלת וסולחת לכל מעשה פשע כאשר הוא נעשה "לצורך פרנסה" (שוטרי הגירוש הם דוגמה אחת), או כמילוי צו מפקד. ברגע שבא האדם לעשות כל מעשה נבלה בשם החוק או מפני ההכרח (פרנסה או פחד מהדחה וכדומה), הוא הופך לצדיק וכל מעשיו הנתעבים אינם עומדים כלל נגדו. תפיסה זו, אין צריך לומר כי היא נוגדת, ובעצם יסודה, את התודעה היהודית. היהדות בניגוד לתפיסה זו באה ונותנת ומטילה את כל האחריות של מעשי האדם עליו עצמו. זהו יסוד החירות והבחירה היהודית – ראה נתתי לפניך היום את החיים ואת הטוב ואת המוות ואת הרע... ובחרת בחיים (דברים ל). האדם אחראי בצורה מלאה על כל מעשה ממעשיו. אחד היסודות הבסיסיים ביותר של היהדות הוא היסוד שלמדונו חז"ל – אין שליח לדבר עבירה . אין האדם יכול לפטור עצמו על-ידי התירוץ – "רק מלאתי פקודות". האדם העושה הוא האחראי הישיר והבלעדי לכל מעשה אשר נעשה תחת ידו. על-רקע הסרבנות האמיצה של כמה וכמה מחיילי "דוכיפת" שסירבו לשתף פעולה עם ה"משימה" בחברון, צץ שוב ועלה לתודעה אותו עיקרון בסיסי שהיהדות מציבה – אותו עיקרון של "אין שליח לדבר עבירה". כל חייל שמסרב לתת ידו למעשי הגירוש והחורבן, מוכיח לכולם כי יש ברירה אחרת; כל חייל שמסרב, מחייב בעצם סרבנותו את כל שאר החיילים שנותנים את ידם למעשה הנתעב. החייל שמסרב לפקודה ופועל על-פי צו מצפונו האלוקי, מציב בפני כל חבריו החיילים את העיקרון הבסיסי של – אין שליח לדבר עבירה, ומתוך כך מטיל עליהם את כל האחריות למעשה הנאלח שהם מבצעים. על-רקע אותה סרבנות, שגם היא זכתה לעלות לכותרות ולמשוך אש מכל כיוון, היה מעשהו של פרופ' ויס אך המשך ישיר וטבעי. פרופ' ויס הציב במלא העצמה ובדברים ברורים וישירים את אותו עיקרון שהחיילים הצדיקים הציבו בצורה נסתרת יותר בעצם סרבנותם. בסרבנותם של החיילים ניצבה הקרקע וניתן הרקע לדבריו של פרופ' ויס; אחרי שהיו חיילים שהראו כי אפשר גם אחרת, כי אפשר לסרב ולא לתת יד לפשע, נפלה האחריות המלאה של הפשע על ראשו של כל חייל ושוטר שנתן את ידו בצורה זו או אחרת, ודבריו של פרופ' ויס מקבלים את מלוא משמעותם. זאת אפוא המשמעות העמוקה של המעשה של פרופ' ויס, והיא זו שהוציאה את האליטה, שמחנכת לעקרונות הפוכים לחלוטין, מכל הכלים. כי מלבד עצם המסר שהעביר פרופ' ויס בדבריו, הוא עשה זאת בצורה מדהימה ביותר: בפני הישראלים נעמד אדם מכובד, פרופסור לספרות, כיפה גדולה לראשו, ומתוך גרונו נחתכות מילים תנ"כיות בצורה פיוטית ושירית, כמו בא בשם דוד המלך בכבודו ובעצמו להטיח בפני ה'ישראלים' את האמת האמיתית כי נתרחקו כל-כך ממקור חיותם, כי מוסרים הם את כל נפשם למען חורבן עם ישראל. כאן הצליח פרופ' ויס להוציא את ה'ישראלים' מכליהם. מתוך עמדה של מנהיג, כזה שאינו זקוק כלל ללגיטימציה מן הממסד, בא ויס בשם ה', בשם היהדות, וערער את היסוד התודעתי עליו נשענת כל ה'ישראליות'; הוא זעק לעין כל – יש אלוהים, יש אחריות, יש דין, יש צדק. כפירה כזאת, בלי שום צל של נחיתות והצטדקות, בכל הקדוש והיקר לציונות ה'ישראלית' ה'נאורה', עדיין לא נשמעה מפי אף אזרח במדינה; בא הפרופסור הלל ויס ו'העיז בחוצפתו הרבה' לעשות זאת; האם איננו ראוי לתליה בכיכר העיר? כל הכבוד לפרופסור הלל ויס! הוא השיב לכולנו את כבוד שם ה' המתחלל בכל יום.
