|   15:07:40
  סופיה רון-מוריה  
עיתונאית מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

הכול פוליטי

גל"צ כמנהגו נוהג <br>

מובילי המאבק למען איזון בגל"צ הכינו את ההצגה, אבל לא הפעילו את הח"כים שבידיהם המפתחות. שוב הפסיד הליכוד הזדמנות לחולל שינוי מתבקש למען מצביעיו
01/07/2011  |   סופיה רון-מוריה   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
[צילום: מן הטלוויזיה]

ייתכן שללא הקמפיין המתוקשר של תנועת 'ישראל שלי', שהפציצה את הכתבים בהודעות לכאורה של דובר חמאס המבקש מחברי ועדת הכלכלה לתמוך בהענקת חסויות לגלי צה"ל, איש לא היה שם לב לישיבת הוועדה. אלא שהקמפיין סיפק הצגה מרתקת לצופי ערוץ הכנסת

גלימת השופט הלמה בהחלט את יו"ר ועדת הכלכלה כרמל שאמה בישיבה הסוערת ביום שני. שאמה שיחק אותה אחד מהאו"ם. הפריד בין הכוחות, הרגיע את הרוחות. רק לאחר ההצבעה גילו נציגי תחנות הרדיו האזוריות ופעילי 'זכות הציבור לדעת' ו'ישראל שלי' שלא זו בלבד שהשופט השיב את פניהם ריקם - הוא אף העניק לגל"צ ארכה נוספת.

הנה נתון מעניין: אחרי ליל הבחירות חוזר על עצמו זה שנים רבות אותו תסריט. נדרשים יומיים נוספים על-מנת להשלים את ספירת המעטפות הכפולות, המכילות ברובן המכריע את קולות החיילים. באופן קבוע מזיזה הספירה את מפת הכנסת החדשה ימינה במנדט. לעתים אפילו בשניים.

ראו זה פלא: צה"ל - כשמדובר בחיילי הסדיר שהם צבא העם - מצביע בקביעות ימינה. לעומת זאת, תחנת גלי צה"ל - הבית של החיילים - לא מעסיקה אף מנחה או פרשן פוליטי שמצביע ימינה מקדימה. במקרה הטוב מדובר במספר "אנוסים" בדרג הביניים. לא ננקוב בשמות.

כפי שידעה להסביר בישיבת הוועדה הצעירה נעימת ההליכות שייצגה את 'ישראל שלי', איילת שקד: אין בעיה שתהיה למנחה או לפרשן השקפת עולם. שדרנים ללא השקפת עולם - תוכניותיהם לא מעניינות. הבקשה היא רק שהתחנה המתקיימת מכספי ציבור תאפשר גישה למיקרופון גם לשדרן שמייצג גישה אחרת. שלא ישאל את שר השיכון, למשל, למה הוא בונה בירושלים בעיתוי הזה - אלא למה הוא לא בונה בירושלים.

ייתכן שללא הקמפיין המתוקשר של תנועת 'ישראל שלי', שהפציצה את הכתבים בהודעות לכאורה של דובר חמאס המבקש מחברי ועדת הכלכלה לתמוך בהענקת חסויות לגלי צה"ל, איש לא היה שם לב לישיבת הוועדה. אלא שהקמפיין סיפק הצגה מרתקת לצופי ערוץ הכנסת. את מבוקשו בכל אופן הקמפיין לא השיג. הקהל הרחב התעורר למשך שבוע ימים ונחשף לבעיית חוסר האיזון שבשידורי התחנה, וזהו. הוועדה הצביעה, הסערה שככה וגל"צ כמנהגו נוהג.

מי אשם בפספוס? האם היה בכלל סיכוי לשינוי או שמא מדובר אך ורק במשאלת לב של הימין?

מפלגת השלטון שמרה על פרופיל נמוך. שלא לייחוס, טענו מספר בכירים בליכוד שהקמפיין התנהל בחובבנות. שאין זיקה ישירה בין הארכת הזכות לחסויות שממנה נהנית התחנה ובין דרישה לאיזון. גורמים נוספים שלא נמנים עם חברי הוועדה (אחד מהם שר) אומרים שאילו רצה, כרמל שאמה היה יכול להתנות את החלטת הוועדה ביצירת בלמים ואיזונים כאלה או אחרים, אבל הוא העדיף להיטיב עם התחנה מסיבות המובנות מאליהן. בוועדה לעומת זאת טוענים שהכתובת היא יו"ר הקואליציה.

דיכטר מניף את נס המרד
[צילום: יוסי זליגר]

מה צפוי ביום שלישי? לו הייתה נערכת הצבעה חשאית, סביר להניח שהצעתו של דיכטר הייתה זוכה לרוב גדול. היא מיטיבה עם חבר כנסת מהשורה. אך זהו תסריט בדיוני. ככל הנראה תתמנה ועדה שתבחן את הנושא. אולי יוכנסו שינויים מזעריים. לבני לא תסכים לקיצוץ במשכורות בכירי המנגנון שמספק לה תשתית פוליטית

דרישתו הצנועה של אבי דיכטר לקיים דיון בתקציב קדימה מהווה לא פחות ממהפכה: איש לפניו לא החתים חברי סיעה על מסמך שחוֹלק על דעת ראש המערכת. גם אם דיכטר לא יביא לשינוי, מעמדה של לבני לא יישאר איתן כשהיה
▪ ▪ ▪

ביום שלישי בשבוע הבא תתכנס סיעת קדימה לישיבה סגורה. על הפרק: אישור תקציב המפלגה לשנה הקרובה. מדובר בנושא טעון לא פחות מסוגיות ההצטרפות לממשלה או הקדמת הפריימריז שהסעירו את המפלגה בעבר.

המערכה שמתנהלת בקדימה סביב אישור התקציב היא מערכה מוקדמת במאבק על ראשות המפלגה. עד לאחרונה ניצבו שניים בקדמת הבימה: ציפי לבני שהכתר על ראשה ושאול מופז הטוען לכתר. הקמפיין הנוכחי מסמן את נקודת הזינוק של אבי דיכטר.

בשבועיים האחרונים הצליח דיכטר לחולל מהפך בסיעת קדימה. הוא החתים 16 חברי סיעה על הבקשה לחולל שינויים בתקציב המפלגה ולחשוף את הנתונים לפרטיהם. בין החתומים שאול מופז ומאיר שטרית, אף הוא טוען לכתר. גדעון עזרא הסיר את חתימתו לאחר שהופעל עליו לחץ. אריה ביבי התלבט, אך לבסוף עמד בלחצים. כעת נשארו 15 - יותר ממחצית מחברי הסיעה. בהמשך הגיש דיכטר מסמך המפרט את הצעותיו לשינוי במסגרת התקציב, הצעות שלפיהן יש בין היתר לקצץ את משכורותיהם של אנשי המנגנון בכ-30 אחוז. הכוונה בראש וראשונה למשכורות העתק של הבכירים, ממנכ"ל המפלגה משה שחורי ומטה.

בל נטעה: קדימה היא לא הליכוד ולא מפלגת העבודה – שם החברים יכולים לחגוג. שרון, שחברי סיעתו האכילו אותו מרורים כשפעל לכופף אותם כדי שיתמכו בהינתקות, הקים מערכת מפלגתית ריכוזית שבנויה על חברי סיעה צייתנים. דיכטר חולל מהפכה: איש לפניו לא החתים חברי סיעה על מסמך שחולק על דעתו – דעתה במקרה הזה – של ראש המערכת. הוא פרץ את אחת החומות המשמעותיות ביותר שמקיפות את לבני. אבל בקדימה כמו בקדימה – את שמותיהם של ה-15 דיכטר אינו חושף. מי שמעוניין שיתבטא בגלוי, הוא אומר. אני לא מסגיר את החותמים. "כמו שבשב"כ עבד בשקט בערבית", אומרים בסביבתו, "כאן הוא עובד בשקט בעברית". בישיבה הסגורה ביום שלישי ייחשף מי חתם. בינתיים, מאיר שטרית, מהחתומים, העדיף שלא להתראיין בנושא.