|
|
תאריך:
|
27/08/2007
|
|
|
עודכן:
|
27/08/2007
|
|
דוד אדמוני
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
ישראלי ויהודי
|
27/08/07 16:28
|
|
2
|
|
מצדיע לך
|
27/08/07 17:07
|
|
3
|
|
דב שטיין
|
27/08/07 23:58
|
|
4
|
|
חילוני = טועה...
|
28/08/07 19:00
|
|
|
|
מתעניין בחילוניות
|
28/08/07 23:30
|
|
5
|
|
עוזי ראשלצ
|
1/09/07 11:20
|
|
1. על-רקע הטיעונים של השופטים (בדימ.): מישאל חשין, דליה דורנר, אליהו מצא ותומכיהם באקדמיה, כי מצב מערכת בתיהמ"ש סביר ואין צורך בשינויים המוצעים ע"י שר המשפטים (דניאל פרידמן), וההתקפות האישיות נגדו; החלטתי להציג בפני כל הציבור, כיצד מערכת אכיפת החוק פועלת בישראל בשנת 2007!
|
|
|
ביקור במסעדה הפך בשנים האחרונות לחלק מההווי הישראלי. האזרח המצוי מבקר בה לפחות אחת לשבוע ומוציא על ארוחה סכום של 90 שקל לנפש. חלפו הזמנים שבהם הוא נהג להסתפק בפלאפל-חומוס-טחינה. היום, מתברר, קיבתו מעודנת יותר.
|
|
|
כן הוא שוב פותח את פיו, הוא שוב חוזר לכותרות (היום בידיעות). הפעם חללי צה"ל אינם מתאימים לו, הם נהרגו כי לא שמרו מצוות.
|
|
|
מזה למעלה משנה שבראש המערכת השלטונית עומד "ראש הממשלה המושחת ביותר שהיה לישראל מעודה" וניתן להוסיף ביושר, הכישלוני מבינהם. הציבור סולד ומתעב אותו בפרהסיה ואין זה משנה אם 5% או 15% תומכים בו, הרוב המוחלט רוצה לבעוט בו החוצה ממשרד ראש הממשלה וכל המקדים והמרבה הרי זה משובח.
|
|
|
אחרי שנרגעה הסערה של מאירוע הסטירה של עו"ד הרטוך לח"כ כהן ואחרי שידענו להסביר היטב למה הסטירה היתה מוצדקת, או להפך, שצריך להעניש הסוטר במלוא החומרה, אפשר גם להרהר על הסיטואציה בה מעורבים שני אנשים דתיים, שומרי מצוות, שמדובר באירוע שהתרחש בשלושת השבועות שבין י"ז בתמוז לתשעה באב, הימים בהם ירושלים חרבה בגלל שנאת חינם, ואפשר להזכיר את נושא הויכוח: זה טוען שפוגעים בתורתם של ילדי ישראל-מה שלא צלח ע"י הגרמנים, וזה נפגע עד עמקי נשמתו מאחר והוא עצמו בן למשפחה שהיתה קורבן למפלצת הגרמנית.
|
|
|
|