התקציב השנתי של המפלגה עומד על כ-1.9 מיליון שקלים. שליש הולך לתשלום חובות. 600 אלף שקלים, כמעט שליש, לתשלום משכורות. ברור לכול את מי משרת המנגנון.

דיכטר מציע לקצץ את המשכורות ולהגדיל את התקציב לפעילות שטח. בין היתר יקבל כל ח"כ תקציב לפעילות מפלגתית שוטפת, ולא יצטרך לחזר על פתחיהם של מקבלי ההחלטות כמו היום. מדי חודש מכניס כל חבר סיעה כ-60 אלף שקלים לקופתה של קדימה מכספי מימון המפלגות. למה שלא יוכל להשתמש בחלק מהסכום לפעילותו הפוליטית?

ישנם תומכים במהלך העקרוני גם מעבר ל-15. ישראל חסון לא חתם על ההצעה לחולל שינויים בתקציב אך נתן את חתימתו לדרישה לערוך דיון ולחשוף את כל פרטי הפרטים. "אני לא חותם על מה שאיני מכיר", הסביר. עתניאל שנלר, שהיה הראשון שחתם על ההצעה לערוך שינויים בתקציב, אומר שהסיעה מאשרת את התקציב, ו"אין בשום מקום חבר דירקטוריון שחותם כשאינו יודע על מה הוא חותם. יש אחריות משפטית לכל אחד ואחד".

מה צפוי ביום שלישי? לו הייתה נערכת הצבעה חשאית, סביר להניח שהצעתו של דיכטר הייתה זוכה לרוב גדול. היא מיטיבה עם חבר כנסת מהשורה. אך זהו תסריט בדיוני. ככל הנראה תתמנה ועדה שתבחן את הנושא. אולי יוכנסו שינויים מזעריים. לבני לא תסכים לקיצוץ במשכורות בכירי המנגנון שמספק לה תשתית פוליטית.

אבל תתקבל ההחלטה שתתקבל - לבני היא המפסידה ודיכטר המרוויח. בעקיפין, הפסיד גם שאול מופז. לאחרונה הוא הוביל את המאבק מול לבני, וכעת מזנק דיכטר קדימה כשהוא מאמץ את האג'נדה של טוהר המידות. מופז בשבועיים האחרונים נשאר בצל.

אך המפסידה העיקרית, כבר אמרנו, היא ציפי לבני. אם יוכנסו שינויים לתקציב המפלגה, תירשם ההצלחה על שמו של דיכטר. אם לא, לבני תמשיך כשעל מצחה אות קין של מושחתת. לא כמו אולמרט, אבל בכל זאת תהיה לה בעיה להתהדר באדרת של טוהר מידות, של פוליטיקה אחרת. דיכטר יוכל לחזור ולנגח אותה כשהוא מזכיר את התעקשותה שלא לפתוח את תקציב המפלגה. לבני עשויה לאבד את אחד הנכסים החשובים שהיו לה בזירה הציבורית.

לא צפוי פיצוץ ביום שלישי. אף אחד בקדימה לא מעוניין בשלב זה בשבירת הכלים. אבל בחודשים הקרובים לבני לא יכולה לבנות על שביתת נשק.

הוראת שנה

על מה המהומה ולמה? בכמה שורות: ב-2005 הגישו תחנות רדיו אזוריות עתירה לבג"ץ נגד גלי צה"ל. לטענתן, העובדה שהתחנה נהנית מהזכות לפרסומות (חסויות בלשון החוק), כשהיא מתוקצבת על-ידי משרד הביטחון, מפלה אותה לטובה לעומת התחנות המקומיות. בג"ץ הורה לממשלה לפתור את הבעיה. זו פתרה אותה בדרך המסורתית: חקיקת חוק זמני, בגדר הוראת שעה. או אם תרצו, הוראת שנה. תוקף החוק הוארך כל פעם מחדש, וכך הגענו עד הנה.

בשנה שעברה מונתה לעניין זה ועדת שרים בראשות שר הביטחון, שכוללת גם את השרים משה כחלון ולימור לבנת. מיותר לציין שהוועדה לא התכנסה מעולם. כשדנה הממשלה בסוגיה, ברק ביקש הארכה לשלוש שנים. שרי ישראל ביתנו והליכוד יצאו נגדו והוחלט על הארכה לשנה אחת.

לקראת אישור הצעת החוק הממשלתית שנועדה להעניק לגל"צ ארכה של שנה נוספת, 'ישראל שלי' ו'האגודה לזכות הציבור לדעת' יצאו לקמפיין בדרישה להביא לאיזון בתחנה הממומנת מכספי ציבור. בעקבות סקר שערכה באינטרנט 'האגודה לזכות הציבור לדעת', נבחר רזי ברקאי, מבכיריה וסמליה של התחנה, ל"עיתונאי המעצבן של השנה".

הדרישה שהועלתה הייתה לדאוג תוך חודשיים למערך שיכניס ולו מעט איזון לתחנה. חברי כנסת שאיתם שוחחתי בנושא העריכו שהדרישה לא מעשית. ניתן היה לדבר על תקופה של שישה חודשים.

אלא שבמאבקים שמתנהלים בוועדות הכנסת לא מספיק להיות צודק. חובה להיות מניפולטיבי. מובילי המאבק הכינו את ההצגה אבל לא הפעילו את הח"כים שבידיהם המפתחות. אולי מלכתחילה הסיכוי להצליח היה קלוש: מי מחברי הכנסת ירים את ידו בוועדה נגד ההצעה המיטיבה עם גל"צ כשעליו להתראיין בשנים הקרובות, מה גם שרזי ברקאי התייצב לישיבה למען יראו וייראו. אז יעקב כץ, מיכאל בן-ארי ויוליה שמאלוב-ברקוביץ' חזרו והתקיפו את התחנה על חוסר האיזון. אבל כצל"ה ובן-ארי אינם חברי הוועדה. בתום ההצגה הצביעו הח"כים שנכחו בישיבה פה אחד בעד הארכה של שנה וחצי ולא של שנה (ובעצם אין מדובר בשנה אלא בעשרה חודשים, שכן ההחלטה רטרואקטיבית בחלקה). שני ח"כים מש"ס ושני ח"כים מישראל ביתנו הצביעו ברגליים. דני דנון מהליכוד העדיף ללכת לוועדה אחרת (מה לעשות, הסביר, אני חבר בשמונה ועדות). ציפי חוטובלי החליפה את אופיר אקוניס והצביעה אף היא בעד ההצעה. שמאלוב-ברקוביץ' יחד עם שאר חבריה לסיעה הצביעה בעד.

נחמן שי הכניס סוכרייה: החלטה לתגבר את מערך נציבות תלונות הציבור בתחנה. אך זוהי אחיזת עיניים: הממונה על תלונות הציבור ישלח מעתה יותר תשובות בנוסח "מכתבך התקבל". וגם זה במקרה הטוב.

ההחלטה של הוועדה מחסלת כל סיכוי ולו קלוש להכניס שינויים בתחנה. אם עוד עשרה חודשים הייתה עולה הסוגיה שוב לממשלה, אולי היה ניתן לחולל שינוי. בעוד שנה וחצי אף שר לא יצייץ: השנה תהיה שנת בחירות. רק פוליטיקאי מתאבד יפתח אז חזית מול גלי צה"ל. לו היה מוצא לנכון, היה יכול כרמל שאמה להשתמש בוועדה שברשותו כמנוף לחץ. הוא בחר במסלול אחר.

הליכוד חזר והפסיד הזדמנות ולו קלושה לספק למצביעי המחנה שבראשו הוא עומד לא במה, אך לפחות פינה בתחנה שהממשלה מממנת מכספי ציבור. מאז המהפך של 1977, היינו אינספור פעמים בסרט הזה.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  01/07/2011   |   עודכן:  01/07/2011
סופיה רון-מוריה
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
גל"צ כמנהגו נוהג
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אליק א.
1/07/11 15:42
2
אבו מוסטפה
1/07/11 16:25
3
הליכוד וביבי, פסה
1/07/11 16:32
4
ליכודניקים כנסו
1/07/11 19:41
5
נחמן שי מחזק צופר
1/07/11 23:48
6
דני א
2/07/11 12:40
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שם כבר יש, אבל היתר הוא תערובת של אימפוטנציה ממשלתית, חוסר הבנה של הצרכים ובטלנות מהסוג הגרוע. לפני שנה בדיוק החליטה הממשלה שנמל התעופה החדש של אילת ייקרא על שמו של אילן ואסף רמון ז"ל.
01/07/2011  |  אריה אגוזי  |   כתבות
היום יש לנו ליקוי חמה במזל סרטן. לכל אירוע סביב הליקוי יש חשיבות גדולה. מה שקרה בשבוע שקדם לליקוי, מלבד האמוציות וכאבי הלב, היה קשה לצפות מראש, התוכניות לא יצאו לפועל כמו שחשבתם ויהיה עליכם לעשות שינויים, חלקם משמעותיים בגלל שיבושים קטנים שלא צפיתם. עתה, השבוע שמגיע יביא עימו אירועים חשובים. זיכרו שהתוכניות שתעשו השבוע או הרפתקאות שאתם מתחילים בימים האלה יהיו בעלות משמעות גדולה יותר ממה שאתם מבינים עכשיו. מי שנולד ב-1.7 יחווה שנה גורלית. יש הזדמנות לפלס לעצמכם את הדרך להצלחה. אבל זה יהיה תלוי גם בכם ובסגנון היצירתי שבו תקבלו ותלמדו על עצמכם ועל יכולת התגובה הרגשית שלכם לזולת בלי להיפגע מזה ברמה האישית.
01/07/2011  |  טובה ספרא  |   כתבות
רבים מאתנו גדלו על "כל הנחלים זורמים אל הים וכל החלב לתנובה". את הקרטל ו/או המונופול הזה צריך להפסיק לאלתר. תנובה רוכשת כ-80% מכלל התוצרת החקלאית בישראל, ובה לא רק חלב. את זה יש להפסיק! נחוץ ומיד לפרק את תנובה לפחות לעשר חברות שונות, אחרות, ולאפשר תחרות שוק חופשי. מדוע? כל הרעות של מונופול ושל קרטל, המתקיימות בסביבה של שוק חופשי, פוגעות בצרכן המצוי. הצרכן איננו מעניינו של המונופוליסט או הקרטליסט.
01/07/2011  |  יעקב איציקוביץ  |   כתבות
התבשרנו בימים אלה, מדיווחים בעיתונות, כי הוועדה להאצת בנייה למגורים (לה"ב) שהוקמה ביוזמת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אישרה בשבוע שעבר את "תוכנית גליל-ים" להקמת כ-1,000 יחידות דיור מצפון לקיבוץ גליל-ים, בשלב מאוחר יותר יוקמו בשטח זה 3,000 יחידות דיור נוספות ובסך-הכל יוקמו כ-4,000 יחידות דיור על שטח של כ-1,000 דונם.
01/07/2011  |  אלי אלון  |   כתבות
העיתונים חוגגים את הניצחון במלחמת הקוטג'. אוצר המילים לסיקור שאוב מדברי ימי מלחמות ישראל אחרי שכבר מזמן לא ניצחה החברה הישראלית במלחמה העיתונים מחלקים את הקרדיט בהתאם להשקפת עולמם ומה הקשר בין מבקר המדינה לסיקור המשט לעזה?
30/06/2011  |  אורן פרסיקו  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il